INTERNATIONAL JUSTICE MISSION ACTUEEL Tweedehands succesverhaal: WOUKE DORST STRIJDT MET KLEDINGWINKEL TEGEN UITBUITING Tweedehands kledingwinkel deeltwee in Goes is een groot succes. Afgelopen jaar doneerde de winkel maar liefst 30.000 euro aan het werk van IJM. Oprichtster Wouke Dorst vertelt over haar drijfveren. “Als we veertig jaar geen kleding maken in de wereld, dan hebben we nog steeds genoeg kleding.” n Wouke Dorst Dat het zo’n groot succes zou worden, had Wouke nooit durven dromen. Nog voor de winkel openging, brachten mensen uit Goes en de wijde omtrek hun kleding. Wouke: “Ik dacht: dit stopt een keer. Want na een tijdje heeft iedereen z’n kast toch opgeruimd? Maar in drieënhalf jaar was er nooit één dag waarop we geen kleding binnenkregen.” Het idee voor de winkel ontstond in 2020. “Kleding is al lange tijd een hobby van me,” vertelt Wouke. “Tegelijk hoorde ik steeds vaker verhalen over overvloed aan kleding, uitbuiting in de kledingindustrie en vervuiling die ermee gepaard gaat. Zo ontstond het verlangen om een tweedehands kledingwinkel te beginnen.” Voor het geld hoefde ze het niet te doen. Haar man Marc heeft namelijk twee goedlopende bedrijven: een uitgeverij en een reclamebureau. “Zo kwamen we op het idee om de opbrengst van de winkel aan goede doelen te geven.” ‘Zelfs uit Duitsland en België komen ze kleding brengen’ TOPLOCATIE Via Instagram en Facebook deelde ze haar plannen. Daarna ging het snel. Mensen begonnen kleding te brengen én meldden zich als vrijwilliger. Wouke: “Voordat de winkel openging, had ik al zo’n tien of twaalf vrijwilligers!” Intussen blijft de aanvoer van kleding maar groeien. “Mensen komen zelfs uit België en Duitsland om hier te winkelen en hun kleding te brengen. En we zitten op een prachtlocatie. Dit is de aanlooproute naar de stad, iedereen komt hier langs. Natuurlijk heeft het succes ook alles met de vrijwilligers te maken. Zij bouwen dit mee. Het is echt onmogelijk om dit zonder vrijwilligers te doen.” GEEN BUSINESSPLAN De werkwijze van Wouke en Marc is eenvoudig. “We beginnen en we zien wel waar het strandt,” zegt Wouke. “Dus we maken niet eerst een heel businessplan. Wel hadden we het doel om een bepaalde omzet per dag te halen. Maar in de eerste week haalden we al vijf keer zoveel op! Dat hadden we totaal niet verwacht. Van‘Mannen dragen kleding af tot het versleten is’ daar dat we nu van die idiote bedragen uitdelen.” Afgelopen jaar doneerde deeltwee maar liefst 90.000 euro aan goede doelen, waarvan 30.000 aan het werk van IJM. “IJM sluit goed aan bij onze missie,” legt Wouke uit. “IJM strijdt immers tegen uitbuiting en moderne slavernij, wat in de kledingindustrie veel voorkomt. Daarbij spreekt het mij aan dat IJM zo praktisch bezig is: ze doen echt wat aan moderne slavernij. Mensen die bevrijd zijn, worden niet losgelaten. Zij krijgen hulp om hun plek in de maatschappij terug te vinden.” 18
19 Online Touch Home