KENNISPARTNER TOPDESK Met clouddiensten, datagericht werken en nieuwe ontwikkelingen als generatieve AI groeit de vraag bij lokale overheden naar diensten bij marktpartijen, zoals softwareleveranciers. De relatie tussen markt en overheid is dan ook sterk aan het veranderen, signaleert Ozan Altuntas, Business Unit Director bij TOPdesk. an oudsher vertrouwden overheden vooral op hun interne systemen en processen om hun dienstverlening te beheren. Veel hulp en expertise werd er niet gevraagd van externe partners. De steeds complexer wordende samenleving, met burgers die meer eisen stellen, maar ook de behoeften van interne medewerkers, vragen om meer flexibiliteit. Er wordt meer transparantie gevraagd en ook meer samenwerking tussen verschillende overheidsinstellingen en -lagen. Daarbij is de rol van de markt veranderd, stelt Altuntas. “Je kunt de markt meer inzetten om die samenwerking met andere gemeenten en overheidsinstellingen vorm te geven. De markt kan een verbindende rol spelen, zij zitten al bij verschillende overheidsinstellingen. Zij kunnen die samenwerking alleen maar verder helpen.” Nieuwe relatie Daarvoor moet de huidige relatie tussen markt en overheid wel veranderen, gaat Altuntas verder. “Wat je momenteel ziet, is dat beide specifieke rollen en verantwoordelijkheden hebben: de overheid is verantwoordelijk voor het welzijn van de samenleving, de markt neigt iets meer richting groei versus de overheid V Markt en overheid: samen werken aan een betere dienstverlening die vooral wat kleiner probeert te blijven. Er bestaan verkeerde beelden van elkaar, waardoor de synergie niet altijd makkelijk is. Maar ook marktpartijen zijn op de achtergrond natuurlijk verantwoordelijk voor het welzijn van de samenleving. Hier horen we elkaar dan ook te vinden.” De coronatijd heeft de overheid onder druk gezet, ziet Altuntas. De overheid moest leren snel te schakelen tijdens de pandemie. Door samen te werken met de markt wordt het mogelijk om tot een flexibeler ICT-landschap te komen dat sneller kan inspelen op maatschappelijke opgaven en beter de regie op gegevens faciliteert. “Sinds corona zoeken markt en overheid elkaar veel meer op. Er is echt een andere dynamiek aan het ontstaan, onder meer door organisaties zoals de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), iBestuur en NLdigital. Uiteraard ook vanuit TOPdesk. De synergie tussen markt en overheid is echt verbeterd en hier ben ik wel blij mee.” Gezamenlijk strijdplan Altuntas ziet dan ook kansen voor groei en verbetering in de nieuwe relatie, bijvoorbeeld als het gaat om innovatie. “Door meer samen te werken kun je binnen de overheid en de markt innovatie stimuleren, wat weer zorgt voor een meer efficiënte dienstverlening. Je verbetert de kwaliteit van je dienstverlening, omdat je dankzij de nauwe samenwerking met de markt niet meer vastgeroest zit in oude methodes en mee kan gaan met de tijd. Dat kan uiteindelijk 50 iBestuur 51, juli 2024
51 Online Touch Home