SCHADEHERSTEL TRAININGEN
2 INLEIDING Nog niet zo lang gelden bestond schadeherstel vooral uit carrosseriewerk. Door de opkomst van nieuwe technologie veranderen de werkzaamheden ingrijpend. Voor een betere veiligheid van de inzittende en andere weggebruikers zijn er nieuwe materialen en verbindingstechnieken toegepast bij de huidige carrosserieën. Voor het werken aan e-voertuigen, voertuigelektronica en rijhulpsystemen is nieuwe kennis vereist. De veranderingen hebben ook gevolgen voor andere processen in het schadeherstelbedrijf zoals taxatie, calculatie, kwaliteitsborging en administratie. Binnen de muren van het schadeherstelbedrijf krijgt iedereen vroeg of laat met verandering te maken. Schadehersteltechnici, receptionisten en calculatoren, ondernemers, kwaliteitsmanagers en andere leidinggevenden: iedereen moet steeds meer weten en kunnen. Innovam Schadeherstel gaat in deze ontwikkelingen mee. Onze trainingen en opleidingen zijn gericht op alle medewerkers, alle functies en alle specialismen binnen het schadeherstelbedrijf. Ook op het gebied van opleiding en training staan de ontwikkelingen niet stil. Innovam Schadeherstel traint op een moderne en praktijkgerichte manier. Met een combinatie van e-learning, zelfstudie en praktijklessen helpen wij vakmensen om hun kennis en vaardigheden snel en tijdefficiënt te vergroten. Kennisoverdracht en inzicht staan hierbij altijd voorop. Onze trainers en adviseurs zijn enthousiast, kennen de branche door en door en zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen hun vakgebied. Bent je benieuwd geworden hoe Innovam Schadeherstel jouw team, jouw bedrijf en jouw organisatie naar een hoger niveau kan brengen? In deze gids vind je een overzicht van onze trainingen, opleidingen en advies- en certificeringstrajecten. Daarnaast lees je een aantal persoonlijke ervaringen van deelnemers. Zij vertellen over de meerwaarde van Innovam Schadeherstel voor hun dagelijks werk. Rutger Huijsman Teamcaptain Innovam Schadeherstel INHOUD INZICHT 5 “Met goed werkgeverschap vind je gemakkelijker nieuwe mensen” 14 ©INNOVAM JULI 2024 Deze gids is met grote zorg samengesteld. Desondanks is het mogelijk dat de informatie onvolledig of onjuist is. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. Wijzigingen voorbehouden. Overname voor eigen gebruik is toegestaan onder bronvermelding. Afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Drukfouten voorbehouden. Kijk voor de meest recente prijzen en productinformatie op www.innovam.nl
3 FRONTOFFICE “Een zorgvuldige intake voorkomt tijdverlies in de werkplaats” 7 BBL-STUDENTEN BEGELEIDEN AUTOSCHADETECHNICUS AUTOSCHADEHERSTELLER AUTOSPUITEN 19 31 42 8 EVC VEILIGHEID 25 32 46 ONDERNEMERSCHAP 13 “Met de Plusnorm laten we zien dat onze kennis en kunde aan de hoogste eisen voldoen” E-VOERTUIGEN “Medewerkers werken prettiger in een bedrijf met een positieve veiligheidscultuur” 26 37 48
4
5 INZICHT Welke kennis en ervaring heeft een medewerker? Wie mag veiligheidskritische reparaties uitvoeren en wie niet? Het registreren van vakkennis en werkervaring wordt steeds belangrijker. Bijvoorbeeld met het oog op de Branchenorm en de Plusnorm. De online applicatie InZicht van Innovam Schadeherstel geeft inzicht en overzicht. Met InZicht kunnen schadeherstelbedrijven het kennisniveau van individuele medewerkers overzichtelijk vastleggen en bijhouden. In de schadeherstelbranche moeten mensen steeds meer weten en kunnen. De Branchenorm Erkend Schadeherstel en de Plusnorm Autoschadeherstel stellen hoge eisen aan bedrijven en vakmensen. Alleen medewerkers met de juiste opleiding en ervaring mogen bepaalde werkzaamheden uitvoeren. Ook voor ketennormen en merkerkenningen is het vastleggen van kennis en kwalificaties vereist. InZicht laat zien welke opleidingen, trainingen, certificaten en kwalificaties iedere medewerker heeft. Daarnaast toont InZicht welke kennis en kwalificaties ontbreken. Dankzij de koppeling met DW Pro zie je meteen welke medewerker welke werkzaamheden mag uitvoeren. Veder is het mogelijk om herstelkwalificaties automatisch in het schadedossier op te nemen. Ook voor het opstellen van opleidingsplannen is InZicht een ideaal hulpmiddel. InZicht is geschikt voor zelfstandige schadeherstelbedrijven en voor schadeherstelbedrijven met meerdere vestigingen. Heb je nog geen inlogcode? Mail naar schadeherstel@innovam.nl
6
7 FRONTOFFICE Gemiddeld 60 procent van de schade aan moderne auto’s is onzichtbare schade. Dat is niet de enige uitdaging voor het schadeherstelbedrijf. Een andere ontwikkeling is de opkomst van ADAS, EV’s, hybrides, nieuwe materialen en nieuwe reparatieprocessen. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de werkplaats. Ook de frontoffice krijgt er mee te maken. Een zorgvuldige intake, een grondige schadecalculatie en een complete werkorder vormen immers de basis voor een soepel schadeherstelproces. Speciaal voor frontoffice-medewerkers heeft Innovam Schadeherstel een compleet trainingspakket samengesteld. Bij ons leer je alles over Audatex en DW Pro. Van een snelle start voor beginners tot een verdiepende training voor ervaren gebruikers. Met de training Frontoffice Professional leren frontofficemedewerkers meer over de complexiteit van moderne voertuigen, over het opzoeken van de juiste fabrieksinformatie en over effectiever calculeren. Dit voorkomt vermijdbare fouten en vertraging in de werkplaats. Deze training sluit aan bij de Plusnorm Autoschadeherstel.
8 FRONTOFFICE Een zorgvuldige intake voorkomt tijdverlies in de werkplaats” Alef Vonk van ASN Autoschade Vonk in Heerenveen werkt sinds zijn 18e in de schadeherstelbranche. Hij heeft jarenlange ervaring als schadeherstelondernemer. Toch heeft hij veel geleerd van de training Frontoffice Professional van Innovam Schadeherstel. “Schadeherstel begint bij de frontoffice. Wat we aan de voorkant meteen goed doen, hoeven we aan de achterkant niet te corrigeren.” Wat heb je van deze training geleerd? “Van de training heb ik geleerd dat een zorgvuldige intake nog belangrijker is dan ik al dacht. Het schadeherstelproces begint zodra het voertuig voor de eerste keer bij ons komt. Omdat het druk is, zijn we soms geneigd om de intake te snel te doen. Daardoor zien we weleens wat over het hoofd. Daar hebben we later in het proces last van. Een goede intake met goede foto’s en een goede omschrijving van zichtbare en niet-zichtbare schades is noodzakelijk voor een goede reparatie. Wat we aan de voorkant meteen goed doen, hoeven we aan de achterkant niet te corrigeren.” Wat doen jullie anders door deze training? “We nemen meer tijd voor de intake en de calculatie. Zodra we akkoord krijgen, bestellen we de onderdelen. We wachten totdat alle onderdelen binnen zijn. Vroeger gingen we weleens aan de slag om vervolgens te ontdekken dat een onderdeel nog niet was geleverd. Of we ontdekten tijdens de reparatie dat we een verborgen schade of storing over het hoofd hadden gezien. Dat verstoort meteen het werkproces. De foutkosten dalen en we kunnen onze leenauto’s efficiënter inzetten.” “Door deze training maken we minder fouten en verliezen we minder tijd.” Welke modules van de training vind je nog meer interessant? “Ik vond alle modules leerzaam. Ik heb
FRONTOFFICE 9 “Training en opleiding is essentieel voor veilig en kwalitatief hoogwaardig schadeherstel. De complexiteit van voertuigen en van schades neemt enorm toe. De juiste kwalificaties en opleidingen zijn enorm belangrijk. Niet alleen voor de werkplaats, ook voor de frontoffice. Daarom hebben wij ervoor gekozen om van elke vestiging minimaal één medewerker de training Frontoffice Professional te laten doen.” Mark Dijkstra financieel directeur van ASN Groep overal wel iets nieuws uit gehaald. Ik vond de calculatietraining erg nuttig. Ons motto is: ‘we doen wat we schrijven en we schrijven wat we doen’. Daar hoort bij dat we alles goed vastleggen. De reparatie-administratie is ook ontzettend belangrijk. We zorgen ervoor dat de juiste medewerker de juiste werkzaamheden uitvoert. De module over ADAS-systemen is ook de moeite waard. Ik had er al eerder een training over gevolgd, maar ik heb toch weer nieuwe dingen geleerd.” Wat vind je van de opzet van de training en van de trainer? “Vroeger ging ik niet graag naar school. Tegenwoordig is leren veel leuker. De opzet van deze training bevalt mij goed. Je begint met een aantal online modules en webinars. Tussendoor ga je een dag in de week naar de praktijklessen. Je bent dus niet dagenlang van huis. De combinatie van e-learning en praktijkles is efficiënt. Het spaart reistijd en het is goed met mijn werk te combineren. Trainer Gerard kent de praktijk van de schadeherstelbranche als geen ander. Na afloop van de praktijklessen bleef ik altijd even met hem napraten. Dat is een compliment, want als een training saai is, ga ik zo snel mogelijk naar huis.” Aan wie zou je deze training aanraden? “De training is interessant voor iedereen die intakes doet en schadecalculaties maakt. In de schadeherstelwerkplaats is het heel normaal dat technici vaak op training gaan. Maar voor andere medewerkers is trainen net zo waardevol. Ik heb veel van Frontoffice Professional opgestoken. Ik vind de training zo interessant dat ik onze chef werkplaats er ook voor heb opgegeven. Ik wil dat iedereen binnen mijn bedrijf zich blijft ontwikkelen.” “Trainen geeft nieuwe inzichten, het bereidt je voor op de toekomst en het houdt je scherp.”
10 FRONTOFFICE TRAININGEN Audatex Moduul 2 en 3 ■ Duur: 3 dagen ■ Werkvorm: Online; Klassikaal In deze training leer je hoe je in Audatex een complete schadecalculatie opstelt en hoe je een schaderapport moet lezen. Steeds behandelen we van een onderwerp de theorie. Daarna maken we daar een praktijkopdracht over. Dan bespreken de uitkomst of calculatie. Tijdens deze dagen wissel je ervaringen met de andere cursisten uit. Je leert zo ook veel van elkaar. Aan het einde van de training ben je klaar om het examen Audatex af te leggen. Audatex herhaling ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Online; Klassikaal De e-learning behandelt alle basisbegrippen. De klassikale les beginnen we met de laatste aanpassingen van Audatex en Qaptar sinds je vorige examen. Via praktijkopdrachten herhalen we hoe je het elektronische Audatexschadeformulier op de juiste wijze invult in Qaptar. En we behandelen het lezen en interpreteren van de schadecalculatie. Aansluitend wordt het herhalingsexamen afgenomen. Audatex herhaling Verkort ■ Duur: 0,5 dag ■ Werkvorm: Klassikaal Tijdens de les maak je oefenvragen. Die nemen we vervolgens klassikaal door. Aansluitend wordt het herhalingsexamen afgenomen. Effectief calculeren ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Klassikaal Na deze training kun je complexe calculaties nauwkeurig en overtuigend opbouwen. Je kunt schadedossiers kritisch beoordelen en verbeteren. Daardoor kun je de kwaliteit van het werk verhogen, wat leidt tot betere calculatieresultaten.
FRONTOFFICE 11 Opleiding Frontoffice Professional ■ Duur: 5 praktijkdagen ■ Werkvorm: Online, Klassikaal, Praktijk ■ Norm: Plusnorm Als frontoffice medewerker moet je op de hoogte zijn van de laatste stand van de techniek in moderne voertuigen. Je hoeft het zelf niet te kunnen herstellen, maar je moet wel goed weten wat je collega’s in de werkplaats moeten doen om complexe en veiligheidskritische schades te herstellen. Tijdens de opleiding besteden we ook uitgebreid aandacht aan het opstellen van het herstelplan met gebruik van DW Pro. De opleiding bestaat uit 5 losse modules: ● ADAS en uitlijnen ● EV en Hybride ● Verbindingstechnieken ● Calculatie en RMI ● Communicatie De modules zijn opgebouwd uit e-learnings, webinars en totaal 5 praktijkdagen bij Innovam. Onze expert Gerard coacht ‘on the job’ of traint jullie medewerkers op specifieke onderwerpen. Jullie kunnen bijvoorbeeld praktische opdrachten oefenen in de demoomgeving van Innovam. Daar oefen je zonder consequenties voor de eigen workflow. MAATWERK Heeft je team specifieke opleidingswensen? Vaak is maatwerk mogelijk. Bijvoorbeeld in jullie eigen bedrijf.
12
13 ONDERNEMERSCHAP Aandacht voor ondernemerschap, werkgeverschap en klantgerichtheid is noodzakelijk voor een gezond en rendabel schadeherstelbedrijf. Goed ondernemerschap zorgt voor gestroomlijnde bedrijfsprocessen. Dat houdt het rendement en de productiviteit op peil. Goed werkgeverschap maakt een bedrijf aantrekkelijker voor huidige en nieuwe medewerkers. Dat is belangrijk, want er is veel werk en er is een structureel tekort aan vakmensen. Innovam Schadeherstel heeft verschillende trainingen voor startende en ervaren managers in de autoschadeherstelbranche. Van coachend leidinggeven en financieel management tot praktisch leidinggeven en effectief communiceren, alle onderwerpen die in een modern schadeherstelbedrijf relevant zijn, komen in de trainingen voorbij.
14 ONDERNEMERSCHAP Met goed werkgeverschap vind je gemakkelijker nieuwe mensen” Investeren in ondernemerschap en werkgeverschap kan veel opleveren. Meer rendement, meer verbondenheid, grotere medewerkertevredenheid en grotere klanttevredenheid. “Overal in de schadeherstelbranche zijn extra handen nodig”, zegt Jaap Langeveld van Innovam. “Gemotiveerde en geschoolde vakmensen zijn schaars. Aandacht voor goed werkgeverschap, opleiding en training voorkomt uitstroom en stimuleert instroom.” Schadeherstelbedrijven zijn hard op zoek naar nieuwe medewerkers. Wat doet Innovam om nieuwe mensen op te leiden? “Binnen de schadeherstelbranche is er sprake van een overspannen arbeidsmarkt. Er staan tussen de 1.000 en 1.500 vacatures open. Jongeren opleiden is vooral een investering in de toekomst. Op korte termijn is zij-instroom een kansrijke manier om het personeelstekort te verkleinen. Innovam werkt samen met OOC, UWV en de branche samen om mensen uit andere branches om te scholen voor banen in de schadeherstelbranche.” Welke invloed heeft personeelsbeleid op het tekort aan vakmensen? “Met goed personeelsbeleid kom je gemakkelijker aan nieuwe mensen. Goed personeelsbeleid voorkomt bovendien dat mensen vertrekken. Het is een fout om te denken dat je mensen met geld aan je kan binden. Medewerkers kunnen overal geld verdienen. Ze willen gezien en gehoord worden. Met oprechte aandacht en regelmatige voortgangsgesprekken laat je zien dat je medewerkers waardeert en dat je naar ze luistert.” “Geld boeit wel maar het bindt niet.”
ONDERNEMERSCHAP 15 Hoe ondersteunt Innovam bedrijven bij ondernemerschap en werkgeverschap? “We ondersteunen bedrijven met praktische trainingen over leiderschap, ondernemerschap en werkgeverschap. Specifiek voor de schadeherstelbranche hebben we ‘Schadeherstel op Orde’ ontwikkeld. Het is maatwerk advies over efficiency, rendement, medewerkertevredenheid en klanttevredenheid. Aanvullend hierop bieden we instrumenten aan zoals InZicht en Pulse HR.” Kan je wat meer vertellen over InZicht en Pulse HR? “Met InZicht is het mogelijk om van alle medewerkers de gevolgde en de geplande opleidingen en trainingen vast te leggen en te monitoren. Door de koppeling met DW Pro weet je precies welke medewerker welke reparatie kan en mag uitvoeren. Met softwarepakket Pulse HR ondersteunen we bedrijven bij het voeren van voortgangsgesprekken en functioneringsgesprekken.” Hoe belangrijk is het om te investeren in opleiding en training voor medewerkers? “Zonder kennis van de nieuwste voertuigtechniek en reparatietechniek kan je schades aan moderne voertuigen niet goed en veilig herstellen. Schadeherstel moet niet alleen cosmetisch goed zijn. Het moet vooral technisch goed zijn. Denk aan de correcte werking en kalibratie van ADAS-systemen. Of aan het toepassen van de juiste reparatiemethodes en verbindingstechnieken. Of veilig schadeherstel aan elektrische en hybride voertuigen. Goed schadeherstel begint aan de voorkant. Van frontoffice tot backoffice, van plaatwerkerij tot spuiterij en van leerling tot directeur.” “We hebben opleidingen voor alle medewerkers van alle afdelingen.”
16 ONDERNEMERSCHAP CONSULTANCY Schadeherstel op Orde Het verhogen van rendement en arbeidsproductiviteit heeft positieve effecten. Het beïnvloedt financiële prestaties, concurrentiepositie, groeikansen en klant- en werknemerstevredenheid. Wil je hiermee aan de slag? Onze experts staan klaar om jou en je team te helpen bij het op orde brengen van jullie schadeherstelbedrijf. Of het nu gaat om het verbeteren van werkprocessen, het stroomlijnen van de werkplaats of het vinden van efficiëntere oplossingen. Onze verbeteringen pas je de volgende dag direct toe in de werkplaats. Daarnaast zijn ze toekomstbestendig, zodat je er op de lange termijn profijt van blijft hebben. Samen beginnen we met het analyseren van jullie bedrijfsprocessen. Zo ontdekken we waar de kansen voor verbetering liggen. Daarna maakt onze expert een verbeterplan, specifiek afgestemd op wat jouw schadeherstelbedrijf nodig heeft. Maar het blijft niet bij een plan. We gaan een stap verder en helpen je om de verbeteringen uit te voeren. Pulse HR-software Om de strategische doelen van je organisatie te bereiken, is goed performance management belangrijk. Daarvoor voer je (formeel of informeel) functionerings- en beoordelingsgesprekken met je medewerkers. Fijn als alle aandacht naar het gesprek kan, in plaats van het papierwerk en de administratie daarvan. Pulse automatiseert het functioneringsgesprek. Het automatiseert herinneringen, afspraken en actiepunten, en biedt inzicht in de prestaties en competenties van medewerkers. Met één druk op de knop genereert Pulse een gespreksverslag en persoonlijk ontwikkelplan. Gebaseerd op ons uitgebreide functiehandboek. Dat bevat bijna alle functies en competenties die in jouw branche voorkomen. InZicht InZicht is onze online applicatie. Daarin staat voor elk schadeherstelbedrijf welke kennis bij de medewerkers aanwezig is, en wat nog er mist. Deze actuele kennispositie komt overzichtelijk in beeld en is volledig zelf te beheren. Je ziet per medewerker welke certificaten zijn behaald en welke werkzaamheden hij/zij mag uitvoeren. Op bedrijfsniveau heb je het dashboard waar je bedrijf staat ten opzichte van de Branche- en Plusnorm. Via een eigen inlogcode heeft ieder bedrijf toegang tot haar eigen opleidingsoverzichten. Het gebruik van InZicht is kosteloos.
ONDERNEMERSCHAP 17 TRAININGEN DW Pro Basis ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Klassikaal Met het backoffice-pakket DW Pro organiseer je de bedrijfsprocessen. Met de functionaliteiten kun je taken stroomlijnen en efficiëntie verbeteren. Na deze training kun je werken met alle modules en functionaliteiten die de dagelijkse werkzaamheden ondersteunen. Deze training is geschikt voor medewerkers die zich bezighouden met de processen tussen Frontoffice en Werkplaats of het gebruik van de softwarepakketten, en voor schadecalculators die werken met DW Pro. DW Pro Gevorderd ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Klassikaal Na deze training kun je het systeem integreren in jullie werkprocessen. Je kunt ook de juiste set up instellen in DW Pro. Deze training is geschikt voor medewerkers die het pakket DW Pro beheren, verantwoordelijk zijn voor de werkprocessen en/of werkprocessen inrichten. Operationeel Management ■ Duur: 17 middag/avonden ■ Werkvorm: Klassikaal In onze sector groeien ervaren medewerkers vaak door naar leidinggevende posities. Hoewel deze nieuwe managers veel praktijkervaring hebben, vereist een leidinggevende functie een andere set vaardigheden. Deze opleiding voorziet deelnemers van essentiële managementvaardigheden. Deze vaardigheden zijn gericht op het verbeteren van afdelings- of vestigingsresultaten en het verhogen van medewerker- en klanttevredenheid. De opleiding bestaat uit 3 modules: People Management, Financieel Management en Commercieel Management. Gedurende de opleiding werk je een strategisch plan voor je eigen afdeling of vestiging. Praktisch Leidinggeven ■ Duur: 4 dagen ■ Werkvorm: Klassikaal Ontwikkel een overtuigende, eigen stijl van leidinggeven. Je leert bijvoorbeeld hoe je aansluit bij de verwachtingen en behoeften van je medewerkers, en hoe je een prettige werksfeer creëert waarin goede resultaten worden behaald. Omdat hier geen blauwdruk voor is, gaan we tijdens de training Praktisch leidinggeven uit van je eigen persoonlijkheid, en die van de medewerkers in je team. Elke dag rond je een module af: Verbinden, Aansturen, Beslissen en Bijsturen. Techniek voor niet-technici ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Klassikaal Kennis van autotechniek komt altijd van pas als je in een schadeherstelbedrijf werkt. Je praat makkelijker met collega’s die veel van autotechniek weten. En als je klanten te woord staat kom je verder in je gesprek. Na de training weet je hoe een auto werkt. Je begrijpt wat belangrijke onderdelen in een auto doen. We behandelen de motoren, het onderstel en elektrische en elektronische systemen.
18
19 BBL-STUDENTEN BEGELEIDEN Met veel energie zetten wij ons in voor een goede aansluiting tussen het onderwijs en de praktijk op de werkvloer. We ontwikkelen leermiddelen, adviseren vmbo’s en ROC’s. We motiveren en ondersteunen leerbedrijven en helpen om daar het ‘leren’ te organiseren. Ook leiden we leermeesters op om studenten professioneel te begeleiden. We trainen BBL-studenten via praktische trainingen gericht op vaktechniek of als voorbereiding op de praktijkexamens. Een BBL-student kan veel voor je bedrijf betekenen: een toekomstige arbeidskracht, nieuwe energie en kennis, en na een poos ook hogere productiviteit in de werkplaats. Een BBL’er betekent ook een investering: in tijd en aandacht. Want als leerbedrijf verzorg je het praktijkdeel van de opleiding; je BBL’er leert het vak bij jullie in de werkplaats. En als opleider kunnen wij daar goed bij helpen. Je BBL-student kan bij Innovam praktijktrainingen volgen. Dat is goede aanvulling van de begeleiding die je in het leerbedrijf geeft. Bij ons kan je BBL’er sneller en meer leren in onze professionele werkplaatsen. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers. Je vaardigheden als leermeester moet je blijven ontwikkelen. Met onze leermeester trainingen leer je wat de taken van een leermeester zijn en hoe je een leerjaar organiseert. Ben je eenmaal leermeester, blijf dan fris en op de hoogte met een aanvullende (online) training.
20 BBL-STUDENTEN BEGELEIDEN Innovam en Noorderpoort versterken de samenwerking om schadeherstel-opleiding verder te verbeteren. Met de ondertekening van een samenwerkingsconvenant versterken ze de bestaande samenwerking en leggen ze een stevige basis voor verdere ontwikkelingen. Zo kunnen Innovam en het roc de schadeherstelopleiding in het Noorden van het land nog verder verbeteren. Dat is goed nieuws voor jongeren die schadehersteller willen worden. Praktijklessen voor BBL-studenten Noorderpoort en Innovam werken al een tijdje samen. BBL-studenten van Noorderpoort krijgen hun theorielessen van de docenten van Noorderpoort. Dat gebeurt op de locatie van Innovam inAssen. De leermeesters van Innovam geven de praktijklessen. Verstevigen samenwerking Om de samenwerking te versterken, tekenen we een samenwerkingsovereenkomst. Het convenant markeert een nieuwe fase in de samenwerking. Hiermee ontstaan meer mogelijkheden om schadeherstel-opleiding verder te verbeteren.
BBL-STUDENTEN BEGELEIDEN 21 “Noorderpoort en Innovam hebben ieder specifieke kwaliteiten in opleiden. Nu brengen we deze kwaliteiten samen. Daarmee geven we het Schadeherstel-onderwijs van Noord Nederland een mooie boost.” Herme Bruin, directeur Innovam “We vinden het belangrijk om al onze studenten in een contextrijke leeromgeving op te leiden, waarbij ze gebruik kunnen maken van moderne apparatuur en de nieuwste technieken. Innovam Assen leent zich daar uitstekend voor.” Marchel Arling, directeur Noorderpoort Praktijklessen voor BOL-studenten Vanaf het komende studiejaar volgen ook de eerstejaars BOL-studenten praktijklessen bij Innovam in Assen. Zo kunnen zij ook al vanaf het begin van hun opleiding praktijkervaring opdoen, in de goed uitgeruste praktijkruimtes met modern materiaal. Bijscholing van professionals Het convenant biedt ook kansen voor om- en bijscholing van professionals. Ook daar zijn mooie mogelijkheden voor en het is ook belangrijk gezien de snelle ontwikkelingen in de branche, vooral op het gebied van elektrische voertuigen en ADAS.”
22 BBL-STUDENTEN BEGELEIDEN TRAININGEN Onze praktijkdagen zijn de perfecte aanvulling op de begeleiding die je jouw BBL-student in je bedrijf geeft. Je student gaat onder deskundige begeleiding van onze trainers aan de slag in onze werkplaats. Jullie kiezen zelf wat je student bij ons komt leren. Om een leerplan samen te stellen kun je de aanbevelingen op onze website gebruiken. De gekozen opdrachten zetten we klaar in onze werkplaats. Op de praktijkdag nemen we allereerst de dag met je student door: wat ga je leren en hoe werken we veilig samen. Je student werkt onder begeleiding van onze trainers samen of alleen aan opdrachten. Praktijktraining (Eerste) Autospuiter ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Praktijk Praktijktraining (Eerste) Autoschadehersteller ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Praktijk
BBL-STUDENTEN BEGELEIDEN 23 Leermeester worden: werkplaats ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Online; Klassikaal Ontdek wat bij jouw taak als leermeester hoort en hoe je dit werk organiseert. Leer ook hoe je kennis overdraagt aan een student. Zie welke leerstijlen er zijn en hoe je daarmee omgaat. Op de trainingsdag bij Innovam oefen je instructie geven en andere gesprekssoorten. Leermeester zijn: effectief begeleiden ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Online; Klassikaal Veel leermeesters volgen na 3 jaar de vervolgtraining: ‘Effectiever begeleiden’. Leer effectiever begeleiden. Zie hoe je je doelen kunt bereiken. En leer effectiever samenwerken. Bijvoorbeeld in te spelen op het gedrag van je studenten. Ontdek de rol van coach en of deze bij je past.
24
25 AUTOSCHADETECHNICUS Plaatwerken en spuiten waren vroeger de hoofdwerkzaamheden van het autoschadeherstelbedrijf. Tegenwoordig is het werkaanbod breder, dieper en diverser. Steeds meer bedrijven verzorgen het volledige reparatieproces van A tot en met Z. Voor een goede en veilige reparatie aan moderne voertuigen is veel vakkennis nodig. Denk aan kennis van ADAS-systemen, storingdiagnose, verbindingstechnieken, datanetwerken, EV’s, warmtepompen, enzovoorts. Door de opkomst van elektrificatie en elektronica groeien de activiteiten van schadeherstellers en autotechnici naar elkaar toe. Sommige schadeherstelbedrijven kiezen voor het uitbesteden van diagnose aan derden. Dit kost tijd, verstoort de routing en legt extra druk op de planning en op vervangend vervoer. In de praktijk zijn de meeste elektronicastoringen goed binnen het autoschadeherstelbedrijf op te lossen. Meer kennis van elektronica en diagnose helpt ook bij het opstellen van betere calculaties. Met de AST-modules van Innovam Schadeherstel halen schadeherstelbedrijven de kennis in huis om complexe werkzaamheden zelf uit te voeren. Er zijn verschillende AST-modules over uiteenlopende onderwerpen, van basiselektronica en veiligheidssystemen tot verbindingstechnieken, uitlijnen, ADAS en warmtepompen. Ook handig: de AST-modules bestaan uit een efficiënte combinatie van online trainingen en praktijktrainingen.
26 AUTOSCHADETECHNICUS Werk je als Autoschadetechnicus, heb je veel werkervaring, kennis en vaardigheden maar geen mbo niveau 3-diploma? Dan kun je een EVC-traject doen, bijvoorbeeld als je alle AST-modules hebt gedaan. Met een EVC-traject kun je een ervaringscertificaat verdienen. Je werkervaring wordt vergeleken met een erkende mbo-standaard en genoteerd op het ervaringscertificaat. Je kunt een EVC-traject doen voor Autoschadeherstel, Autospuiten en Eerste Autoschadetechnicus. Ga je ervoor? Onze persoonlijk begeleider helpt je gedurende de hele procedure. Verder is een beoordelaar bij jouw EVC betrokken. Overeenkomst en deelnemersscan Hiermee start jouw EVC-traject. In de overeenkomst vertel je ons welk doel je wilt bereiken. Dat is bijvoorbeeld erkenning krijgen op het niveau van Eerste Autoschadetechnicus. In de deelnemersscan geef je een beeld van al jouw relevante kennis, vaardigheden en talenten. Dit heb je opgedaan in opleidingen, trainingen, je werk, vrijwilligerswerk en bijvoorbeeld bij het uitvoeren van je hobby’s. Bij de scan lever je kopieën van je diploma’s en certificaten aan. Beoordeling Op basis van je deelnemersscan stelt de beoordelaar jouw EVC-traject samen. De beoordelaar selecteert een portfolio-opdracht. Deze opdracht voer je zelf uit op je werk. Daar maak je een verslag van. Op de EVC-dag beantwoord je vragen over je verslag. Aan de hand van beoordelingscriteria beoordeelt de beoordelaar de kwaliteit van je werk. Op de EVC-dag voert je ook opdrachten uit. Voor-, tijdens en na het werk stelt de beoordelaar vragen over de uitvoering van de opdrachten. De beoordelaar vraagt bijvoorbeeld om te vertellen wat je aan het doen bent, of om uit te leggen waarom je een bepaalde handeling uitvoert.
AUTOSCHADETECHNICUS 27 Eindconclusie Aan het eind van de EVC-dag bespreken de EVC-begeleider en de EVC-assessor welke conclusies er getrokken kunnen worden. De beoordelaar verwerkt alle onderdelen in het certificaat. Als alles aan het niveau voldoet dan wordt dat ook zo beschreven in het certificaat. Wat je eventueel nog onvoldoende beheerst wordt ook beschreven. Zo weet je hoe je je verder kunt ontwikkelen tot het gewenste niveau. Je Ervaringscertificaat wordt opgestuurd. Je documenten worden gearchiveerd en je certificaat geregistreerd. EVC (Erkenning van Verworven Competenties) is het proces waarbij je formeel erkend wordt voor kennis en vaardigheden die je buiten het formele onderwijs hebt opgedaan.
28 AUTOSCHADETECHNICUS TRAININGEN Auto Elektronica Schadeherstel 1 (DV2-CARR) ■ Duur: 2 dagen ■ Werkvorm: Online; Praktijk ■ Norm: Branchenorm Leer de basisvaardigheden op het gebied van auto elektronica. Het is een afwisseling van theorie en praktijk, waarbij begrippen als spanning, stroom, weerstand, vermogen en spanningsverlies aan de orde komen. Daarnaast leer je werken met de multimeter en leer je schema’s lezen. Auto Elektronica Schadeherstel 2 (DV3-CARR) ■ Duur: 2 dagen ■ Werkvorm: Online; Praktijk ■ Norm: Branchenorm Ga dieper in op elektronische besturingssystemen. Je leert alles over de werking van actuatoren en sensoren en de verschillende netwerken en de configuratie daarvan. Daarnaast leer je om storingen te zoeken met universele testapparatuur. Auto Elektronica Schadeherstel 3 (DTC-CARR) ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Online; Praktijk ■ Norm: Branchenorm In deze training leer je om te analyseren welke storingen er precies zijn. Je leert omgaan met verschillende testapparatuur, je leert om uitleescodes op een juiste manier te interpreteren en op basis daarvan een goed reparatieadvies te geven. Datanetwerken ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Online; Praktijk ■ Norm: Plusnorm Na deze training kun je datanetwerkstoring herkennen, opsporen en repareren. Je leert werken met ons stappenplan waarmee je een storing veel eenvoudiger kunt oplossen. Lijmen en hybride verbindingstechnieken ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Praktijk ■ Norm: Branchenorm Lijmen is niet moeilijk, wel heel precies. Leer over alles wat met lijmverbindingen te maken heeft. We oefenen om volgens de processtappen te werken. Na de training ben je in staat lijmverbindingen te maken die aan alle kwaliteitseisen voldoen. Veiligheidssystemen ■ Norm: Branchenorm In deze training leer je de componenten van veiligheidssystemen herkennen, hoe ze werken, en hoe je veilig aan deze systemen kunt werken.
AUTOSCHADETECHNICUS 29 Uitlijnen Wielgeometrie (Carr). ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Online; Praktijk ■ Norm: Branchenorm Leer alles over wielgeometrie en de effecten op het rijgedrag van de auto. Daardoor kun je ook een beter reparatieadvies geven, waardoor een veel nauwkeurigere schadecalculatie kan worden gemaakt en de auto op een veilige manier kan worden hersteld. Warmtepompen ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Online; Praktijk ■ Norm: Branchenorm Een warmtepomp in e-voertuigen is een complex systeem. Om het na de schade weer goed te laten functioneren moet je de werking van het systeem weten. Bij het herstel maak je gebruik van de fabrieksdocumentatie en een systeemtester. Tijdens de training leer je het systeem van de warmtepomp weer goed te laten functioneren. Werken met ADAS ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Online; Praktijk ■ Norm: Branchenorm Leer welke verschillende rijhulpsystemen er zijn en hoe ze werken. Je leert ADAS kalibreren en je de juiste diagnose stellen als de ADAS niet goed werkt, bijvoorbeeld na schadeherstel. F-gassen mobiele airco inclusief certificaat ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Online; Praktijk ■ Norm: Branchenorm Leer zowel de theorie als de praktijk over het terugwinnen van koudemiddelen bij (scahde)voertuigen. Aansluitend aan deze korte en praktische training leg je meteen het examen f-gassen mobiele airco af. Airco Service (Carr 2) ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Online; Praktijk ■ Norm: Branchenorm Leer een aircosysteem effectief onderhouden, gevolgschade vaststellen en het aircosysteem correct herstellen.
30
31 AUTOSCHADEHERSTEL Staal, aluminium, nieuwe staalsoorten, hardsolderen, weerstandlassen, verlijmen en nagelen. Autoschadeherstel doet een groot beroep op kennis van materialen, constructies en reparatiemethodes. Meten is belangrijk, net zoals kennis van carrosseriebouw en repareren volgens de fabrieksnormen. In de moderne praktijkruimtes Innovam Schadeherstel leren autoschadehersteltechnici alles over traditionele en nieuwe vormen van autoschadeherstel. Speciaal voor bedrijven die willen voldoen aan de Branchenorm Erkend Schadeherstel en de Plusnorm Autoschadeherstel heeft Innovam Schadeherstel complete opleidingsplannen samengesteld. Ook voor alternatieve reparatiemethodes zoals uitdeuken zonder spuiten zijn lesmodules beschikbaar. En wat te denken van trainingen over klantcommunicatie? Duidelijke communicatie vergroot de klanttevredenheid en is net zo goed onderdeel van een goede reparatie.
32 AUTOSCHADEHERSTEL Met de Plusnorm laten we zien dat onze kennis en kunde aan de hoogste eisen voldoen” Veilig en vakkundig schadeherstel aan moderne voertuigen stelt hoge eisen aan vakmensen en bedrijfsprocessen. Deze eisen zijn vastgelegd in de Branchenorm en de Plusnorm Autoschadeherstel. ABS Autoherstel Den Elzen in Gorinchem voldoet als eerste bedrijf in Nederland aan de Plusnorm. Directeur/eigenaar Joost den Elzen vertelt wat daar allemaal bij komt kijken. Waarom hebben jullie in de Plusnorm Autoschadeherstel geïnvesteerd? “De Plusnorm Autoschadeherstel is een manier om ons te onderscheiden. Met de Plusnorm laten we aan opdrachtgevers zien dat onze kennis, kunde en equipment aan de hoogste eisen voldoen. Het geeft extra duidelijkheid en zekerheid bij veiligheidskritische reparaties. Opdrachtgevers kunnen er van op aan dat wij complexe schades aantoonbaar op de voorgeschreven manier herstellen.” Hoeveel tijd en moeite kost het om aan de Plusnorm te voldoen? “Dat is voor elk bedrijf anders. Wij zijn aangesloten bij ABS Autoschadeherstel. “We hebben binnen onze groep 17 merkerkenningen.” Vanuit ABS Autoschadeherstel werken we al jaren met een technisch filter. Voor de merkerkenningen investeren we doorlopend in nieuwe opleidingen, trainingen en equipment. Dat was een goede basis voor de opstap naar de Plusnorm. We hoefden niet helemaal vanaf nul te beginnen. Maar zelfs als de basis goed is, komt er veel bij kijken.” Hoe heeft Innovam Schadeherstel jullie bij dit proces ondersteund? “De certificering van medewerkers is een intensief proces. Innovam Schadeherstel heeft ons hier uitgebreid bij ondersteund. Samen met onze kwaliteitsmanager heeft
AUTOSCHADEHERSTEL 33 Innovam Schadeherstel het bestaande en het vereiste kennisniveau van medewerkers in kaart gebracht. Vervolgens hebben we samen bepaald welke aanvullende trainingen en opleidingen er nodig waren om aan de Plusnorm te voldoen. Innovam heeft voor de betrokken medewerkers een trainingsprogramma samengesteld.” “We investeren doorlopend in opleidingen en equipment.” Welke aanvullende trainingen hebben jullie voor de Plusnorm gevolgd? “Uiteindelijk ging het voor onze vestiging in Gorinchem om zes aanvullende opleidingen voor de werkplaats en voor de frontoffice. Een deel van onze AST’ers heeft bij Innovam Schadeherstel extra technische opleidingen gevolgd over carrosserieconstructies, datanetwerken en warmtepompen. De Plusnorm heeft ook gevolgen voor de frontoffice. Daar sluit de opleiding Frontoffice Pro goed bij aan.” Waar ligt de toegevoegde waarde van de Plusnorm Autoschadeherstel ten opzichte van merkerkenningen? “Plusnorm maakt het schadeherstelproces inzichtelijk. Opdrachtgevers kunnen op dossierniveau zien dat de juiste vakmensen met de juiste kennis en ervaring de juiste reparatie uitvoeren, en dat ze hierbij de juiste reparatiedata gebruiken. Sommige merkerkenningen kijken daar ook naar, maar zeker niet allemaal. De Plusnorm maakt het proces aantoonbaar. Het heeft meerwaarde voor universele autoschadeherstelbedrijven en voor autoschadeherstelbedrijven met merkerkenningen.”
34 AUTOSCHADEHERSTEL TRAININGEN Carrosserie constructie ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Praktijk ■ Norm: Plusnorm Een carrosserie wordt steeds vaker uit meerdere materiaalsoorten opgebouwd. Ook worden verschillende verbindingstechnieken toegepast. Richten herstelwerkzaamheden aan zulke carrosserieconstructie zijn daarom niet altijd toegestaan. Tijdens deze training leer je de carrosserie meten. Dat gebruik je voor richt- en herstelwerkzaamheden aan de carrosserieconstructie en als je rijhulpsystemen moet kalibreren. Aluminium Basis ■ Duur: 2 dagen ■ Werkvorm: Praktijk ■ Norm: Branchenorm Aluminiumplaatdelen worden bij schadeherstel vaak vervangen terwijl uitdeuken ook goed mogelijk is. Interessant, omdat op uitdeuken meer marge zit dan vervangen. Je leert in deze training alles over de eigenschappen van aluminium, de diverse hersteltechnieken en de gereedschappen die daar bij nodig zijn. Ontdek dat aluminium zelfs veel mooier uit te deuken is dan staal! GMA hardsolderen ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Praktijk ■ Norm: Branchenorm Bij hoogwaardig staal zoals Boron en TRIP stalen is het mogelijk een nieuwe verbindingstechniek te gebruiken: GMA hardsolderen. Daarbij wordt veel minder warmte ingebracht, omdat de lastemperatuur 500⁰C lager ligt. Daardoor tast je de structuur van het staal en de zinklaag niet of nauwelijks aan terwijl je tóch een voldoende sterke verbinding maakt. Kom leren hoe je deze verbindingen maakt. Weerstandlassen ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Praktijk ■ Norm: Branchenorm Hoogwaardige staalsoorten gedragen zich heel anders dan je gewend bent. Weerstandlassen moeten op een goede manier worden aangebracht, om te voorkomen dat er een slechte verbinding ontstaat of het staal zelf verzwakt. Kom leren waar je bij het lassen op moet letten, hoe je de lasapparatuur moet instellen, aan welke voorwaarden een las moet voldoen en hoe je dat kunt controleren. Advanced High Strength Steel ■ Duur: 0,5 dag ■ Werkvorm: Praktijk ■ Norm: Branchenorm Om auto’s lichter en veiliger te maken wordt steeds meer gebruik gemaakt van High Strength Steel (HSS), Advanced High Strength Steel (AHSS) en Tailored Blanks zoals Boron staal, dat gebruikt wordt voor de stijl van voor- en achterportieren en wel negenhonderd keer sterker is dan zacht staal. Kom leren hoe je de verschillende materialen moet bewerken.
AUTOSCHADEHERSTEL 35 Uitdeuken zonder spuiten Basis ■ Duur: 2 dagen ■ Werkvorm: Praktijk ■ Norm: Branchenorm Heb je weinig tot geen ervaring met uitdeuken zonder spuiten en ben je benieuwd of het werk bij je past? Dan is deze kennismakingstraining echt iets voor jou. Met onze trainer ga je stap voor stap te werk. Wat is uitdeuken zonder spuiten precies? Welke gereedschappen heb je nodig? Waarom is het zo belangrijk om een goede lichtbron te hebben en hoe maak je daar goed gebruik van? De trainer leert je eerst hoe je de schade beoordeelt en het plaatwerk inspecteert, zodat je precies weet wanneer je de techniek kunt toepassen en wanneer niet. Daarna ga je zélf aan de slag. Met onze hulp oefen je op losse onderdelen. Na afloop van de training heb je je eerste stappen in het uitdeuken zonder spuiten gezet. Uitdeuken zonder spuiten Vervolg ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Praktijk ■ Norm: Branchenorm Je krijgt een dag individuele begeleiding bij de onderdelen waarbij je nog wat hulp kunt gebruiken. Wil je bijvoorbeeld oefenen met een grotere deuk? Of heb je het lijmen nog niet helemaal onder controle? Dan biedt onze trainer tijdens deze dag een helpende hand. Bij aanvang vertel je wat je wilt oefenen, wij richten jouw dag daarvoor in. Als je daarna flink wat praktijkervaring hebt opgedaan, kun je deelnemen aan het praktijkexamen.
36
37 E-VOERTUIGEN Schadeherstel aan elektrische en hybride voertuigen begint met veiligheid. Als een e-voertuig schade heeft, dan is het extra belangrijk om de veiligheidsvoorschriften nauwkeurig op te volgen. Voor het werken aan e-voertuigen heeft Innovam Schadeherstel verschillende trainingen ontwikkeld. De NEN 9140-trainingen zorgen ervoor dat verschillende groepen medewerkers veilig met EV’s leren omgaan. Van vakmensen die zelf niet aan HV-systemen hoeven te werken, zoals voorbewerkers en spuiters, tot technisch specialisten die metingen aan HV-systemen uitvoeren. De NEN 9140-norm onderscheidt vier groepen medewerkers. Dit loopt uiteen van Elektrisch onderricht persoon (EOP) en Werkverantwoordelijke (WV) tot Voldoende onderricht persoon (VOP) en Vakbekwaam persoon (VP). Binnen onze NEN 9140-trainingen ligt grote nadruk op het aanwijsbeleid. In de praktijk is het aanwijsbeleid niet in alle bedrijven goed geregeld, terwijl dit voor de veiligheid en de aansprakelijkheid zeer belangrijk is. Voor bedrijven die aan de Branchenorm Erkend Schadeherstel en de Plusnorm Autoschadeherstel willen voldoen, biedt Innovam Schadeherstel twee aanvullende trainingen over hybride en elektrische voertuigen aan. De trainingen Herstel van (H)EV-voertuigen 1 en Herstel van (H)EV-voertuigen 2 gaan dieper in op veilig meten van en het uitvoeren van herstelwerkzaamheden aan het HV-systeem. Na het volgen van de trainingen kunnen medewerkers zelfstandig en vooral veilig met e-voertuigen aan de slag. Bezoek innovam.nl/ev voor handige informatie en downloads zoals het NEN-stroomschema en -aanwijsbeleid.
38 E-VOERTUIGEN WV: Bepaal de aard van de werkzaamheden en maak een risicoanalyse e-Voertuig veilig? JA (Risico op) Werken in gevarenzone HV-systeem? JA Leek: 1. Schakel e-voertuig uit 2. Beveilig e-voertuig tegen onbedoeld in beweging komen 3. Markeer werkplek Voor het e-voertuig specifieke voorschriſten beschikbaar? JA VOP: Gebruik e-voertuig specifieke (fabrikant) voorschriſten VP: Toon spanningsloosheid van het HV-systeem aan HV-systeem spanningsloos? JA NEE WV: Bepaal nieuwe werkwijze, maak nieuwe risicoanalyse en start opnieuw! NEE VP: Veilig stallen e-voertuig NEE Risicoanalyse voor vervolg opstellen Leek: Voer werkzaamheden uit EINDE VOP: 1. Scheid het boordnet van de voedingsstroom 2. Beveilig het boordnet tegen opnieuw inschakelen NEE 3. Toon spanningsloosheid van het boordnet aan 4. Scheid het HV-systeem van alle voedingen 5. Beveilig het HV-systeem tegen opnieuw inschakelen WV: Bepaal de aard van de werkzaamheden en maak een risicoanalyse Is de batterij veilig om aan te werken? NEE WV: Stel de batterij in quarantaine Is de batterij herstelbaar? NEE JA JA Voldoende & passende fabrikant instructies aanwezig? NEE WV: Stel werkwijze vast en bepaal PBM’s Ga naar het begin: WV: Bepaal de aard van de werkzaamheden en maak een risicoanalyse JA STROOMSCHEMA HV-BATTERIJ STAPPENPLAN VEILIG WERKEN AAN E-VOERTUIGEN | NEN 9140
E-VOERTUIGEN VOP: Spanningsloze HV-componenten? JA VOP: Voer werkzaamheden uit VP: HV-batterijpakket uitwisselen? JA VP: Uit- en inbouwen HV-batterijpakket VOP: Sla componenten met ev gevaar zorgvuldig op VP: Controleer werkzaamheden Voor het e-voertuig specifieke voorschriſten beschikbaar? JA VOP: Gebruik e-voertuig specifieke (fabrikant) voorschriſten Leek: 1. Schakel e-voertuig in 2. Verwijder markering werkplek 3. Verwijder beveiliging tegen onbedoeld in beweging komen EINDE VOP: 1. Verwijder beveiliging tegen opnieuw inschakelen HV-systeem NEE 2. Breng het HV-systeem onder spanning 3. Verwijder beveiliging tegen opnieuw inschakelen boordnet 4. Breng het boordnet onder spanning VP: Werken in HV-batterij? JA Ga verder in het stroomschema HV-batterij 39 VP: Voer werkzaamheden uit WV: Controleer werkzaamheden EINDE
40 E-VOERTUIGEN TRAININGEN NEN 9140, Veilig schadeherstel van e-voertuigen basis (VOP) ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Online; Praktijk ■ Norm: Branchenorm Na deze training kun je veilig werken aan e-voertuigen. Je leert de HV-componenten van e-voertuigen te herkennen. Leer welke werkzaamheden je wel en niet mag uitvoeren aan dit type voertuigen. NEN 9140, Veilig schadeherstel van e-voertuigen gevorderd (VP) ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Online; Praktijk ■ Norm: Branchenorm Leer hoe je veilig HV-metingen kunt verrichten. Zo ben je er zeker van dat het HV-systeem veilig is om aan te werken, voor jou of je collega die ev-voldoende is onderricht (ev-VOP). Veilig omgaan met e-voertuigen (EOP) ■ Duur: 2 uur ■ Werkvorm: Online E-learning voor medewerkers in het schadebedrijf die niet zelf aan de hoogvoltage delen van e-voertuigen werken; bijvoorbeeld autospuiters en voorbewerkers. Je leert alles over de gevaren van elektrische voertuigen in de werkplaats.
E-VOERTUIGEN 41 NEN 9140 voor Werkverantwoordelijke ■ Duur: 2 uur ■ Werkvorm: Online E-learning voor werkgevers, Arbo-verantwoordelijken en evwerkverantwoordelijken. We vertellen wat de norm NEN 9140 inhoudt en welke consequenties deze norm heeft voor het werken aan e-voertuigen in de werkplaats. Je ziet welke medewerkers bepaalde werkzaamheden mogen uitvoeren en hoe het aanwijsbeleid werkt. Je leert over persoonlijke beschermingsmiddelen en gereedschappen, en het nut en de noodzaak van instructie en opleiding. Herstel van (H)EV-voertuigen 1 ■ Duur: 2 dagen ■ Werkvorm: Online; Praktijk ■ Norm: Branchenorm Je werkt aan e-voertuigen waarvan het HV-systeem misschien wel beschadigd is. In deze training leer je van alle onderdelen van het HV-systeem de opbouw en werking kennen. Je leert ook hoe je moet meten en testen. Herstel van (H)EV-voertuigen 2 ■ Duur: 2 dagen ■ Werkvorm: Online; Praktijk ■ Norm: Branchenorm Na deze training kunnen Autoschadetechnici herstelwerkzaamheden aan en in het HV-accusysteem uitvoeren. Denk aan afgebroken stekkers, of bijvoorbeeld een kapotte zekering, of een ‘pyrofuse’ die een onderbreking maakt in het HV-systeem bij activering van het airbagsysteem.
42
43 AUTOSPUITEN Voorbewerken, lakken en afwerken vereist kennis en ervaring. Innovam Schadeherstel helpt autospuiters om beter in hun vak te worden. Met de Praktijktraining voor Ervaren Autospuiters kies je zelf welke vaardigheden je wilt willen oefenen en verbeteren. Aan de slag met schuren, plamuren en afplakken? Of liever aan de slag met bijvoorbeeld het aflakken met 2K-laksystemen of het aflakken van liggende en staande carrosseriedelen? Met deze maatwerktraining bepaal je het zelf. Heb je voor jouw werk het Certificaat Verantwoord Autospuiten nodig? Of certificaten voor het veilig werken met diisocyanaten? Voor deze onderwerpen heeft Innovam Schadeherstel tijdbesparende online trainingen ontwikkeld. Je kan deze e-learnings volgen op een moment dat het jou goed uitkomt. Ben je geïnteresseerd in alternatieve reparatietechnieken? Ook dan kan je bij Innovam Schadeherstel terecht. Onze ervaren trainers leren je alles over spotrepair en uitdeuken zonder spuiten.
