20

Tijdens het uitwerken van dit concept, bleek dat Uber hier ook al over nagedacht heeft. Porter (2020) geeft in zijn artikel aan dat Uber al een aantal partnerships heeft opgestart vanwege COVID-19 om op kleine schaal een selectie van boodschappen te leveren via Uber Eats. Echter, het hierboven beschreven concept is anders en mogelijk beter, omdat in dit concept geen afhankelijkheid is van partnerships met supermarkten en er geen sprake hoeft te zijn van een kleine selectie van producten. Daarnaast is het in dit concept relatief eenvoudig om andere soorten winkels toe te voegen, waarbij een gebruiker boodschappen bij meerdere winkels tegelijkertijd kan doen voor één order. De kracht van het concept blijft daarbij liggen bij de deelname en interactie van gebruikers, en niet bij samenwerkingen met grote partijen. Deze kracht is in lijn met hoe Uber aanvankelijk groot is geworden. Wanneer Uber steeds meer van dit soort concepten opneemt, verandert het van een bedrijf dat gebruikers in staat stelt om transport aan elkaar aan te bieden, naar een bedrijf waarbij gebruikers elkaar kunnen helpen met alledaagse taken. Uber zou daarmee een steeds bredere marktpositie claimen, en heeft daarnaast de potentie om een steeds grotere bijdrage te leveren aan sociaal-maatschappelijke uitdagingen, zoals dat sommige mensen niet de deur uit kunnen vanwege COVID-19. Er ligt wel een verantwoordelijkheid bij Uber om duurzaam om te gaan met mensen in de vorm van arbeidsvoorwaarden en middelen, wat nu niet altijd het geval is. 20

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication