13

Verantwoordelijkheid column: susAn slIep O m verantwoordelijkheid over het leerproces bij de leerlingen te stimuleren, moet onze zoon van zijn school tijdens het mentorgesprek een presentatie geven over zijn schoolprestaties. maar zoals te verwachten is laat verantwoording zich niet opdringen. Hij concludeert al snel dat dit een absoluut belachelijk idee is. Hij zal het wel doen maar dan “voor ons” en we moeten er vooral niet te veel van verwachten. ondanks de lage verwachtingen worden de mentor en ik alsnog verrast. In zijn presentatie komt het woord school amper voor. Het gaat alleen over wat hij het allerliefste doet en dat is voetballen. Huiswerk maken levert geheid strijd op maar aan de vijf voetbaltrainingen per week hoeven we hem niet te herinneren. Zijn ogen glanzen als hij vertelt over de trainingen, over hoe hard hij werkt om steeds beter te worden en hoezeer hij uitkijkt naar de wedstrijden. Hij is slim genoeg om aan het einde van zijn betoog nog wat parallellen met school te trekken. niet in discussie gaan met de scheidsrechter geldt ook voor de interactie met docenten. Verantwoording nemen voor je eigen gedrag en je niet op laten hitsen is ook in een drukke klas best handig. maar de hele dag binnen zitten is wat hem betreft onbegonnen werk. Ieder schooljaar doorlopen we dezelfde cyclus. Hij begint vol goede moed met medicatie en planningen maken. daarna verslapt de focus en dalen de resultaten om vervolgens vlak voor het einde weer een sprintje te trekken en alles net op te halen. Als ouders hebben we geleerd om pas in te grijpen als hij zelf voelt dat hij vastloopt. dan helpen we hem weer met structureren en overzicht krijgen en dan kan hij verder. onlangs was hij weer een toets vergeten en moest dus in één avond vier hoofdstukken doorwerken. de volgende ochtend vertelt hij vol trots dat hij een nieuwe methode heeft. samen met zijn vader, de appel valt niet ver van de boom, heeft hij tot 5.30 uur ’s nachts zitten leren. radio aan, bitterballen erbij, hyperfocus en gáán. nu maar hopen dat deze ‘methode’ niet beloond wordt met een dikke voldoende 13 I&W mAGAZIne nr 1 - 2022

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication