29

van dyslectici benutten nAomI VAn loon doet Voor HAAr opleIdInG leArnInG & deVelopment leAdersHIp AAn nyenrode busIness unIVersIteIt onderZoeK nAAr de leerstIJlen, VoorKeuren en beHoeFtes VAn dyslectIcI. doel Is om orGAnIsAtIes te Helpen meer GelIJKe en InclusIeVe ontWIKKelmoGelIJKHeden Voor dyslectIcI AAn te bIeden. In dIt ArtIKel deelt Ze HAAr eerste beVIndInGen. nAomi vAn loon Ze voelen de druk om zich aan het systeem te moeten aanpassen. deze groep mensen zou willen dat leidinggevenden zich in dyslexie verdiepen, het gesprek aangaan over (leer)behoeftes en eventuele ondersteuning. dit helpt om een veilige en begripvolle omgeving te creëren. een kleiner deel van de deelnemers geeft aan zelf een sleutelrol te spelen in het creëren van acceptatie van (hun) dyslexie, door collega’s te informeren, verwachtingen af te stemmen en behoeftes te delen. digitaal leren een risico? sinds de pandemie zetten steeds meer organisaties in op digitaal leren. uit de reacties blijkt dat e-learnings de minst favoriete leervormen zijn voor mensen met dyslexie. belangrijkste redenen die deelnemers hiervoor geven: de hoeveelheid leeswerk, de tijdsdruk en het ontbreken van interactie over de leerstof. Vermoedelijk sluit digitaal leren ook onvoldoende aan bij de zintuigelijke, visuele en conceptuele leerstijl van dyslectici. Vraag is of de trend van digitaal leren dyslectici niet verder op achterstand zet. uitkomsten van dit onderzoek wijzen wel in die richting. samen naar inclusie Het inzetten op een inclusief opleidingsbeleid, met erkenning van de leerstijlen en -behoeftes van dyslectici, is cruciaal voor medewerkers met dyslexie. dit kan uiteraard alleen in een inclusieve werkomgeving, waarin dyslexie geaccepteerd wordt en er voldoende kennis over I&W mAGAZIne nr 1 - 2023 is. Zowel over de beperkende als over de sterke kanten van dyslexie. pas dan kunnen medewerkers met dyslexie ten volle zijn wie ze zijn. en hun talenten ontplooien. dan ook kunnen bedrijven het potentieel van dyslectici maximaal benutten. om dit te bereiken moeten alle partijen aan de slag: dyslectici zelf, leidinggevenden, Hr en learning & development. dit onderzoek wordt vervolgd met kwalitatieve gesprekken met dyslectici en bedrijven. Als je als persoon of bedrijf wil deelnemen aan deze vervolgstappen, dan kom ik graag met je in contact. stuur een mail via info@impulsenwoortblind.nl of bel mij: 06-51262967 (naomi van loon). 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication