19

OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE basis van gevoel, maakt de ander graag eerst een analyse. deze intermenselijke verschillen noemen we dus cognitieve diversiteit. dezelfde medaille misschien denk jij nu ook: hé, daar zitten best veel eigenschappen van ‘mijn AdHd- of dyslexie-brein tussen’. dan ben je niet de enige. We zijn binnen de wetenschap te smal naar neurodiversiteit gaan kijken. onderzoeken richten zich uitsluitend op één tot maximaal vier formele diagnoses, terwijl in werkelijkheid ieder brein uniek is. recent onderzoek van wetenschappers uit Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk onderstreept het idee om neurodiversiteit en cognitieve diversiteit als twee kanten van dezelfde medaille te zien. Je zou het breindiversiteit kunnen noemen. Graag noem ik twee herkenbare voorbeelden om het idee kracht bij te zetten. Al decennia is bekend dat creativiteit in een team essentieel is om tot innovatie te komen, iets wat terugkomt in bijvoorbeeld dIsc en andere cognitieve modellen. tegelijk is bekend dat mensen in het AdHdspectrum vaak hoog scoren op deze competentie. een ander voorbeeld is analyse, een belangrijke cognitieve competentie om complexe problemen goed te doorgronden. deze competentie komt bovengemiddeld vaak voor in het autisme-spectrum. deze twee voorbeelden tonen aan dat de werelden van neurodiversiteit en cognitieve diversiteit niet op zichzelf staan. JAN vAN RIJSwIJK Wanneer we dit idee omarmen, verbreedt dat onze kijk op het onderwerp. We spreken dan niet meer over hoe een minderheid kan integreren in een omgeving die volledig gericht is op een meerderheid, maar het uitgangspunt is dan dat ieder mens zijn eigen unieke voedingsbodem nodig heeft om te floreren. en wetenschappelijk stelt het ons in staat om de schat aan bestaande wetenschappelijke kennis uit het cognitieve diversiteitsdomein in verband te brengen met wat we weten over neurodiversiteit. dat is dan ook waar wij ons in ons wetenschappelijke onderzoek aan de open universiteit (ou) mee bezig houden. gebalanceerde mix dan rest de vraag waarom onderzoek naar neurodiversiteit in teams belangrijk is. daar zijn meerdere antwoorden op te geven. Zo kun je het als een belangrijke maatschappelijke opdracht zien om I&W mAGAZIne nr 3 - 2023 kennis te ontwikkelen die bijdraagt aan een inclusieve werkomgeving. maar dat is wat mij betreft niet het belangrijkste argument. nrc had gelijk. We hebben als maatschappij neurodivergenten nodig. Als we iets kunnen leren van de vele cognitieve diversiteitstudies, dan is het wel dat een gebalanceerde mix van verschillende breinprofielen een team tot ongekende hoogte kan brengen. In elke denkbare sector. Wanneer we kijken naar de uitdagingen waar we als maatschappij voor staan, kunnen we die krachten goed gebruiken! Jan van Rijswijk, Petru Curseu en Lise van Oortmerssen doen grootschalig onderzoek naar neurodiversiteit in teams. Hiervoor vragen ze teams om een online vragenlijst in te vullen. Doet jouw team al mee? Voor info en aanmelding kun je mailen naar jan.vanrijswijk@ou.nl. 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication