31

van Made by Dyslexia binnen het traditionele onderwijs met lezen, schrijven, spelling, planning en (soms) wiskunde; • 10 tot 20% van de wereldbevolking ondervindt leerproblemen waarvan er voorschools al dyslexie kan worden benoemd; • dyslexie is genetisch en zit in de familie; • door leerlingen te ondersteunen met de juiste interventies en hulpmiddelen kunnen ze vol zelfvertrouwen leren lezen en schrijven; • dyslectische denkers beschikken over vaardigheden waar het huidige bedrijfsleven om vraagt. (Zoals uitgesproken in het World Economic Forum) Als leerkracht krijg je de vraag om over het bovenstaande na te denken. Welke vooroordelen had je eerst? Wie ken je in je eigen omgeving met dyslexie en op welke manier kun je die persoon nu beter helpen met de verkregen informatie? Aan de bak dus met jezelf! kenmerken Kenmerken van een leerling/student met dyslexie zijn volgens Kate: • ze zijn super creatief, goede probleemoplossers, driedimensionale denkers, innovators en influencers; • hoewel niet erg taalvaardig zijn het wel fantastische verhalenvertellers en zijn ze sterk in verbaal redeneren; • studenten hebben baat bij e ” r a s o persoonlijke ondersteuning zoals extra tijd, een ander lettertype of een buddy. helpende aanpak een helpende aanpak voor leerlingen/studenten met dyslexie: • een multi-sensorische aanpak en vragen of een leerling hardop wil lezen; • typen in plaats van schrijven stimuleren; • voor een heldere uitleg zorgen, ook op papier, print-outs en de mogelijkheid van een rekenmachine; • zorgen voor aangepaste toetsen en examens; • aandacht voor planning, structuur en duidelijke afspraken. ook vroegsignalering en (vroege) zelfkennis is belangrijk, aldus Kate Griggs: • het is belangrijk dat een kind zichzelf kent of leert kennen. dit draagt bij aan het (zelfstandig) probleem oplossen; I&W mAGAZIne nr 3 - 2022 • het is noodzakelijk alert te zijn bij voorschoolse opvang op problemen bij letterherkenning, klank-tekenkoppeling en het noemen van kleuren en voorwerpen; • dyslexie kan ineens een probleem worden wanneer er een teveel aan opdrachten is. belangrijk is te kijken naar wat een kind aankan. mooiste geschenk tot slot: volgens Kate Griggs is tijd is het mooiste geschenk dat een leerkracht de leerling kan geven: geef een leerling simpelweg de tijd om over een vraag of opdracht na te denken, het probleem uit te werken, voordat hij/zij een definitief antwoord moet geven. Wat mij betreft is dit een inspirerende, leerzame training die je als leerkracht écht tools geeft om kinderen met dyslexie tot hun recht te laten komen. en nog gratis ook! https://www.madebydyslexia.org/ teachers/ 31 e l s M E n s k I n o e e n e t l t M s l P t l g v e r a i e e i r r m e p r r s t p r y a o “ i e P o e n o s e Q u e S s t r © Madebydyslexia.org

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication