19

van mijn dyscalculie erg ongelukkig doordat de diagnose dyscalculie zo laat kwam, moest ik ook naar een middelbare school die onder mijn niveau lag. mijn citoscore was heel laag, alleen door de slechte rekenprestaties. Vmbo kader-basis was daarom de enige optie. op de middelbare school kreeg ik wel ondersteuning in een rekenwerkgroepje. Helaas stopte dit al na een half jaar, omdat de werkgroep te klein werd nadat wat leerlingen eruit gingen. Het enige wat ik vanaf toen moest doen, was op reken- en wiskunde toetsen bovenaan 'dyscalculie' schrijven. de docenten zouden hier dan rekening mee houden, maar aan de berekening van het cijfer veranderde eigenlijk niks. ook mocht ik een rekenmachine en een tafelkaart gebruiken en kreeg ik extra tijd. maar dat helpt allemaal niet als je iets gewoon niet snapt. Ik werd er erg ongelukkig van. Gelukkig haalde ik voor alle andere vakken (naast rekenen en wiskunde) zulke hoge cijfers dat ik na 2 jaar kader-basis mocht overstappen naar vmbo-tl. nu kon ik toch de vervolgopleidingen doen waar ik mijn zinnen op had gezet! Ik heb eerst 3,5 jaar sport en bewegen gedaan en bezit certificaten voor fitness instructrice, personal trainer en dans instructrice. daarna heb ik nog 2,5 jaar onderwijsassistentie gestudeerd. en nu heb ik een superleuke baan als onderwijsassistent. bijbaantje als kassière Ik ben blij en trots met waar ik gekomen ben. maar ik was liever eerder getest. dan had ik op tijd hulp gekregen en was ik meteen naar vmbo-tl gegaan. dan zou ik nu misschien ook beter de berekening van +, -,: en x sommen begrijpen. maar de beste hulp zou erkenning en herkenning zijn geweest. dat de juffen en meesters wisten dat ik extra moeite had en niet dom was. 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication