als voorwaarde voor evolutionair succes dyslexie: de verkennende geest nieuw onderzoek van o.a. Helen taylor laat zien dat dyslectici gespecialiseerd zijn in verkenning en onderzoek. Ze hebben de neiging om eerder het onbekende te onderzoeken dan uit te gaan van bestaande kennis. Verkenning en onderzoek gaan samen met experimenteren, uitvinden en ontdekken. Het kan gaan om verkenning van nieuwe abstracte kennis, maar ook om concrete, fysieke oplossingen. deze specialisatie gaat ten koste van het verwerken van meer gedetailleerde informatie, van volgordes en van het gebruik maken van bestaande kennis – wat kan verklaren waarom dyslectici leesen schrijfproblemen hebben. de dyslectische denkstijl en het klimaat Gezien hun sterke kanten in het verkennen en onderzoeken is het geen verrassing dat mensen met dyslexie de neiging hebben om over disciplines heen te werken, vaak met als doel te ontdekken en te verbinden. We zien ook dat ze vaak in staat zijn: • de hoofdoorzaken van problemen te zien; • fundamentele systeempatronen te identificeren; • op langlopende trends vooruit te lopen; • originele strategische of technologische oplossingen uit te vinden. helen taylor deze vaardigheden zijn belangrijke instrumenten in het tegengaan van de klimaatverandering en het creëren van een duurzamere wereld. daarnaast hebben dyslectici de vaardigheid om de toekomst voor zich te zien en hebben ze een drive om manieren te vinden voor aanpassing. dit is misschien de reden waarom er zoveel dyslectici werkzaam zijn in de duurzaamheidsector. In de woorden van Anthony Hobley, mededirecteur van de mission possible partnerships: ‘mensen met dyslexie zijn de natuurlijke systeemdenkers van de mensheid. (…) Ik geloof dat het menselijk ras - als onderdeel van onze collectieve overlevingsstrategie - een klein deel van ons bedraad heeft om zich zorgen te maken over het grote plaatje en de toekomst.’ de hoogste tijd voor neurodiverse ‘rescueteams’ ondanks deze duidelijke cognitieve mogelijkheden staan dyslectici vaak I&W mAGAZIne nr 3 - 2022 langs de kant en worden ze vanaf hun jeugd gestigmatiseerd vanwege hun lees- en schrijfproblemen. Hun inzichten worden vaak niet serieus genomen, want ze passen niet in de procedures en protocollen. deze vastgeroeste praktijken kunnen onbedoeld de mogelijkheden ondermijnen om vernieuwende en creatieve oplossingen te vinden voor problemen waar we als maatschappij tegenaan lopen. Hierbij kun je denken aan het klimaat, maar ook aan oplossingen voor vastgelopen maatschappelijke situaties als de toeslagenaffaire, de aardbevingsschade in Groningen en de chaos in onderwijs en zorg. Waar blijven de neurodiverse rescue-teams? Voor dit artikel is gebruik gemaakt van: https://www.weforum.org/ agenda/2022/03/how-dyslexiacould-help-humans-adapt-toclimate-change/ 13
14 Online Touch Home