23

OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE AnnoëLLE vAn hooff mAchiL DEinum sentatievorm hebben zij behoefte, gezien hun specifieke type neurologische bedrading. ook op papier Hoewel het onderzoek nog in volle gang is, durven we nu al te zeggen dat er best interessante dingen opvallen. tot onze verbazing geven relatief veel dyslectische studenten bijvoorbeeld aan dat zij informatie ook graag in papieren vorm krijgen. en dat ze voorleessoftware lang niet zo prettig en handig vinden als wij dachten. Andere dingen kloppen juist wel met onze verwachting. Zowel dyslectische als AdHdstudenten geven aan dat ze graag zelf de tekstpresentatie instellen qua lettertype, grootte, kleur en regelafstand. Voor AdHd-studenten is de belangrijkste behoefte dat informatie op een duidelijke, logische en liefst vaste plek te vinden is. later dit jaar halen we ook data op voor de doelgroepen Ass en hoogbegaafdheid. spindiagram na de vier doelgroep-peilingen wordt het behoeftenpalet per neurominority weergegeven in een spindiagram. elke poot staat voor een specifieke behoefte ten aanzien van de digitale leeromgeving. Hoe vaker die behoefte genoemd wordt, des te dikker de poot. Waar de behoeftes van de afzonderlijke groepen overeenkomen, raken de spindiagrammen elkaar. Zo wordt overlap visueel in kaart gebracht. digitale dromen Volgende stap is de behoeftenpaletten te vertalen naar toepassing in de digitale leeromgeving van de Hu. denk hierbij aan interventies als ux (user experience) of AI-gestuurde middelen. Hoe het er uit gaat zien is nog volledig speculatief, maar de onderzoekers hebben natuurlijk wel dromen. Zo dromen ze van een webbased of zelfs browser optie, die de gebruiker de mogelijkheid geeft aanpassingen te doen aan interface of lay-out. de gebruiker stelt dan op een instellingspagina in, hoe hij/zij de informatie van de website getoond wil zien. een tool past de webpagina automatisch aan op basis van deze voorkeuren. Wanneer I&W mAGAZIne nr 2 - 2023 de gebruiker bijvoorbeeld tekst het liefst blauw ziet met het dyslexiefont op een crème achtergrond, dan geeft het scherm alle teksten op die manier weer. maar wellicht zijn er ook inhoudelijker interventies mogelijk, bijvoorbeeld qua tekstindeling of herformulering van teksten in een stijl die beter past bij de doelgroep. en wat te denken van de veelheid aan webportals waar studenten nu in moeten werken. Voor veel neurodiverse studenten vermoedelijk ‘too much’. work in progress natuurlijk zal dit niet op korte termijn functioneren. dit is het eerste onderzoek in zijn soort. en voordat droom daad wordt, zijn er nog heel wat hobbels te nemen. maar het is een start om tot betere inclusie van neurodiverse studenten te komen. de onderzoekers zullen samen met andere onderwijsinstellingen, en mogelijk het bedrijfsleven, kijken naar wat er mogelijk is. AI heeft laten zien dat de sky the limit kan zijn. dan kunnen we het onderwijs er toch ook vast een beetje inclusiever mee maken. 23 foto: tim vAn EijL

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication