8

Bright Future Toekomstbestendige cinema Voor deze editie van het programma Bright Future kozen veertien IFFR-programmeurs ieder één debuutfi lm uit, van makers die volgens hen een schitterende toekomst tegemoet gaan. Op deze pagina’s delen ze je in hun enthousiasme voor die keuze met een korte persoonlijke noot. De volledige introducties lees je op IFFR.com. All About My Sisters, Wang Qiong Programmeur Shelly Kraicer: “Wang Qiong is ontzettend onafhankelijk, extreem dapper en bewonderenswaardig ambitieus. Op dit moment werkt ze alweer aan haar tweede én derde documentaire. We kunnen nu al zien dat ze een wonderlijk getalenteerd fi lmmaker is, die in staat is de intimiteit van een een-op-een familieportret te combineren met een overkoepelend verhaal over vrouwenemancipatie, met de geschiedenis van China’s veranderende maatschappelijke beleid op de achtergrond.” BERG, Joke Olthaar Programmeur Janneke Langelaan: “In een tijd waarin we allemaal behoefte hebben om ‘uit te zoomen’, nam Joke Olthaar me mee op een adembenemende reis naar een Sloveense bergketen. Op die grote hoogte verlies je elk gevoel van diepte. En misschien krijg je wel een nieuw perspectief. In Olthaars veelzijdige oeuvre is het altijd het onderwerp dat het medium en de lengte bepaalt. Dit keer leidde dat ertoe dat een ervaren kunstenaar haar eerste speelfi lm presenteert: deze indrukwekkende bergketen heeft de volle 79 minuten nodig.” Damascus Dreams, Émilie Serri Programmeur Olivier Pierre: “Ik wist niets van Émilie Serri, maar Damascus Dreams maakte meteen indruk. Na een oud stukje homevideo met haar vader zien we – via een prachtig traveling shot in een auto – een majestueus Canadees woud. ‘En Syrië, hoe was het daar? Hoe was het toen je jong was?’ vraagt ze haar vader. In haar fi lm droomt Émilie Serri over Damascus, en over betere tijden. Een mooie toekomst is het enige waarop we kunnen hopen: voor haar, voor haar vaderland en voor haar fi lmkunst.” 8 The Day Is Over, Qi Rui Programmeur Gerwin Tamsma: “Ik heb Qi Rui nog niet ontmoet, maar ik gok dat hij na de Beijing Film Academy eerst meer ervaring wilde opdoen. Tot hij de juiste vorm gevonden had om de keiharde werkelijkheid van het plattelandsleven te laten zien. Ik kijk ernaar uit om hem te ontmoeten en te checken of ik goed gegokt heb. Als The Day Is Over een publiek vindt en ontroert, zal hij nog zelfverzekerder en productiever worden. In dat opzicht gloort er een mooie toekomst, ondanks de harde feiten van het leven.” Faya Dayi, Jessica Beshir Programmeur Bianca Taal: “Faya Dayi is een fi lm die me niet loslaat – de contrasten blijven door mijn hoofd spoken. In een gemeenschap in Harar, Ethiopië, is de koffi eteelt vervangen door het verbouwen van qat-bladeren. De fi lm beweegt zich tussen de harde realiteit en door qat veroorzaakte fantasieën, tussen zaaien, oogsten en gedwongen ontworteling, schoonheid en geweld, een raam dat letterlijk geopend en gesloten wordt. Ik blijf nog even uit dat raam kijken, om stil te staan bij de rijke ervaring die Faya Dayi biedt.” A felicidade das coisas, Thais Fujinaga Programmeur Mercedes Martinez Abarca: “We leerden Thais Fujinaga voor het eerst kennen in 2016 als scenarist van Tiger-mededinger A cidade onde envelheço (Where I Grow Old). Nu weten we dat ze haar prachtige verhalen met dezelfde fi jnzinnigheid en intelligentie ook naar het witte doek kan vertalen. Haar debuutfi lm gaat over een vrouw die even geen moeder, dochter of echtgenote wil zijn. Ze zou liever, al was het maar voor even, alleen zijn in een bootje op zee, omringd door walvissen. En wie niet?” Lumina, Samuele Sestieri Programmeur Roberto Turigliatto: “Samuele Sestieri behoort tot een generatie jonge fi lmmakers die met hun eigenzinnige low-budgetproducties breken met de canon van de zogenaamde ‘cinema van het reële’. Lumina ademt de fantastische poëtica van zijn auteur. In zijn werk is International Film Festival Rotterdam de bewondering zichtbaar voor zijn favoriete fi lmmakers, van Malick tot Rossellini, van tekenfi lms tot Wakamatsu. Maar tegelijkertijd overstijgt hij dat met zijn originele, spontane en experimentele blik die fascinerend is om te volgen.” OK Computer, Pooja Shetty en Neil Pagedar Programmeur Stefan Borsos: “Omdat ik sterk geloof in de verwevenheid van fi lm en tv, was het een van mijn prioriteiten als nieuwe programmeur om populaire televisie naar het festival te brengen. Als geroepen stuurde producent Anand Gandhi de eerste afl evering op van een sciencefi ctionserie die hij gemaakt heeft. De complete toewijding aan pure onzin, gebracht met een stalen gezicht, is onder andere wat OK Computer zo origineel en geweldig maakt. Veel dank aan de makers voor dit – ahum – zeer lange speelfi lmdebuut.” Phoenix, Bram Droulers Programmeur Evgeny Gusyatinskiy: “Gevraagd naar Bright Future zeggen IFFR-programmeurs vaak dat het draait om jonge talenten, gedurfde stemmen en nieuwe stilistische benaderingen. Allemaal waar, en toch gebeurt het niet vaak dat een Bright Future-fi lm die eigenschappen op een zo directe, bijna tastbare manier belichaamt. Phoenix – met een verhaal over liefde en opstand – spreekt ons ongegeneerd en rechtstreeks aan, op een persoonlijke, ironische en serieuze manier die misschien alleen mogelijk is dankzij echte, onvermoeibare jeugdigheid.” OK Computer Faya Dayi

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication