9

‘Ook orchideeen kunnen bloeien’ niet vindt dat we terug moeten naar hoe het was voor de dsm. “Waar we vroeger dachten ‘iedereen moet het kunnen, anders doe je je best niet’, denken we nu ‘iedereen kan het, anders heb je een stoornis’. dat is misschien al wel een stapje in de goede richting, maar uiteindelijk moeten we terechtkomen bij ‘veel mensen kunnen het en anderen niet’. daarbij moeten we naar mensen in hun totaliteit kijken. Zowel kinderen als volwassenen moet je ondersteunen bij wat ze lastig vinden en stimuleren waar ze goed in zijn. ” “Het is toch erg dat we problemen pas serieus nemen en erkennen als we een garantie van een dokter hebben dat we niet opzettelijk lastig doen? Hoe kun je denken dat een kind expres niet oplet als het weet dat het daardoor problemen krijgt? Waarom zou een kind expres haperend voorlezen?” inclusieve samenleving Het betoog van Floortje klinkt logisch. Het is een kwestie van als samenleving stoppen mensen de schuld te geven van dingen die ze lastig vinden. I&W mAGAZIne nr 2 - 2022 en accepteren dat de mensen die nu labels krijgen anders zijn dan de meesten, zonder daar een waardeoordeel aan te hangen. Als we die draai maken, zijn er inderdaad misschien geen labels meer nodig. maar zo’n verandering is een lang proces. Aan het eind van het gesprek vraag ik Floortje hoe realistisch haar toekomstbeeld is. “dat is best realistisch. Vijfentwintig jaar geleden had niemand gedacht dat de dsm zo belangrijk zou worden en nu is het bijna een bijbel. We moeten de komende jaren gaan kijken naar wat voor een persoon lastig is en niet naar dat label. We hebben daarbij ook een inclusievere samenleving nodig, waarbij we samen kijken naar aanpassingen die nodig zijn. op school of op je werk. de samenleving is ingericht op paardenbloemen, die overal makkelijk bloeien, en niet op orchideeën. maar ook orchideeën kunnen bloeien, ze hebben daarvoor alleen speciale omstandigheden nodig.” Meer weten? Bekijk de lezing die Floortje Scheepers gaf over dit thema: https://www.youtube.com/ watch?v=wNp0HU8c3_k 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication