5

De studenten komen in aanraking met de principes van Frugal Innovation. Innovatie in het welvarende gedeelte van de wereld werkt toch net iets anders dan innovatie voor mensen die aan de onderkant van de piramide leven. Verder worden de studenten meegenomen in de wereld van Biomimicry. De natuur blijkt een enorm rijke inspiratiebron te zijn voor innovaties, niet alleen bij het ontwikkelen van nieuwe producten (denk bijvoorbeeld aan de bullettrain in Japan of de sharkskin zwemkleding), maar ook bij het nadenken over nieuwe vormen van organiseren en samenwerken. Het afsluitende onderwerp van deze collegereeks ging over Creating Shared Value. Als Business Innovator word je voortdurend uitgedaagd om na te denken over duurzame waardecreatie. Daarbij wordt niet alleen rekening gehouden met een financiële waarde, maar waar mogelijk wordt ook sociale en ecologische waarde gecreëerd. Niet altijd liggen deze waardes echter in elkaars verlengde en moeten er keuzes worden gemaakt. Kiezen voor financiële waardecreatie of juist inzetten op sociale waardecreatie? Deze keuzes zijn lang niet altijd zwart/wit. Sterker nog, de verschillende belangen worden door iedereen op een andere manier afgewogen. Aan de hand van de case van Uber zijn onze studenten op zoek gegaan naar een aantal van de dilemma’s waar het bedrijf mee te maken heeft. Hoe gaat Uber bijvoorbeeld om met personeel, of met de veiligheid? En is het nu wel echt zo’n duurzaam businessmodel? Wij hebben de studenten uitgedaagd om hierover in een essay hun eigen standpunt in te nemen en daarnaast een schets van Uber 3.0 te geven. Een mooie gelegenheid voor u om u te laten inspireren door de verschillende visies van deze toekomstige innovators. Veel leesplezier! Teun Swinkels en Marc Eilering 5 “A business that makes nothing but money is a poor business” – Henry Ford

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication