17

ze ook het rapport erbij ontvangen. Gefrustreerd schrijft Alex een klachtenbrief naar het IbKI en zijn opleider. Het antwoord van het IbKI is heel formeel: mondelingen doen ze niet bij theorie. taalaanpassingen ook niet. eigenlijk dus niets wat hem helpt bij een examen. Wat heeft hij dan aan zijn dyslexieverklaring, is zijn wanhopige en terechte vraag aan ons. je moet er zelf werk van maken Vaak is het ontbreken van heldere communicatie tussen een opleider, student en exameninstituut de reden dat het misgaat bij examens. een opleider heeft geen idee hoe dyslexieondersteuning er in de praktijk uit kan zien. daarbij heb je als student met dyslexie zelf, zoals Alex in dit geval, vaak ook geen enkel idee hoe je het beste ondersteund kan worden. passen alle aanbevelingen uit de (soms al best oude) dyslexieverklaring nog steeds bij jou? Ik (Karin) bespreek met Alex deze miscommunicatie en welke rol hij zelf heeft in de oplossing. Zo kun je aan de manier waarop je je studie hebt aangepakt, waar je belemmeringen bent tegengekomen en hoe je je sterke kanten hebt aangesproken, voor een groot gedeelte ook aflezen hoe een ideaal examen er voor jou uit kan zien. tijdens dit gesprek komt Alex erachter dat hij zich tot nu toe te passief heeft opgesteld. Hij was ervan uitgegaan dat het simpelweg opsturen van de dyslexieverklaring voldoende was om een dyslexievriendelijk examen te krijgen. de praktijk is vaak weerbarstiger: je moet er echt zelf werk van maken. We gaan samen in gesprek Vol goede moed mailt Alexander opnieuw zijn opleider en de contactpersoon van het IbKI. dat hij in gesprek wil over welke aanpassingen haalbaar en uitvoerbaar zijn, zodat hij wel een theorie-examen kan doen dat rekening houdt met zijn dyslexie. Zijn opleider stuurt het IbKI ook nog een mail waarin zij vooral pleit voor een mondeling. Het is haar ook een raadsel waarom dit kennelijk totaal onbespreekbaar is terwijl dit dé oplossing is voor mensen met dyslexie. Gelukkig krijgt Alexander na 3 weken radiostilte een uitnodiging voor een gesprek bij het IbKI. Hij is inmiddels lid van Impuls & Woortblind geworden en ik (Karin) ga hem hierbij helpen. mooie testcase als we het hebben over de weerbarstige praktijk van het nut van een dyslexieverklaring! vanwege de deadline van dit magazine eindigt het verhaal hier. Wordt vervolgd! 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication