39

Deelnemers Aan het debat namen deel: Dennis Struyk (directeur Public Sector, Sopra Steria Nederland), Pablo Derksen (VP en hoofd Public & Transport Services, Capgemini), Sander van Amerongen (secretaris-directeur AcICT), Koen van den Biggelaar (GM Customer Sucess, Microsoft), Arie van Deursen (collegelid AcICT, hoogleraar Informatica TU Delft), Marcel Thaens (CIO provincie Noord-Brabant, gespreksleider). Pablo Derksen (Capgemini): “Willen we samen een succes maken van zo’n project moeten beide partijen soms water bij de wijn doen.” belangrijke rol in de digitalisering van overheidsdienstverlening. De manier om daarover afspraken te maken kan beter. Dat levert winst op voor overheid én leveranciers.” Het AcICT ziet allereerst dat de vraag vanuit de opdrachtgever vaak onvoldoende helder is. “Governance begint met vertellen wat je wilt,” zegt Van Deursen. Bovendien geldt: “Praten over wat je wilt en wat er kan is lastig als de governance niet goed geregeld is.” Dat bemoeilijkt immers de samenwerking in projecten, omdat vrijwel ieder project te maken krijgt met kansen en risico’s. De toets vindt plaats voorafgaand aan de aanbesteding. Dennis Struyk (Sopra Steria Nederland, voorheen Ordina) denkt dat leveranciers tijdens een marktconsultatie nog wel scherper en kritischer kunnen zijn op de keuzes die voorliggen. Maar ook daarna liggen er kansen voor verbetering, denkt Pablo Derksen (CapGemini): “In de tussenfase tussen marktconsultatie en aanbesteding is proactiviteit vanuit de leveranciers nodig bij de vraagarticulatie van de opdrachtgever.” Zo is er de mogelijkheid vragen te stellen tijdens het aanbestedingsproces. Kennis opbouwen Ook de opdrachtgever is aan zet om consultatie en aanbesteding te verbeteren, zegt Derksen: “Het is een verantwoordelijkheid van de opdrachtgever om voldoende kennis om zich heen te verzamelen.” Van den Biggelaar (Microsoft) ziet daarin ook een rol voor de leverancier: “Het is bijna onmogelijk om met deze snelle ontwikkelingen te duiden hoe en welke technologie bijdraagt tot projectsucces’ wordt bepaald aan de hand van drie criteria: de omvang (gerekend in geld), de maatschappelijke impact, signalen die binnenkomen (zoals het oordeel van de CIO van de organisatie) en de mogelijkheid lerend te werken. Het delen van de lessen is een van de wettelijke taken van het AcICT, vertelt Sander van Amerongen, directeur-secretaris bij AcICT. “Het traject kan lessen opleveren voor andere organisaties die met eenzelfde soort vraagstuk zitten?” Betere afspraken Van Amerongen ziet verbetering van de samenwerking tussen overheid en ICT-leveranciers als belangrijk verbeterpunt: “Grote leveranciers spelen een veranderende omstandigheden. De ICT-Markttoets helpt departementen, uitvoeringsorganisaties en andere publieke instanties te formuleren wat ze nodig hebben. De markt adviseert tijdens zo’n marktconsultatie over de haalbaarheid van een project, als ook de Arie van Deursen (AcICT): “Praten over wat je wilt en wat er kan is lastig als de governance niet goed geregeld is” aan je ambitie of eindresultaat.” Daar kunnen leveranciers wat in betekenen, ziet hij. “Wil de BV Nederland succesvol gebruikmaken van Microsoftproducten moeten wij als leverancier de mogelijkheden en toepassingen proactief aankaarten.” Marcel Thaens vraagt daarop door: “Hoe organiseer je de kennis bij de opdrachtgever bij complexe vraagstukken?” Hij geeft als voorbeeld AI, mensen met die kennis zijn bijna niet te krijgen. “De opdrachtgever heeft een probleem en wil naar een oplossing toe: hoe geef je het spel dan samen in vertrouwen vorm?” Is de overheid dan juist niet te afhankelijk van kennis uit de markt? Struyk (Sopra Steria) noemt iBestuur 52, oktober 2024 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication