VEILIGHEID 49 bijzonder voor de plaatwerkafdeling van een schadeherstelbedrijf. Gehoorschade ontstaat geleidelijk. Als je het eenmaal hebt, is het onomkeerbaar. Tijdens mijn bedrijfsbezoeken zie ik regelmatig mensen die langere tijd in onze branche werkzaam zijn met een gehoorapparaat omdat ze tijdens hun werk gehoorschade hebben opgelopen. Deze medewerkers spreken vaak hun jongere collega’s erop aan om gehoorbescherming goed te gebruiken. Laatst sprak ik iemand die zei: ‘door mijn werk heb ik gehoorschade opgelopen. Dat gun ik mijn ergste vijand niet, en zeker mijn collega’s niet.’ Binnen dit bedrijf wordt streng toegezien op het gebruik van gehoorbescherming.” Over welk RI&E-onderwerp krijg je in de schadeherstelbranche de meeste vragen? “Op dit moment zijn alle schadeherstelbedrijven bezig met de veiligheid rondom elektrische voertuigen. Een elektrische of hybride auto met schade vormt een extra veiligheidsrisico. Ik krijg veel vragen over NEN 9140, over veilig werken aan EV’s en over de veilige opslag van accupakketten en EV’s met schade. Ik adviseer bedrijven over de risico’s rondom elektrische voertuigen en hoe ze hier in de praktijk mee om kunnen gaan.” Veel ondernemers zien een RI&E als een noodzakelijk kwaad. Hoe kijk jij daar tegenaan? “De RI&E brengt veiligheidsrisico’s in kaart. Het helpt om calamiteiten te voorkomen. Net zoals een BHV-training helpt om bij calamiteiten snel en correct te handelen. Ik merk dat steeds meer bedrijven de positieve kanten van de RI&E zien. Een veilige en gezonde werkomgeving is een prettige werkomgeving. Aandacht voor veiligheid en gezondheid helpt om medewerkers aan jouw bedrijf te binden. Het kan zelfs meehelpen om nieuwe medewerkers aan te nemen. Een veilige werkomgeving voorkomt uitval. Mensen voelen zich prettiger, melden zich minder vaak ziek en zijn productiever. Aandacht voor veiligheid en gezondheid levert meer op dan je denkt.”
50 Online Touch Home