28

Chauffeurs kunnen zich aanmelden om lid te worden van Uber 3.0. Zij betalen daarvoor een maandelijkse bijdrage en worden gescreend, voordat ze mogen werken voor Uber 3.0. In ruil voor deze maandelijkse bijdrage behouden ze hun vrijheid om eigen te baas zijn en ze kunnen tegelijkertijd samenwerken met collega’s. Daarnaast krijgen ze meer klanten en leveren ze een bijdrage aan het milieu en de volksgezondheid. Uber 3.0 is namelijk niet alleen anders ingericht voor de chauffeurs, maar ook voor de consument en de impact op het milieu. Op het nieuwe technologieplatform van Uber 3.0 kan de consument voortaan bij elke rit een keuze maken tussen de elektrische fietstaxi of de autotaxi. De elektrische fietstaxi komt tot stand door een samenwerking met Swapfiets. Zij kopen elektrische taxifietsen in om deze vervolgens aan Uber en andere taxibedrijven te kunnen verhuren. Uber betaalt maandelijks een bedrag aan Swapfiets en daarnaast worden de fietsen gefinancierd doordat bedrijven een fiets kunnen laten bedrukken met reclame. De fietsen zullen in de hele wereld te zien zijn. De chauffeurs bij Uber die graag extra ritten willen maken op de fiets, kunnen voor een kleine verhoging van de maandelijkse bijdrage een elektrische taxifiets tot hun beschikking krijgen. De vraag is waarom iemand voor een fietstaxi zou kiezen wanneer hij ook kan kiezen voor een autotaxi die waarschijnlijk sneller op de bestemming aankomt. Hiervoor is een puntensysteem bedacht. Bij elke keuze die een consument maakt in de Uber 3.0-app, verzamelt hij punten. Een consument krijgt echter het dubbele aantal punten wanneer hij kiest voor de elektrische taxifiets. Met deze punten kan hij sparen voor korting op de volgende ritten. Daarnaast kan de consument met een leuke toevoeging nog meer punten scoren. Hij kan er namelijk voor kiezen om zelf de fietstaxi te besturen. De consument fietst dan zelf naar zijn bestemming en de chauffeur kan een rustmoment nemen achterin. Hiermee verdient de consument extra punten en werkt hij bovendien aan zijn conditie. 28

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication