31

kunnen we niet gewoon erkennen dat we als mens allemaal verschillend zijn? dat de mensheid juist floreert bij diversiteit? en juist die diversiteit zou in ons schoolsysteem ingebed moeten worden. conceptueel denkende kinderen worden nu in de dwangbuis van die eF’s en een star schoolsysteem geperst. Zouden ze zich minder hoeven aanpassen - wat veel stress, energie en frustraties kost - maar hun eigen manier van denken en leren mogen ontdekken, dan zouden ze veel gelukkiger zijn en sowieso hun emoties beter kunnen reguleren (ook één van de eF’s!). onze maatschappij floreert bij mensen die buiten de box kunnen denken. omdat zij met de oplossingen komen die in onze complexe maatschappij nodig zijn. laten we hen alsjeblieft niet al vanaf de basisschool beperken of in de pas laten lopen! luister op spotify podcast 76 en podcast 77 over dit onderwerp: ExEcuTiEvE FuncTiEs: KWALiTEiTEn vAn cOncEPTuEEL dEnKErs: (= mensen met o.a. AD(H)D, dyslexie, dyscalculie, autisme en hoogbegaafdheid) • Het vermogen om na te denken voor je iets doet. • Werkgeheugen - informatie vasthouden tijdens de uitvoering van complexe taken. • Emoties kunnen reguleren om doelen te realiseren. • Aandacht erbij houden ondanks afleidingen, vermoeidheid of verveling. • Zonder dralen met projecten beginnen, op tijd en op efficiënte wijze. • Planning en prioritering van taken. • Organisatie - dingen volgens een bepaald systeem arrangeren of ordenen. • Timemanagement - indeling van taken in tijd en je aan tijdslimieten kunnen houden. • Doelgericht zijn en doorzettingsvermogen hebben zonder je te laten afleiden. • Flexibiliteit - je kunnen aanpassen aan veranderde omstandigheden. • Jezelf en de situatie kunnen overzien om te bekijken hoe je een probleem aanpakt. of ga naar: https://www.geniaalop rechts.nl/nieuws-media/podcastsmet-conceptuele-denkers.html 31 I&W mAGAZIne nr 3 - 2023 • Overziet het geheel en kan daardoor direct handelen. • Leert informatie door te begrijpen, door deze te plaatsen in een context en beelden. • Sterke intuïtie, groot empathisch vermogen en kunnen aanvoelen wat onder de oppervlakte speelt. • Sterke focus hebben wanneer iets interessant is en omliggende informatie kunnen gebruiken om perfectie te bereiken. • Van alles tegelijk doen, tijd bestaat niet, kunnen multitasken. • Werkt vanuit het overzicht naar de details toe, de kern en conclusie kunnen zien. • Heeft nieuwe ideeën voor complexe problemen, is een creatieve denker. • Kunnen improviseren en goed kunnen functioneren in crisissituaties. • Visionair ingesteld, kan patronen zien en daardoor vaak trends/ kansen voorspellen. • Flexibiliteit - je kunnen aanpassen aan veranderde omstandigheden. • Kritisch kunnen denken, problemen en situaties van verschillende kanten kunnen bekijken.

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication