OVERHEID EN ARBEIDSMARKT PODIUM THEMA Kan de overheid ‘overleven’ met huidige Het antwoord is nee. Technologie evolueert voortdurend, wat betekent dat de vaardigheden en kennis van overheidsmedewerkers continu moeten worden bijgewerkt. Overheidsmedewerkers zullen mee moeten groeien met de digitale systemen en dienstverlening. TEKST: jan rijken • BEELD: shutterstock D oor verwachte bezuinigingen en beperkte budgetten is het voor de overheid de komende jaren lastig om voldoende middelen vrij te maken voor de inhuur van externe expertise. Dit verhoogt de druk op interne teams om up-to-date te blijven. Er is nu al een flink tekort aan medewerkers met gespecialiseerde kennis op het gebied van IT binnen de overheid. Ook het aantrekken en behouden van IT-talent blijkt moeilijk, mede ingegeven door concurrerende salarissen en mogelijkheden in de private sector. Is opleiden het juiste (en enige) antwoord? Opleiden lijkt een voor de hand liggend antwoord op het probleem van achterblijvende IT-vaardigheden. Het Rijk zet daar dan ook vol op in: • Met het programma iVakmanschap probeert het rijk een gestructureerd kader te bieden voor het verbeteren van de ICT-vaardigheden van medewerkers. • Het curriculum ICT-digitalisering voor topambtenaren moet ervoor zorgen dat ook de hoogste niveaus van de organisatie goed geïnformeerd en capabel zijn als het gaat om technologische beslissingen en innovaties. • De integratie van iTrainees moet frisse ideeën en energie in de organisatie brengen en zorgen voor een toekomstbestendige aanpak. 68 iBestuur 54, april 2025 Is het toekomstbestendig? Al met al een mooie basis. Maar om kennis toekomstbestendig te maken zijn aanvullende maatregelen nodig: 1. Het implementeren van een rijksbreed leerecosysteem: Werk aan de ontwikkeling van een leerecosysteem dat continue ontwikkeling mogelijk maakt. Dit kan worden bereikt door het aanbieden van online cursussen, workshops, en toegang tot een breed scala aan leermaterialen. Daarnaast biedt het integreren van kennismanagement, leeroplossingen en sociale netwerken kansen om kennis en ervaringen toegankelijker te maken voor medewerkers en managers. Deze maatregel vraagt om investering in leertechnologie (en zal ook besparingen opleveren) en een gerichte communicatiecampagne om medewerkers en managers duidelijk te maken waar ze de nodige kennis kunnen vinden. 2. Het opzetten van expertisecentra: Biedt medewerkers toegang tot gespecialiseerde kennis en ondersteuning via expertisecentra waar specialisten hun kennis en ervaring kunnen delen. Deze centra kunnen fungeren als hubs voor innovatie en samenwerking. Zoek ook vooral de samenwerking met universiteiten en onderzoekscentra. Organiseer het eerst op kleinere schaal. Samenwerking en kennisdeling zijn (nog) niet vanzelfsprekend en al helemaal niet tussen verschillende overheidsinstanties. Leer van het bedrijfsleven. In diverse bedrijven is al goede ervaring opgedaan met Communities of Practice waarin medewerkers elkaar ondersteunen en best practices uitwisselen.
69 Online Touch IT-vaardigheiden Home