15

een stap vooruit of toch niet? zijn daarmee strenger. overigens geldt er wel een overgangsperiode voor leerlingen die al waren aangemeld onder de voorwaarden van het protocol 2.0 Kort samengevat betekent het dat de diagnose ernstige enkelvoudige dyslexie nu ernstige dyslexie wordt maar dat de criteria voor een vergoed dyslexietraject wel strenger zijn geworden. positief nieuws is dat een dubbele diagnose (AdHd, Add, Ass) geen reden is om een dyslexiebehandeling niet te vergoeden. Ambivalentie in dit nieuwe dyslexieprotocol dit nieuwe dyslexieprotocol komt over als een ambivalente regeling. enerzijds lijkt het goed nieuws dat er meer ruimte is voor neurodiversiteit, anderzijds wordt de diagnose dyslexie wel heel erg toegespitst op leesproblematiek als belangrijkste doorverwijscriterium. minimalistische definitie van dyslexie bijkomende dingen waar dyslectici vaker wel dan niet mee te maken hebben, zoals moeite met spelling, faalangst en concentratieproblemen, komen in het leerling dossier terecht en spelen slechts een indirecte rol bij de diagnostiek. de diagnose dyslexie wordt nu afgeroomd tot een zeer ernstig leesprobleem. de meest minimalistische definitie van dyslexie die we ooit gehad hebben. en waarom eigenlijk? Voldoe je daar niet aan, dan komt er volgens dit nieuwe protocol dus geen behandeltraject en geen dyslexieverklaring; nog steeds de toegangspoort tot ondersteunende faciliteiten in de vervolgopleiding. Zo lijkt het al met al toch veel op een verkapte bezuinigingsronde. totaalplaatje van dyslexie nog verder uit beeld Wij, als vereniging van en voor ervaringsdeskundigen, zijn van mening dat dyslexie niet simpelweg een lees- en spellingsprobleem is maar vooral een andere manier I&W mAGAZIne nr 1 - 2022 van informatie opnemen, met een voorkeur voor visueel of conceptueel denken. met overigens ook vaak sterke visuele vaardigheden, die je kunt inzetten bij het leren lezen en schrijven. daarnaast gaat dyslexie, zeker in het huidige onderwijssysteem met weinig oog voor andere manieren van leren, ook (te) vaak samen met faalangst, die grote impact heeft op lees- en schrijfontwikkeling van een kind. Wij maken ons zorgen of dit totaalplaatje van wat dyslexie is, niet nog verder op de achtergrond komt in het dyslexieprotocol 3.0. Wie vragen heeft over het nieuwe dyslexieprotocol of misschien tegen procedures op school aanloopt, mag daarvoor zoals altijd de Dyslexielijn van Impuls & Woortblind benaderen. bel of mail ons, want wij horen graag hoe deze nieuwe richtlijn in de praktijk gaat uitwerken. meer uitleg en informatie over het dyslexieprotocol 3.0 is ook te vinden in dit bericht op onze website. 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication