met ADHD en dyslexie geen vragen meer durven te stellen en bijvoorbeeld (sociale) angst klachten krijgen, slecht slapen, enz. ‘neem je laptop mee’ Als de diagnose AdHd inderdaad gesteld wordt, kan medicatie, psycho-educatie en vaardigheidstraining op het gebied van AdHd worden ingezet. daarnaast ga ik als Hbo-verpleegkundige ook in op specifieke hulpvragen. bij een hulpvraag gericht op de studie vraag ik cliënten om hun laptop mee te nemen. We beginnen met het ordenen van documenten op de laptop. bijvoorbeeld op schooljaar/ periode/vak. Voor veel studenten is dit al een ‘eye-opener’. Zij zijn het overzicht vaak helemaal kwijt. ook gaan we in gesprek over hun leerstijl (vaak beeldend) en kijken we samen naar de studiehandleidingen, die ze per vak krijgen. die omvatten heel veel tekst, waarin je compleet verzuipt als je moeite hebt om hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Ik help ze met bepalen wat in zo’n handleiding de essentie is. dit lijken eenvoudige interventies maar ze maken voor mensen met AdHd en dyslexie vaak een enorm verschil. visuele uitleg Als ervaringsdeskundige waren de digitale lessen tijdens corona voor mij een zegen. Ze werden vaak opgenomen. Handig, want zo kon ik de les even ‘pauzeren’ om sAskiA DE Bruijn een onbekend begrip op te zoeken. Ik kon zo de leerstof veel beter volgen en ik voelde me daardoor een stuk minder onzeker. sindsdien werk ik ook met mijn cliënten veel vaker met instructiefilmpjes via youtube. dat past zoveel beter bij hun leerstijl dan alleen een letterbrij. Het onderwijs – en eigenlijk elke instantie die informatie deelt – mag veel meer rekeninghouden met het neurodiverse brein. bied de stof (ook) beeldender aan. Het kan zomaar de toeloop van wanhopige jongeren naar de GGZ verkleinen. smArt-methode soms hebben mijn cliënten het idee dat ik in hun hoofd kan kijken. dit lijkt zo omdat ik hun probleem goed herken en weet hoeveel energie het telkens weer kost. Voor mij werkt de SmaRT-methode goed om (leer) doelen te formuleren en ze daardoor ook te halen. Ik stel mijn cliënten vragen via de smArt structuur: I&W mAGAZIne nr 2 - 2023 ‘wanneer ga je dat doen?’, ‘is dat een handige tijd?’ bijvoorbeeld, als iemand opziet tegen een lastig gesprek. dan nemen we tijdens een sessie door waarom hij/zij dit telkens uitstelt, welke angst er eventueel onder zit en hoe hij/zij zich kan voorbereiden. daarna plannen we meteen samen het gesprek in en een volgende sessie evalueren we het resultaat. Vaak hebben mensen met AdHd/ dyslexie deze stappen wel in hun hoofd, maar ze komen niet tot een concrete uitwerking. Zelf heb ik veel van deze methode geleerd en de stappen gaan nu automatisch. dit gun ik mijn cliënten ook. studeren vraagt van mensen met AdHd en/of dyslexie veel extra inspanning. maar met de juiste ondersteuning kunnen ook zij vooruitgang boeken. AdHd en/of dyslexie zegt immers niks over je intelligentie. 21
22 Online Touch Home