6

De brede horizon van Harbour Interview met festivaldirecteur Vanja Kaludjercic Een nieuw fi lmprogramma meert aan in Rotterdam: Harbour. Met dit programma biedt het festival een thuishaven voor hedendaagse cinema in al zijn verscheidenheid. Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic licht het programma toe. Vanwaar de naam Harbour? “De haven is de ruggengraat van de stad Rotterdam. Op diezelfde manier is Harbour de ruggengraat van het festival. Je kunt Harbour zien als het hoofdprogramma van IFFR.” Wat voor fi lms kunnen we in Harbour gaan zien? “Echt van alles. De geselecteerde fi lms gaan van experimenteel via arthouse naar klassieke documentaire. Van een extreem complexe, experimentele animatie als Accidental Luxuriance of the Translucent Watery Rebus tot een geweldige documentaire over de Italiaanse voetballer Francesco Totti. Ook ben ik heel trots op The World to Come en Poupelle of Chimney Town als openings- en slotfi lm van het festival. Van Amerikaanse independent tot Japanse animatie voor jong en oud - die brede horizon is het belangrijkste kenmerk van Harbour.” Is er een overkoepelend idee dat de fi lms in Harbour aan elkaar verbindt? “Er is geen specifi ek thema, het is echt de breedst mogelijke selectie die je maar kunt bedenken. Het doel is om te verrassen, ontdekkingen te doen. Als je meerdere fi lms in het programma ziet, zullen er zeker verbanden boven komen drijven. Ik kijk er erg naar uit om die verschillende interpretaties terug te horen of te lezen. Dat hele ontdekkingsproces, de dialoog die je als kijker aangaat met de fi lms: dat is wat ik met Harbour wil bereiken.” Waar moet een echte Harbour-fi lm aan voldoen? “Great Cinema. Dat is het enige formele selectiecriterium. Je kunt van fi lm in al zijn vormen genieten. Ik wilde niet in één bepaalde richting kijken, of fi lms bij voorbaat uitsluiten omdat ze geen typische ‘Rotterdam-fi lm’ zijn. Als het geweldige cinema is, waarom niet? Genrefi lms zijn dus net zo welkom als arthouse. Is deze insteek ook in de rest van het festivalprogramma terug te zien? “Jazeker. Een goed voorbeeld daarvan is de Indiase sciencefi ctioncomedy OK Computer, te zien in Bright Future. Het is gemaakt als tv-serie, zelfs aangekocht door Disney+, maar niet in Nederland te zien. Het is fantastische cinema, en dat moet je kunnen ontdekken tijdens IFFR. Er is in Harbour ook werk van oude bekenden van het festival te vinden. Je breekt dus niet met alle “Met Harbour willen we het publiek verrassen en zelf ontdekkingen laten doen” tradities? “Zeker niet. We blijven die typische ‘Rotterdam’-fi lmmakers steunen. Zoals El ventre del mar van Agustí Villaronga en het epische MINAMATA Mandala van Hara Kazuo. Van Júlio Bressane vertonen we diens nieuwe fi lm Capitu and the Chapter. Het festival vertoonde vrijwel al zijn fi lms; zijn oeuvre bestrijkt inmiddels zes decennia. Die man is Rotterdam!” Hoe hebben jij en de programmeurs fi lms kunnen selecteren het afgelopen jaar? Festivalbezoek zat er nauwelijks in. “Ik heb alleen het festival van Venetië fysiek kunnen bezoeken. De rest heb ik online gedaan. Dat ging naar omstandigheden verrassend goed. Ik heb mijn gebruikelijke festivalritme aangehouden: een deel van de dag reserveer je voor afspraken, de rest is er om fi lms te kijken. Natuurlijk mis je de buzz en de mensen. De sfeer van een fysiek festival is onvervangbaar.” Heb je nog tips voor de mensen die thuis online IFFR-fi lms gaan kijken? “Maak en neem de tijd voor je festivalbezoek. We vertonen zo’n honderd fi lms in vijf dagen, dus verdiep je in het programma en maak een schema. En zet je telefoon uit, net zoals je in de bioscoop zou doen.” 6

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication