35

VereNigiNgSNieUWS DyslexieWeeK 2023 – WeTensCHaP en dysLexie teKst: Julie Houben Wat een topper de dyslexieweek die elke eerste week van oktober plaatsvindt. organisator is de HoI-Foundation, samen met twee van onze dysleuk-mensen: christian boer en nel Hofmeester. chris verzorgt o.a. de website van de Dyslexieweek en nel werkt mee aan het inhoudelijke programma. bijvoorbeeld aan het dyslexiesymposium. jongeren met dyslexie, ondanks alle toegenomen kennis en hulp. DySLExIESymPoSIUm daar presenteerde de britse dyslectische wetenschapster Helen taylor haar vernieuwende evolutionaire theorie op dyslexie. nel Hofmeester schreef er al eerder dit artikel over, dat iets makkelijker te volgen is dan het wel erg britse engels van de spreekster . de meeste symposiumdeelnemers, waaronder een flink aantal vrijwilligers van Impuls & Woortblind, werden toch meer geraakt door het openhartige verhaal van een gymnasiaste met dyslexie. Zij pleitte voor eerdere (h)erkenning van en meer begrip voor dyslexie op scholen. Het gevoel ‘anders’ te zijn is nog steeds pijnlijk aanwezig bij veel kinderen en na de presentatie van Helen taylor reageerde een panel van drie nederlandse en één Vlaamse dyslexie-onderzoekers op taylors visie op dyslexie. Ze vonden het ‘prikkelend’ en ‘interessant’ maar een directe omarming van de focus op een evolutionaire noodzaak van het dyslectische brein was er niet. Wel vertelden ze over het groeiende inzicht binnen de wetenschap dat dyslexie in vele vormen en gradaties komt. dat er daarom ook geen aanpak is die voor iedere dyslect werkt. maatwerk is de droom. maar dat laat zich lastig verenigen met wetenschappelijke onderbouwing. Het idee van ‘het dyslectische brein’, waarin eigenlijk alle aanwezigen met dyslexie zich herkenden, wilde er bij de wetenschappers niet in. ‘dyslexie is nIet aantoonbaar in het brein’, aldus mylène bonte, een van hen. tot (lichte) frustratie van de ervaringsdeskundigen in de zaal. Wel is er binnen de wetenschap gelukkig meer oog voor de sociaal emotionele problemen van kinderen met dyslexie, aldus de vier panelleden. maar het idee dat je deze kunt voorkomen door kinderen bijvoorbeeld op een manier te laten leren die beter bij hun dyslectische brein past, dat is nog een brug te ver. 35 I&W mAGAZIne nr 3 - 2023

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication