25

OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE . OVER INCLUSIE pAnel ochtendsessie ecio udl hoofdzakelijk onderwijsprofessionals van hogescholen en universiteiten. maar ook opvallend veel studenten doen mee. Als dagvoorzitters, tafelgasten en met presentaties in de vele workshops. studenten denken mee Wat zijn dan de concrete opbrengsten bij onderwijsinstellingen die met inclusie aan de slag gaan? Veel ervan is te lezen in ‘De staat van inclusief onderwijs 2022’. een mooi voorbeeld is de universiteit utrecht. In het kader van ‘niet over ons maar met ons’ denken er in elke organisatielaag van de universiteit medewerkers én studenten mee over het beleid en geven ze adviezen aan de verschillende bestuurlijke organen. dat gebeurt ook heel formeel door deelname aan de medezeggenschapsraad. geen dyslexieverklaring tegelijkertijd kwam er ook een wat somberder beeld naar voren over hoe het de studenten vanuit diverse onderwijsinstellingen nu werkelijk vergaat tijdens de studie, colleges en toetsen. Feit is dat ze nog erg moeten opboksen tegen bepaalde wet- en regelgeving. Zo moet bijvoorbeeld een dyslexieverklaring voldoen aan de normen van de stichting dyslexie nederland, ze moet zijn afgegeven door een erkend bureau en ondertekend door een geregistreerd orthopedagoog nVo/bbr of GZ-psycholoog. Veel studenten met dyslexie hebben zo’n dyslexieverklaring niet, omdat ze pas na de basisschool echt vastliepen met hun taalproblemen. een dyslexie-onderzoek is heel prijzig en wordt na de basisschool niet meer vergoed. een pijnlijke regeling in ons land, want zonder zo’n papiertje heb je geen recht op ondersteuning bij toetsen en tentamens. ook werd duidelijk dat je het als student (burger) nog vaak verliest van de staat als je jouw ervaring over ‘verboden onderscheid op grond van chronische ziekte of functiebeperking’ voor de rechter brengt. Wat opmerkelijk is, want de overheid heeft hierin een voorbeeldfunctie. weerbarstige praktijk de zwakste schakel in dit geheel I&W mAGAZIne nr 1 - 2023 is nog steeds de samenleving zelf. en dat is opvallend want ondanks het feit dat we ons op papier druk maken over tolerantie en acceptie, wil het met die echte inclusie toch niet erg lukken. reacties in de trant van ‘moet dit allemaal nu echt?’, ‘gaat dit niet een beetje te ver?’ zijn relatief veel gehoorde geluiden. ook op veel onderwijsinstellingen is dit sentiment nog steeds sterk aanwezig. dit gaat vaak gepaard met een weerstand om af te wijken van de ‘standaardkaders’. misschien moet je eerst zelf ervaringsdeskundig zijn om de noodzaak van inclusie te zien. en dat is zonde, want het werd vaak genoemd: inclusieve oplossingen zijn meestal niet alleen heel fijn voor die specifieke persoon met de ondersteuningsvraag. maar voor het hele collectief. Voor iedereen. meer lezen? • https://ecio.nl/webinars/ congres-2022-de-staat-vaninclusief-onderwijs/ • https://ecio.nl • https://www.mensenrechten.nl 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication