84

DATA EN AI PODIUM r is een nieuwe manier van privacybescherming in ontwikkeling waarbij gebruikers meer controle krijgen over hun eigen data en zelf kunnen bepalen met wie ze die delen. De data worden dan opgeslagen in een datakluis die bewaard kan worden op een lokaal apparaat van een gebruiker of in een beveiligde cloud. Overheden, op zoek naar mogelijkheden om de privacy van burgers beter te beschermen, kijken vol belangstelling naar deze ontwikkeling. Het overheidsprogramma Regie op Gegevens leidde onder andere tot een referentiearchitectuur en protocollen voor het uitwisselen van (gevoelige) gegevens. MedMij is een implementatie hiervan voor het uitwisselen van medische gegevens. Een ander project is IRMA, een authenticatieprotocol dat gebruikers controle geeft over zijn ‘attributen’, ontwikkeld door de vakgroep privacy van Radboud Universiteit. Dit project is verder ontwikkeld tot de huidige app Yivi. E Meer privacy met Doorbraak in 2024? Er zijn veel initiatieven, maar nog weinig standaarden gezet met veel gebruikers. Daar zou dit jaar verandering in kunnen komen door initiatieven vanuit zowel de markt als de overheid. Zo ontwikkelt Google Privacy Sandbox. Die moet de privacy voor gebruikers vergroten en tegelijkertijd marketeers nieuwe mogelijkheden geven, bijvoorbeeld om gerichte reclames te tonen waarmee webdiensten gratis kunnen blijven. In 2023 besloten de grote Nederlandse mediahuizen, NPO, DPG Media, Mediahuis, RTL Nederland en Talpa Network, samen te gaan werken aan de ontwikkeling van een Nederlandse datakluis, met subsidie van de Europese Commissie (en na een afgewezen aanvraag vanuit het Nationaal Groeifonds). Het moet gebruikers in staat stellen om een rijk persoonlijk dataprofiel op 84 iBestuur 51, juli 2024 Al langere tijd zijn persoonlijke datakluizen in ontwikkeling waarmee burgers zelf hun persoonlijke gegevens beheren en kunnen bepalen met welke organisaties ze die delen. Gaat dit zorgen voor een verbetering van de privacy of juist het tegenovergestelde? TEKST: maurits kreijveld • BEELD: elena butinova te bouwen en zelf te bepalen wie deze data mogen gebruiken. Op basis hiervan kunnen gepersonaliseerde aanbevelingen gedaan worden. Dit initiatief wil niet alleen de privacy van consumenten verbeteren, maar ook de media- en cultuursector toegang geven tot betere marketingdata en daarmee een sterkere positie ten opzichte van Google. In Vlaanderen is het initiatief door de overheid genomen met de oprichting van een ‘datanutsbedrijf’ Athumi. Vanuit dit bedrijf wil men protocollen voor de uitwisseling van data en datakluizen ontwikkelen. Hierbij gaat het ook over medische gegevens en communicatie met de Vlaamse overheid, zoals diploma’s en gegevens uit de basisregistratie (NAW, leeftijd, huwelijkse staat, ed.). Microsoft heeft zich als een partner aan

85 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication