27

School COLUMN AGNES KEIZER Als kind was ik al een eigengereid typje. Alles ‘zelluf doen’, zoals kinderen dat kunnen zeggen. Ik was allergisch voor regels. Zelf ontdekken, daar hield en hou ik nog steeds van. Op de lagere school werd ik vaak gezien als einzelgänger. Maar ik hield ook wel van een uitdaging. Avontuur opzoeken en mijn onzekerheid maskeren met loltrappen en grapjes uithalen. Vaak ook uit mijn concentratie en dromerig om mij heen kijken. E r was een juf die het in de gaten had. Vaak mocht ik de borstels van het schoolbord uitkloppen, dan kon ik naar buiten. Even door school rennen en alleen zijn. Of ze liet mij een kopje koffie halen bij de conciërge. Op het toilet kwam ik ook vaak. Ik vond de zeep zo interessant, die zat om een stuk ijzer heen, knalgeel en kon rondjes draaien. Gym vond ik leuk, bewegen en spellen doen. Maar de speeltijd was ook zo weer voorbij, dan kwam het stilzitten weer. Toen de middelbare school. Ik wist veel, maar stak mijn vinger niet op als er een vraag kwam. In het begin wel, maar dat veranderde snel. Er werd veel gezucht omdat ik ook vaak vroeg of iets nog een keer uitgelegd kon worden. Onzekerheid had de overhand dus ik stopte met vragen. Dan maar verder met de vakken waar ik geen hulp bij nodig had. En de clown uithangen bij vakken waar ik eigenlijk hulp bij nodig had. De directeur heeft mij vaak begroet en ik hem ook. Al met al wordt er soms gezien wat iemand nodig heeft, soms ook niet. Bij mij was dat niet altijd het geval. AGNES KEIZER Ik weet nu dat ik ADHD en ASS heb. Ik ben nog maar 47 en heb mogelijkheden genoeg! Zoveel meer dan vroeger. Nu ik zoveel sterker ben geworden en mezelf steeds beter begrijp, raak ik soms erg enthousiast. Als ik nu in gezelschap iets weet, durf ik mij te laten horen. Ook durf ik veel meer te vragen. In mezelf moet ik dan soms lachen, dan zie ik mijzelf voor me met mijn vinger omhoog, de ene arme die de andere hierbij ondersteunt. Enthousiasme van een leergierig kind in een volwassen verpakking. Leren is leuk. 27 I&W MAGAZINE NR1 - 2024

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication