KENNISPARTNER BLUERIQ De combinatie van het toenemend aantal bezwaren en de steeds hogere verwachtingen van burgers, maakt het belang van efficiënte en mensgerichte processen duidelijk. Systemen die niet alleen voldoen op juridisch gebied, maar ook om kunnen gaan met veranderingen en wensen van bezwaarmakers. Juridische zaaksystemen, zoals die van Blueriq, kunnen hierbij ondersteunen. aarlijks ontvangen Nederlandse bestuursorganen meer dan 2,6 miljoen bezwaarschriften. En dit aantal neemt elk jaar toe. En naast het aantal bezwaren stijgen ook de verwachtingen van bezwaarmakers. Zo verwachten bedrijven en burgers dat zij: • bezwaren elektronisch kunnen indienen en correspondentie over de afhandeling van bezwaar digitaal kunnen ontvangen conform de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) • transparant en actueel inzicht krijgen in de status van de behandeling van het bezwaarschrift • uitgebreider dan voorheen een onderbouwing en motivatie ontvangen op het besluit op bezwaar, deels gedreven door de Wet open overheid (Woo) • snel een besluit krijgen waarin óók rekening gehouden is met persoonlijke omstandigheden en menselijke maat. Deze ontwikkelingen en verwachtingen zorgen voor toenemende werkdruk, intensievere behandeling van bezwaren en meer druk op wettelijke afhanJ Dynamische zaaksystemen Uitdagingen Bezwaar en Beroep het deltermijnen. Veel organisaties in de publieke sector zoeken daarom naar betere en efficiëntere IT-ondersteuning van de bezwaar- en beroepsprocessen, bij voorkeur met behulp van juridische zaaksystemen. Slimme functionaliteit en integraties Om de juridische processen steeds efficiënter uit te voeren, met oog voor de wettelijke kaders uit de AWB én voor de menselijke maat, is slimmere functionaliteit nodig. Daarnaast kunnen krachtige integraties met de rest van het aanwezige IT-landschap helpen om aan de eisen te voldoen. Met jarenlange ervaring bij organisaties in de publieke sector, herkennen we bij Blueriq ondertussen welke functionaliteiten echt waarde kunnen toevoegen op dit gebied. Hierbij kunt u denken aan: • een volledig, duidelijk en aanpasbaar overzicht van alle lopende (bezwaarof beroeps-)zaken • eenvoudige mechanismen (eventueel in bulk of geautomatiseerd) om zaken toe te wijzen aan teams of medewerkers • de mogelijkheid om samen te werken in de zaak: inschakelen van (externe) adviseurs, advies van de lijnorganisatie of beleggen van taken buiten Juridische Zaken • functionaliteit op maat voor elke rol in het afhandelproces (bezwaarmaker, gemachtigde, administratief ondersteuner, jurist, seniorjurist of teammanager) • actieve termijnbewaking en sturing op reactie- en behandeltermijnen • een klantportaal waarop bezwaar72 iBestuur 52, oktober 2024
73 Online Touch Kennispartner Home