CHATGPT

Schrijfstress door dyslexie of ADHD? chatGpt. Iedereen kent de online ‘gesprekspartner, moppentapper en schrijvende allesweter’ inmiddels wel. misschien denk jij: daar waag ik me niet aan. Jammer! Want chatGpt kan juist mensen met dyslexie en/of AdHd helpen bij een schrijfklus. drie van onze vrijwilligers geven je voorbeelden uit hun eigen dagelijkse praktijk. tekst: christiAn Boer – lid vAn dyslexiewerkgroep dysleuk AnnemArie – Bestuurslid i & w leontien – lid vAn dysleuk 10 I&W mAGAZIne nr 2 - 2023 E erst de aanleiding van dit verhaal. eind maart hadden we een bijeenkomst van dysleuk. tijdens deze middag beschreef iemand een bekend probleem waar we allemaal weleens mee worstelen: ‘Ik moet een stuk schrijven voor een subsidieaanvraag. Ik weet wat ik moet schrijven, maar ik stel het steeds uit en blijf uitstellen.’ Als non-lineaire denkers hebben we alle informatie wel in ons hoofd. maar vaak als een grote wolk, die uiteindelijk een consistent verhaal moet worden. Hoe krijgen we dit logisch op papier zodat iedereen het begrijpt en, oh ja, dat ook de taalregels toegepast zijn? laat maar, geen zin meer in. morgen misschien! christiAn BoEr eindeloos geduld ‘Waarom gebruik je geen chatGpt’, vroeg ik? Ik liet op mijn laptop zien wat je er allemaal mee kunt. Iedereen enthousiast. Hier moet een artikel over in ons magazine, besloten we. Want AI (artificial intelligence, de basis van chatGpt) is een ideale schrijfhulp voor mensen met dyslexie. Het helpt je over de eerste starthobbel heen, het maakt het leuk en gemakkelijk om daarna aan de tekst te sleutelen, het corrigeert schrijffouten en het heeft alle geduld van de wereld! ‘hij begrijpt je’ een concreet voorbeeld: in het geval van de bovengenoemde subsidieaanvraag kun je de subsidievoorwaarden kopiëren en deze in chatGpt plakken. dan voeg je kort jouw plan van aanpak toe per punt en vraag je chatGpt hier een lopende tekst van te maken. Als je het resultaat leest en je wil nog wat toevoegen, kun je dit vragen en schrijft chatGpt het opnieuw

11 Online Touch CHATGPT Home


You need flash player to view this online publication