19

I & W in gesprek met de dokters van straks tekst: KArIn JAHromI en AnnemArIe VAn essen eind november vorig jaar gingen onze bestuursleden Karin Jahromi en Annemarie van essen online in gesprek met 2e jaars studenten geneeskunde. een zinvolle bijeenkomst, zo bleek. Hieronder een kort verslag. D insdag 30 november 2021 was het patiëntendag bij de opleiding geneeskunde aan de Vrije universiteit (Vu). Het Amsterdam umc organiseerde een informatiedag voor hun 2e jaars studenten, waarbij patiëntenorganisaties zich online aan de studenten konden voorstellen. nu wringt voor ons hier natuurlijk de schoen wel een beetje want we voelen ons helemaal geen patiënt en hoeven ook eigenlijk nergens van te genezen. maar we kunnen wel last hebben van onze bijzondere breinen en daarbij hebben we soms hulp nodig. Zo hebben we wel degelijk te maken met wat de medische wereld van ons vindt en zijn we afhankelijk van de doorverwijzing van een huisarts of specialist. dan is het natuurlijk wel van belang dat een arts ook echt begrijpt wat er speelt bij dyslexie, dyscalculie en Ad(H)d. dat hij/zij weet welke wereld er te winnen is door de juiste behandeling of ondersteuning. Het doel was deze jonge toekomstige artsen te informeren over Impuls & Woortblind en te vertellen over de maatschappelijke consequenties van dyslexie, dyscalculie of Ad(H)d en neurodiversiteit in het algemeen. om hen inzicht te geven in knelpunten rond zorg of ondersteuning én in onze sterke kanten; wat ieder van ons waardevol en nuttig maakt. I&W mAGAZIne nr 1 - 2022 ons verhaal bleek grotendeels nieuwe informatie. de kennis die de studenten hadden – of beter gezegd nièt hadden – was vooral gebaseerd op eigen aannames en ervaringen. tijdens colleges blijkt hier geen aandacht voor. In dat opzicht was deze kennismaking voor beide kanten heel nuttig en nodig. Veel studenten hebben in hun privéleven wel te maken met dyslexie en Ad(H)d. Van bekenden, familie of zichzelf. een nieuw inzicht voor de meeste studenten was, dat het belangrijk is door te vragen. om te achterhalen: ‘Hoe ziet jóuw dyslexie/Ad(H)d eruit?’ omdat dat voor iedereen weer anders kan zijn. de vraag ‘Waar heb jíj last van?’ is dan ook heel belangrijk en zeker geen open deur. dat was een mooie take home message voor deze toekomstige artsen. Hopelijk zeggen ze het voort aan hun collega’s. 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication