24

Ruim baan voo Uit welke windstreek je ook komt aanrijden, Nieuwegein rolt de asfaltloper voor je uit. Voor de fiets is dat minder vanzelfsprekend. Geen wonder dat we vaak liever de auto pakken dan de fiets. Er gebeurt al veel om fietsen in Nieuwegein veiliger en aantrekkelijker te maken. Maar om van onze autostad een echte fietsstad te maken, zullen we zelf ook wat vaker moeten opstaan van onze autostoel. Foto’s: Johan Nebbeling Inschikken Het is goed te merken dat Nieuwegein is ontworpen als autostad; je rijdt overal makkelijk en snel naartoe. Iets te makkelijk want bijna een kwart van de Nieuwegeiners pakt voor ritjes van minder dan drie kilometer bijna dagelijks de auto. Veel vaker dan in vergelijkbare gemeenten. Dat botst -soms helaas letterlijk- met de andere behoeften van onze groeiende stad. Het moet gezonder, groener, veiliger, leefbaarder. We delen ons lokale wegennet immers met steeds meer inwoners dus zullen we met z’n allen een beetje moeten inschikken. Wat vaker de fiets pakken is dan een prima idee: dat kost minder ruimte en is goed voor het milieu en voor onszelf. Snelfietsroute Ruim baan voor de fiets dus? Als het aan de gemeente ligt wel, zo staat te lezen in de net aangenomen Mobiliteitsvisie 2030: “We willen dat de stad uitnodigt om te fietsen en te lopen.” En: “we zorgen ervoor dat de fiets een concurrerend alternatief is voor de auto op afstanden tot 15 kilometer.” De gemeente gaat onder andere meer fietsparkeerplaatsen aanleggen en fietsroutes veiliger en aantrekkelijker maken. Zo werkt de gemeente bijvoorbeeld mee aan het realiseren van de snelfietsroute IJsselsteinNieuwegein-Utrecht. Concrete fietsplannen worden komende tijd uitgewerkt in een mobiliteitsprogramma. ‘8 & 80’ Volgens de Fietsersbond Nieuwegein moet de gemeente nog wel flink aan de bak om van onze op auto’s ingerichte stad een fijnere fietsstad voor jong en oud te maken. Zij kwamen met hun eigen Fietsvisie 2040 vol voorstellen om fietsen veiliger te maken. Voorzitter Clarion Wegerif: “Wijkwegen zoals de Batauweg, Sluyterslaan en Roerdomplaan krijgen in onze visie een andere rol. Het worden straten waar 24

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication