23

OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE rolstoelopgang ditte ilbrink martine hoefeijzers van udl. onderwijsteams op veel onderwijsinstellingen zijn al aan de slag richting flexibel onderwijs. de corona-periode gaf deze ontwikkeling een boost, omdat hierdoor de verschillen tussen studenten meer zichtbaar werden. maatwerk en differentiatie in de vorm van verschillende leerroutes voor studenten zijn het nieuwe streven, waarbij er daarnaast nadrukkelijk oog is voor de ondersteuningsbehoefte van elke student. Wil je als opleiding de principes van udl toepassen in je onderwijs, dan moet je ze wel goed kennen en je ermee verbinden. de udl-studiemiddag was bedoeld voor docenten en onderwijskundigen uit het mbo, hbo en universiteiten. Het gedachtegoed van udl werd uitgelegd en de koppeling tussen udl en het flexibiliseren van onderwijs werd gemaakt. om praktisch aan de slag te gaan met udl hebben de aanwezigen casussen uitgewerkt. Want hoe los je bijvoorbeeld de situatie van een mantelzorgende student op? Hoe kan je ervoor zorgen dat collegetijden aansluiten op de zorgtaken van zo’n student. Welke specifieke andere oplossingen zijn er nodig? meer vrijheid voor de student ook interessant bij de overgang naar onderwijs vanuit het udlprincipe is de rol van de student zelf binnen dit proces. dit kan voor sommigen een lastige overgang zijn. studenten met een ondersteuningsvraag moeten op dit moment vooral assertief zijn om aan te geven dat ze aangepast onderwijs nodig hebben. Als onderwijs flexibel en meer inclusief ingericht wordt (met udl) krijgt elke student (zowel ‘reguliere’ als studenten met een beperking) meer regie over zijn/ haar leerroute en leerproces. dat is een spannend proces omdat er dan niet meer precies gezegd wordt hoe je iets moet leren. datgene wat je moet doen is wel duidelijk, maar de weg ernaartoe (het ‘hoe’) bepaal je zelf. dat is best een overgang, voor álle studenten. maar dit is wel waar udl om draait. Want als iedereen een eigen leerroute heeft, vormt de student met een (functie)beperking geen uitzondering meer. uitdagingen voor de opleiding udl betekent in de praktijk dat de student de vorm mag kiezen bij het tonen van zijn/haar kennis over een 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication