9

Rock Bottom Riser, Fern Silva Thomas der Hochspringer, Leri Matehha Programmeur Michelle Carey: “De afgelopen achttien maanden hebben aangetoond hoe snel atomen en moleculen kunnen reizen, en hoe mensen en landen met elkaar verweven zijn. Zelf heb ik, vanaf mijn inmiddels overbekende eigen kleine stukje aarde, meer naar de nachtelijke hemel gekeken dan ooit. Deze documentaire, waarin Silva diep in de voorouderlijke tradities van Hawaii duikt, is een indirecte verkenning van de sterren, de lucht en de zee. Ongeëvenaarde kosmische cinema, om zo groot en luid mogelijk vertoond te worden.” The Son, Noushin Meraji Programmeur Delly Shirazi: “Een van de meest opwindende ervaringen die je als IFFR-programmeur kunt hebben, is om een bijzondere debuutfi lm te ontdekken van een fi lmmaker van wie je nog nooit had gehoord. The Son is zo’n fi lm die zorgt voor dat authentieke en zalige gevoel. Op scherpzinnige wijze kantelt Noushin Meraji hierin het sleetse perspectief van de talloze mannelijke fi lmmakers die zich in de laatste 42 jaar van de Iraanse fi lmgeschiedenis hebben gericht op een vrouw in nood.” The Story of Southern Islet, Chong Keat Aun Programmeur Julian Ross: “Met zijn gedurfde kaders beoefent Chong Keat Aun hier geen cinematografi sche stijlvorm – hij beoogt iets heel anders. Hij wil een aanwezigheid suggereren die niet altijd waarneembaar is met het menselijk oog. De Maleis-Thaise cultuur, zoals het Maleise poppentheater wayang kulit gedek, vormt het kader voor dit werk. De schaduwen van de kleine, bewegende fi guren herinneren de kijker eraan dat al ver voor de uitvinding van de cinema licht en geluid werden gebruikt om een aanwezigheid te suggereren.” Programmeur Annina Wettstein: “Toen ik deze fi lm zag, werd ik heen en weer geslingerd tussen fascinatie en irritatie. Een fi lm over een topsporter zonder beelden van de sport zelf: dat kan toch niet? Matehha kent het systeem van binnenuit. Ze heeft in wedstrijdverband gesport, en regelmatig het lichaam en de voorstelling daarvan in korte video-essays en publicaties onderzocht. In haar speelfi lmdebuut zijn zowel haar scherpzinnige benadering van mannelijke lichamelijkheid als haar nauwkeurige artistieke aanpak een waar genot.” Woodlands Dark and Days Bewitched: A History of Folk Horror, Kier-La Janisse Programmeur Olaf Möller: “Kier-La Janisse is een ware specialist in het duiden van verhalen over verdrongen en verborgen angsten en woede. Ze schreef boeken over allerlei afwijkende cinemavormen en werkte aan releases van dvd’s en blu-rays van verschillende meesterwerken. Woodlands begon als korte bonusfi lm bij een van die releases, maar ontwikkelde zich tot haar speelfi lmdebuut, een imponerend essay over de beteugeling van de onderdrukten – iedereen die we het zwijgen hebben opgelegd in de loop der millennia.” IFFR 50: 50/50 Unleashed Op Unleashed, het streamingplatform van het festival, waren de afgelopen maanden fi lmklassiekers uit de festivalgeschiedenis te zien, gegroepeerd per decennium. Tot en met 9 juni kun je nog kijken naar fi lms van de afgelopen tien jaar, zoals Tiger Award-winnaars Agua fría de mar en Something Must Break, Carlos Reichenbach’s Braziliaanse cultklassieker O imperio do desejo uit het Mouth of Garbage-programma, en Jerzy Skolimowki’s mozaïekfi lm 11 Minutes. Meer info op IFFR.com/unleashed 9 11 Minutes The Son

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication