16

Op basis van de artikelen van de PESTLE Analysis (2016) en Parker (2019) zijn de sterktes en zwaktes van Uber in kaart gebracht. De belangrijkste zijn: Strengths • Uber heeft geen chauffeurs in dienst. Zo draagt Uber geen verantwoordelijkheden als werkgever, zoals een werknemersverzekering, pensioenregeling en vakantie-uren. • Uber heeft een systeem waarbij chauffeurs flexibele uren kunnen maken. • Uber heeft lage operationele kosten, omdat het afhankelijk is van de interactie tussen de klant en de chauffeur. • Uber heeft een cashless betalingssysteem, wat bijdraagt aan de veiligheid van de chauffeur. • Uber heeft een classificatiesysteem dat de klant vertrouwt en een gevoel voor veiligheid geeft. • De prijzen van Uber zijn lager in vergelijking met de prijzen van de traditionele taxichauffeurs. • Iedereen kan in principe participeren aan de aanbodzijde, zolang hij een rijbewijs heeft. Weaknesses • Uber heeft sinds de oprichting in 2009 aanzienlijke verliezen gemaakt en heeft dus nooit winst gemaakt. • Uber heeft een twijfelachtige relatie met de chauffeur. Het ontbreekt aan een hecht verband tussen werkgever en werknemer, wat mogelijk komt doordat ze freelancer zijn. Er wordt dus verwacht dat de loyaliteit tussen Uber en zijn chauffeurs vrij laag is. • Het idee kan gemakkelijk worden nagebootst, omdat het lokale vraag en aanbod bij elkaar brengt. Als een concurrent betere arbeidsvoorwaarden biedt, zoals een verzekering, is het mogelijk dat de chauffeur direct naar de concurrent gaat. Aan de hand van bovenstaande sterktes en zwaktes van Uber is een aantal ontwerpcriteria opgesteld waarmee rekening gehouden moet worden bij het ontwikkelen van nieuwe concepten. Deze zien er als volgt uit: • Het concept moet een lage toetredingsdrempel hebben voor zowel de vraag- als de aanbodzijde. • Het concept moet een ratingsysteem hebben dat ervoor zorgt dat de klant vertrouwen en een gevoel van veiligheid krijgt bij het aanbod van de dienstverlener. De dienstverlener verwijst in dit geval naar de chauffeur, maar dit kan in het concept anders zijn. 16

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication