34

Ook wat betreft sociale vangnetten lijkt Uber zijn chauffeurs weinig tot niet bij te staan. Doordat de chauffeurs werken als eigen baas, is geen sprake van betaald ziekteverlof of goede verzekeringen in het geval van een ongeluk. Wederom kan het voorkomen dat de kans om wat geld bij te verdienen verandert in een ‘nachtmerrie’ van schulden en rechtszaken. Ondanks deze verschillende kritiekpunten is Uber niet alleen de ‘duivel’, zoals sommige media schetsen. In potentie kan Uber een goede toevoeging of oplossing vormen voor werklozen of mensen die wat extra willen verdienen. De vraag hierbij is in welke vorm. Stel dat iemand vandaag zijn baan kwijtraakt. Zijn rekeningen blijven zich opstapelen en het belangrijkste is nu dat hij genoeg geld kan verdienen om een dak boven zijn hoofd te houden. Door zich aan te melden als Uberchauffeur heeft hij binnen twee weken de mogelijkheid om in ieder geval een inkomen te genereren, terwijl hij zoekt naar een nieuwe baan. Het zou fijn zijn als hij tegelijkertijd met het genereren van een inkomen kan zoeken naar die nieuwe baan. Zoals eerder beschreven is Uber een bedrijf dat zijn chauffeurs en eindgebruikers veel kansen en gemak biedt. Tegelijkertijd is er ook kritiek op Uber, die de omvang van zijn maatschappelijke waarde lijkt te ondermijnen. Daarom zou bij Uber een verandering moeten komen in de denkwijze. De nadruk op kortetermijnwinst (veelal voor de aandeelhouders) moet worden ingewisseld voor een nadruk op een zo groot mogelijke (financiële) maatschappelijke waarde. Deze vernieuwde versie van Uber moet zich focussen op de volgende punten om meer maatschappelijke waarde te creëren: Sociaal vangnet Allereerst moet er een solide sociaal vangnet komen voor de Uberchauffeurs. Door de chauffeurs een mate van zekerheid te bieden bij ongevallen en ziekte, kan de levenskwaliteit bij een groot deel van de chauffeurs significant toenemen, onder andere door minder druk op het voltooien van ritten en een afname in het negeren van ziektesymptomen. 34

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication