33

ADHD gaat ECHT vaak samen met dyslexie onderzoek naar dyslexie bij Adhd met deze gedachten in het achterhoofd, hebben we op verzoek van vereniging Impuls & Woortblind (I&W) en met hulp van ervaringsdeskundige Karin de Jager een onderzoek gedaan onder de cliënten van de AdHd-afdelingen van psyQ -een grote landelijke ggz-instellingen onder de leden van I&W met AdHd (nelwan & Kooij, ingediend voor publicatie). met dit onderzoek hadden we drie doelen. Allereerst wilden we graag weten of het klopt dat een hoog percentage van de psyQ-cliënten met AdHd lees/ schrijfproblemen of dyslexie heeft. tweede doel was: duidelijkheid krijgen of een vragenlijst geschikt is om mensen met hardkarin de jager michel newan mensen die zich aanmelden bij de AdHd-afdeling van psyQ is bekend met dyslexie. dat is twee keer zo veel als in de algemene bevolking, waarin het percentage ongeveer 5% is. er is ook nog een grote groep waarbij er mogelijk dyslexie speelt en in ieder geval forse lees/schrijfproblemen zijn. In totaal kwam het aandeel mensen met lees/spellingsproblemen op ruim een kwart. dat is vergelijkbaar met wat in de jeugd wordt gevonden in onderzoek naar het samengaan van AdHd en dyslexie. nekkige lees/schrijfproblemen snel op te sporen. Het laatste doel was om uit te vinden of dyslexie ook onder de leden van I&W met AdHd een vergeten aandachtsgebied is. uit het onderzoek bleek inderdaad dat een hoog percentage van de psyQ-cliënten forse lees/schrijfproblemen heeft. ongeveer 11% van de de vragenlijst die we gebruikten (de ArHQ) bleek voldoende geschikt om mensen met lees/schrijfproblemen op te sporen binnen de groep cliënten van de AdHd-afdelingen. daarmee is ook ons tweede doel bereikt. We hebben dus met dit onderzoek een bruikbaar instrument ontwikkeld waarmee we mensen met lees/ schrijfproblemen kunnen opsporen voorafgaand aan of tijdens een behandeling in de ggz. tenslotte bleek dat ook bij de I&W-leden met AdHd vaak dyslexie speelt. ggz: heb oog voor deze samenhang! Vanwege de sterke grenzen binnen de gedragswetenschappen en daaruit voortkomende behandelprotocollen, is er tot nu toe nauwelijks gelet op lees/schrijfproblemen bij mensen met AdHd. dat is, gezien de resultaten van het onderzoek, onterecht. Andersom zullen mensen met lees/schrijfproblemen of dyslexie dit niet altijd melden bij de behandelaar. dat is zonde, zeker als je bedenkt dat er in het brein wel degelijk een samenhang bestaat tussen concentratieproblemen en lees/schrijfproblemen. nu ook onderzoek aantoont dat het brein geen duidelijke grenzen heeft zeggen wij: maak het samengaan van AdHd en lees/schrijfproblematiek bespreekbaar binnen de ggz. Want als je weet in welke mate deze samenhang speelt bij een cliënt met AdHd, komt dit in elk geval het zelfinzicht en hopelijk ook de behandeling ten goede. 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication