OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE weinig tijd en/of te weinig mensen. Ook ontbreekt het aan duidelijkheid over eigenaarschap. Wie is er precies verantwoordelijk, welke taken liggen bij wie en wie heeft de tijd en behoefte om de taken op te pakken? Deze knelpunten belemmeren concrete actie. En dus is er zelden een instellingsbreed beleid op het gebied van inclusie en ondersteuning. • Studenten horen vaak dat er geen beleid is voor hun specifieke ondersteuningsvraag en dat de onderwijsinstelling daarom niks voor hen kan betekenen. Uit de praktijk blijkt dat de mate van ondersteuning die een student krijgt vooral afhangt van de toevallige betrokkenheid van een medewerker. • Prestatiedruk en stress blijft ook een grote klacht en studenten met een ‘onzichtbare’ ondersteuningsbehoefte zijn vaak niet tevreden over de geboden ondersteuning. Ervaringsdeskundigen inzetten Ervaringsdeskundigheid van studenten inzetten en feedback hierover is ook een nuttig verbeterpunt. Toch wordt dit maar mondjesmaat ingezet. Studenten die dit willen, zijn moeilijk te vinden. En als ze het doen, ervaren ze vaak (te) weinig waardering voor hun activiteiten. Ook missen ze duidelijke afspraken en een zinvolle terugkoppeling. Een ‘inclusie-standaard’ Als één van de belangrijkste verbeterpunten voor goed inclusief onderwijs wordt een ‘nationale standaard voor inclusief onderwijs’ 15 I&W MAGAZINE NR1 - 2024 genoemd in het rapport. Een standaard waarbij een aantal componenten worden opgenomen zoals basisondersteuning, faciliteiten, toegankelijkheid gebouwen en digitale leermiddelen. Met diversiteit als norm voor alle studenten. Als die er ooit komt, is dat inderdaad een mooi houvast. Universal Design for Learning Toch is er al veel waar onderwijsinstellingen mee aan de slag kunnen. Een belangrijke bouwsteen voor inclusief onderwijs is bijvoorbeeld UDL. Dit begrip begint langzaam maar zeker bekender te worden. UDL staat voor Universal Design for Learning en is een onderwijsontwerp dat de verschillen in leerbehoeftes en talenten ondersteunt en neurodiversiteit als uitgangspunt neemt. Concreet betekent dit aandacht voor: • Het aanbieden van informatie op verschillende manieren • Het controleren van voortgang op flexibele wijze • Het vergroten van betrokkenheid via verschillende leerstrategieën. ECIO besteedt hier regelmatig aandacht aan en geeft hierover heldere informatie op haar website. Ook in de vorm van een poster zoals hieronder, met goede voorbeelden van hoe je de principes van UDL in de praktijk kunt brengen. In ons blad hebben wij al eens uitgebreid stilgestaan bij de mogelijkheden van UDL. Als je dit nog eens terug wilt lezen, kan dat via deze link. Meer over het Rapport: De Staat van Inclusief Onderwijs 2023 - ECIO
16 Online Touch Home