jezelf daarin herkent. bijvoorbeeld: ‘Ik ben erg geïnteresseerd in hoe de wereld er over tien of twintig jaar uitziet. die inzichten helpen mij om hier en nu beslissingen te nemen.’ Als je je hierin herkent, is jouw talent ‘toekomstdenker’. Het is makkelijker om jezelf te herkennen in een situatieschets dan van jezelf te zeggen dat je een echte ‘mooimaker’ of ‘bruggenbouwer’ bent. Vervolgens legt dewulf uit wat de voordelen van het talent zijn en is er een korte waarschuwing over hoe je kunt doorslaan in dit talent. Zo moet je als ‘stille helper’ goed op de balans letten tussen wat je aan iemand geeft en wat je daarvoor krijgt. Weerbaarder na het lezen van het boek heb ik een gesprek met luk dewulf, omdat ik benieuwd ben hoe zijn methode mensen kan helpen met de diagnose Ad(H)d, dyslexie of dyscalculie. Volgens luk is het vinden van je talenten belangrijk voor je zelfbeeld. “Kinderen met AdHd moeten op school vaak dingen doen waar ze niet goed in zijn, dat kost veel energie en kan je onzeker maken.” daarom raadt luk aan om niet alleen te kijken naar de leerproblemen van een kind, maar ook op zoek te gaan naar zijn of haar talenten. “Want als je iets doet waar je goed in bent, levert dat energie op. en als je dan ook nog eens complimenten krijgt, word je weerbaarder voor negatieve reacties.” onderwijs voor de massa Volgens luk zijn diagnoses zoals Ad(H)d, dyslexie en dyscalculie nog te veel gerelateerd aan het schoolsysteem. “Als ik ouders spreek van 8 kinderen met AdHd, zie ik hoe zij hierdoor AdHd vooral als iets negatiefs en levenslang beperkends zien. natuurlijk loop je als volwassene ook nog tegen structuren aan zoals in de klas en kun je daar moeilijkheden bij ondervinden. maar er zijn ook omgevingen waar je kunt schitteren.” Hij geeft aan dat het zonde is dat het onderwijs gericht is op de massa en dat er daardoor minder flexibiliteit is voor mensen die daar niet helemaal in passen. “Zo kunnen mensen met dyslexie vaak goed visueel denken, maar daar komen ze dan pas achter na hun schooltijd. dan vinden ze uiteindelijk wel een baan die bij hen past, maar ze blijven door de eerdere moeilijkheden op school wel last hebben van een negatief zelfbeeld.” Batterij opladen Wat ik zelf soms lastig vind bij een positieve benadering van (leer) stoornissen, is dat er dan geen ruimte lijkt te zijn voor de dingen waar je tegenaan loopt en die niet lukken. luk benadrukt dat je die moeilijkheden zeker niet moet onderschatten, maar beargumenteert dat je daar ook op een andere manier mee kunt omgaan. “In mijn leven zijn er dingen waar ik niet goed in ben, maar die ik wel moet doen. Ik kan daar alleen mee omgaan als ik ook energie heb opgedaan uit dingen waar ik wel goed in ben.” luk ziet wat voor worsteling de schooltijd kan zijn en pleit voor ondersteuning waarbij gekeken wordt wat de best mogelijke manier is om onderwijs te volgen. “sommige kinderen hebben er veel aan als ze regelmatig buiten kunnen spelen en zo hun batterij opladen
9 Online Touch INTERVIEW Home