21

taal en vice versa. en hoe erg is het nu werkelijk als iemand moeite heeft met (hoofd)rekenen of met verslagen schrijven? Voor verslagen of brieven kun je een spellingscontrole gebruiken, voor rekensommen een calculator. maar dat mag doorgaans niet in de taal- en rekentoetsen, ook niet voor studenten met een officiële diagnose! dan moet de toets ineens op een blaadje papier zonder hulpmiddelen uitgevoerd worden, alsof dat de dagelijkse praktijk is…waarin bijna alles gedigitaliseerd is. We hebben deze mensen juist nodig Wij zijn ervan overtuigd dat veel van de jongeren die uitvallen op de taal- en rekentoetsen niet de studenten zijn die te weinig taal- of rekenonderwijs hebben gekregen. dat is namelijk de reden dat de taal- en rekeneisen zijn opgeschroefd. Het zijn vooral studenten met (kenmerken van) dyslexie of I&W mAGAZIne nr 3 - 2022 dyscalculie, waarbij het automatiseren van taal of rekenen het zwakke punt is. Het inzicht in de tekst of de rekenopgave hebben ze wel, maar dat wordt niet getoetst op een manier die voor hen werkt. of het zijn studenten met hoogbegaafdheid, autisme of Ad(H)d die niet kunnen geloven dat een som zo gemakkelijk is en dan het verkeerde antwoord geven of die moeite hebben met het aanbrengen van structuur in hun teksten en verslagen. Juist deze neurodiverse studenten zijn vaak bovengemiddeld goed in ruimtelijk denken, empathie tonen, samenwerken, structuren en verbanden en het grotere geheel zien. dit zijn de mensen die we in de werkpraktijk nodig hebben om creatieve of simpele oplossingen te vinden voor complexe problemen. Zij bedenken op de werkvloer nieuwe dingen waardoor organisaties vooruitgang kunnen boeken. maar ze bereiken die werkvloer niet, want ze vallen uit door de te strakke regels. 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication