Kennispartner

KENNISPARTNER SAS Mensen hebben niet alleen hoge verwachtingen van hun favoriete merk, maar ook van overheidsdiensten. Hoe zorg je voor een soepele afhandeling van verzoeken van burgers? Hoe stel je de juiste prioriteiten? Gelukkig zijn data analytics en AI game changers voor dit soort overheidsvragen. aar zelfs als de data beschikbaar zijn voor analytics-toepassingen, hebben veel organisaties nog steeds moeite om de uitkomsten in hun processen te verankeren. Met andere woorden, ze vinden het moeilijk om echte waarde uit hun data te halen. In dit opzicht zijn sommige overheidsdiensten volwassener dan andere. Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden van AI die intelligente besluitvorming ondersteunt en burgerdiensten efficiënter maakt. Gezien de plannen van het nieuwe kabinet om fors te bezuinigen op de ambtenarij en het terugdringen van externe inhuur, wordt het des te belangrijker om de productiviteit te verhogen en AI en analytics effectief in te zetten binnen de overheid. Het verankeren en op een andere manier inzetten van kennis wordt hierdoor cruciaal. M Hoe overheden AI voor efficiëntere en slimmere dienstverlening Slimmere en efficiëntere dienstverlening Overheidsinstellingen zullen daarom AI-gestuurde intelligente beslissingen in hun activiteiten moeten integreren om waarde uit hun data te halen. Dankzij geautomatiseerde inzichten kunnen medewerkers de controle behouden terwijl ze hun kennis en vaardigheden effectiever gebruiken. Dit helpt hen om snellere en nauwkeurigere beslissingen te nemen, waardoor de werkdruk afneemt en de dienstverlening aan burgers wordt geoptimaliseerd. Zo maakte de Rijksdienst voor Ondernemend (RVO) Nederland tijdens de pandemie gebruik van SAS. Met 300.000 aanvragen voor financiële steun moest er snel en accuraat worden gereageerd. Veel ondernemers zaten in zwaar weer door de gezondheidscrisis. SAS hielp de RVO door de aanvragen te classificeren naar urgentie. Gevallen die niet urgent waren of geen input van een expert nodig hadden, werden toegevoegd aan een groene stroom (groen gemarkeerde data van aanvragen die aan de vereisten voldoen); andere verzoeken van complexere casussen die menselijke interventie nodig hadden, werden verzameld in een oranje of rode stroom. Het toepassen van geautomatiseerde beleidsregels laat zien hoe technologie enorme hoeveelheden data kan verwerken om workflows te verbeteren of prioriteiten te stellen. De mogelijkheden zijn eindeloos, van gestroomlijnde inspecties tot fraudedetectie en efficiënte klachtenafhandeling. Omgaan met inspecties en klachten Hetzelfde concept kan worden toegepast om inspecties te begeleiden. In België gebruiken douanediensten SAS om potentiële fraude op te sporen. Door de grote hoeveelheden containers en goederen die de Belgische zeehavens en luchthavens passeren, kunnen de autoriteiten niet elke eenheid of elk pakket controleren. In het verleden vertrouw76 iBestuur 52, oktober 2024

77 Online Touch Kennispartner Home


You need flash player to view this online publication