CONGRES ‘24 een voorbeeld van een dialoogfase voor de aanbesteding, waarbij de kant van de opdrachtgever voor 95 procent werd ingevuld door externen. “De dialoog op gang brengen en vertrouwen creëren zonder contact met de uiteindelijke opdrachtgever: dat kan eigenlijk niet.” De panelleden zien overigens wel een rol voor de sector om de overheid te helpen die kennis op te bouwen. Natuurlijk spanningsveld “In hoeverre werken wet- en regelgeving een goede aanbesteding tegen?” vraagt gespreksleider Thaens. Van Amerongen (AcICT) ziet dat aanbestedingsprocedures veel inzet vergen van opdrachtgevers en leveranciers, maar vindt de regels niet de grondoorzaak van het probleem. “We hebben de ICT-markttoets vooraf en er zijn aanbestedingsvormen die ruimte bieden voor een dialoog.” Uit de zaal komt een kritisch geleid over de haalbaarheid van Dennis Struyk (Sopra Steria): “De dialoog op gang brengen en vertrouwen creëren zonder contact met de uiteindelijke opdrachtgever: dat kan eigenlijk niet” AcICT over vraagarticulering in risicovolle ICT projecten Het afgelopen jaar zag het AcICT in zijn onderzoeken dat men in een aantal projecten een te globaal zicht heeft op de gewenste resultaten. Er wordt al gestart met het ontwerpen en soms ook bouwen van een ICT-oplossing zonder dat het probleem goed in kaart is gebracht, de alternatieven zijn afgewogen en de organisatorische impact in beeld is gebracht. Dat vergroot het risico dat de ICT-oplossing niet aansluit bij de praktijk én dat er veel tegenvallers optreden. (Bron: Adviesvollege ICT-toetsing, jaarverslag 2023) 40 iBestuur 52, oktober 2024 zo’n dialoog tussen opdrachtgever en leverancier: “Er is een natuurlijk spanningsveld. Leveranciers hebben immers een ander belang dan de overheid: een commercieel belang.” Daar is Derksen (CapGemini) het niet helemaal mee eens. Hij ziet de rol van de leverancier eerder als partner. “Willen we samen een succes maken van zo’n project, dan moeten beide partijen soms water bij de wijn doen.” Van den Biggelaar (Microsfoft) vult aan: “Commerciële bedrijven hebben een commercieel belang, maar ze willen wel waarde creëren. We willen allemaal de BV Nederland beter maken. Daarvoor moeten we samen het lastige gesprek durven voeren over de haalbaarheid van wat gevraagd wordt.” Uit de zaal: “In de aanbesteding kan het project al fout gaan. De leverancier gaat uit van de eigen oplossingen en stelt de vraag van de opdrachtgever onvoldoende centraal.” Van Amerongen (AcICT) stelt dat er in het geval dat er geen geschikte aanbiedingen zijn een opdrachtgever de mogelijkheid heeft om met 1 partij verder te gaan. “En wanneer het project te ver afwijkt van wat de opdrachtgever heeft bedacht, kunnen er juridische redenen zijn om de aanbesteding opnieuw te starten.”
41 Online Touch Home