44 AUTOSPUITEN TRAININGEN Praktijktraining voor Ervaren Autospuiters ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Praktijk Waarin wil je jouw werk als Autospuiter verbeteren? Wat het ook is, je kunt het bij Innovam komen oefenen. Voor de Praktijktraining voor Ervaren Autospuiter kom je naar onze moderne werkplaats. Onder leiding van ervaren trainers doe je de praktijkopdrachten die je zelf wilt oefenen. Kies uit het complete opdrachtenoverzicht op de website. Ga bijvoorbeeld aan de slag met een kunststofreparatie of een beschadiging op modelnaad. Spotrepair ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Praktijk Met een spotrepair richt je je enkel op de beschadiging zelf. Dit maakt een spotrepair een effectieve manier van schadeherstel. Tijdens deze training leer je een spotrepair maken of je vaardigheden op dit gebied verder verbeteren. Je kunt volop oefenen in onze werkplaats vol modern materiaal. Certificaat Verantwoord Autospuiten ■ Duur: ca. 1 uur ■ Werkvorm: E-learning Als Autospuiter heb je te maken met richtlijnen en voorschriften. Sommige onderwerpen vallen onder wetgeving: milieu en arbo. Zoals bijvoorbeeld omgang met gevaarlijke stoffen: opslag, registratie, informatie, herkennen en effecten. Andere onderwerpen helpen prettig te werken met een goede werkplek en werkhouding. In deze e-learning leer veilig en milieubewust werken. Hiermee bereid je je voor op het examen Verantwoord Autospuiten. Het examen maak je online. Bij voldoende resultaat kun je het Certificaat Verantwoord Autospuiten downloaden. Het certificaat is 5 jaar geldig.
AUTOSPUITEN 45 Diisocyanaten Basis ■ Duur: ca. 1 uur ■ Werkvorm: E-learning Deze e-learning helpt je om de blootstelling aan diisocyanaten en de daarbij behorende risico’s tot een minimum te beperken. Aan het eind van de e-learning maak je het online examen. Bij voldoende resultaat ontvang je het certificaat Diisocyanaten Basis. Bij deze e-learning kies je de e-learning Lakken en/ of Lijmen. Diisocyanaten Lakken ■ Duur: ca. 0,5 uur ■ Werkvorm: E-learning Deze e-learning gaat over het spuiten van 2-componenten lakken in een geventileerde cabine. Deze lak bestaat uit een basislak en een verharder. Polyurethaanverharders bevatten diisocyanaten. Diisocyanaten Lijmen ■ Duur: ca. 0,5 uur ■ Werkvorm: E-learning Deze e-learning gaat over het verwerken van lijm met gesloten systemen, zoals lijmpistolen met lijmpatronen of lijmkokers. Daarnaast is aandacht voor het handmatig verwerken van lijm met open systemen.
46
47 VEILIGHEID Zorgen voor een veilige werkomgeving is wettelijk verplicht. Maar dat is slechts een deel van het verhaal. Een veilige werkomgeving zorgt voor gezondere en productievere medewerkers die met meer plezier werken. Innovam ondersteunt schadeherstelbedrijven bij het opstellen en actualiseren van de Risico Inventarisatie & Evalutatie (RI&E). Ook voor het trainen en certificeren van Bedrijfshulpverleners (BHV) en preventiemedewerkers kan je bij Innovam Schadeherstel terecht. De veiligheidsexperts van Innovam Schadeherstel kennen de schadeherstelbranche als geen ander. Ze zijn op de hoogte van de specifieke risico’s en uitdagingen van jouw bedrijf. Of het nu gaat om veilig werken aan EV’s, om persoonlijke beschermingsmiddelen, de afzuiging van lasrook of de omgang met explosiegevaarlijke stoffen: onze experts brengen de aandachtspunten van de RI&E in jouw bedrijf snel en grondig in kaart. Nieuwsgierig geworden? In het interview met onze veiligheidsexpert en RI&E-uitvoerder George van Altena lees je hoe aandacht voor veiligheid ook kan helpen om medewerkers te vinden en te binden.
48 VEILIGHEID Medewerkers werken prettiger in een bedrijf met een positieve veiligheidscultuur” Een veilige werkplek draait om meer dan het opvolgen van de wettelijke regels. In een veilige en gezonde werkomgeving voelen leidinggevenden en medewerkers zich samen verantwoordelijk voor de veiligheid van zichzelf en van anderen. “Mensen voelen zich prettiger in een bedrijf met een positieve veiligheidscultuur. Ze zijn productiever en melden zich minder vaak ziek”, vertelt veiligheidsexpert en RI&E-uitvoerder George van Altena van Innovam. Voor jouw werk als veiligheidsexpert en RI&E-uitvoerder bij Innovam bezoek je regelmatig schadeherstelbedrijven. Wat zijn de specifieke veiligheidsuitdagingen voor deze branche? “Vanuit het oogpunt van veiligheid is de schadeherstelbranche een super interessante branche. Een deel van de werkzaamheden overlapt met andere mobiliteitsbedrijven. Daarnaast zijn er extra aandachtspunten en risico’s. Bijvoorbeeld op het gebied van persoonlijke beschermingsmiddelen en explosiegevaar. Daarbij kan je bijvoorbeeld denken aan explosiegevaar in verfmengruimte en spuitcabines. En zo zijn er nog een aantal punten waarop schadeherstelwerkplaatsen van andere werkplaatsen verschillen.” Welke onderwerpen uit de RI&E krijgen binnen bedrijven vaak te weinig aandacht? “In de meeste werkplaatsen zijn alle voorgeschreven persoonlijke beschermingsmiddelen aanwezig. Alleen worden pbm’s zoals mondkapjes, veiligheidsbrillen en gehoorbeschermers niet altijd consequent gebruikt. Mensen vinden het onhandig tijdens sommige werkzaamheden. Toch worden pbm’s niet voor niets verplicht gesteld. Als je ze niet gebruikt, en het gaat mis, dan gaat het meteen goed mis. Een ander voorbeeld is lasrook. Daar hebben veel schadeherstel-bedrijven mee te maken. Omdat bij bepaalde laswerkzaamheden kanker-verwekkende stoffen kunnen ontstaan, ben je als bedrijf verplicht om dit risico in kaart te brengen. Om deze reden is de verbetercheck Lasrook toegevoegd aan de branche RI&E. Niet iedereen is daar van op de hoogte.” Wat is het grootste gezondheidsrisico in de schadeherstelwerkplaats? “In de meeste automotive werkplaatsen is hard geluid een risicofactor. Dat geldt in het
VEILIGHEID 49 bijzonder voor de plaatwerkafdeling van een schadeherstelbedrijf. Gehoorschade ontstaat geleidelijk. Als je het eenmaal hebt, is het onomkeerbaar. Tijdens mijn bedrijfsbezoeken zie ik regelmatig mensen die langere tijd in onze branche werkzaam zijn met een gehoorapparaat omdat ze tijdens hun werk gehoorschade hebben opgelopen. Deze medewerkers spreken vaak hun jongere collega’s erop aan om gehoorbescherming goed te gebruiken. Laatst sprak ik iemand die zei: ‘door mijn werk heb ik gehoorschade opgelopen. Dat gun ik mijn ergste vijand niet, en zeker mijn collega’s niet.’ Binnen dit bedrijf wordt streng toegezien op het gebruik van gehoorbescherming.” Over welk RI&E-onderwerp krijg je in de schadeherstelbranche de meeste vragen? “Op dit moment zijn alle schadeherstelbedrijven bezig met de veiligheid rondom elektrische voertuigen. Een elektrische of hybride auto met schade vormt een extra veiligheidsrisico. Ik krijg veel vragen over NEN 9140, over veilig werken aan EV’s en over de veilige opslag van accupakketten en EV’s met schade. Ik adviseer bedrijven over de risico’s rondom elektrische voertuigen en hoe ze hier in de praktijk mee om kunnen gaan.” Veel ondernemers zien een RI&E als een noodzakelijk kwaad. Hoe kijk jij daar tegenaan? “De RI&E brengt veiligheidsrisico’s in kaart. Het helpt om calamiteiten te voorkomen. Net zoals een BHV-training helpt om bij calamiteiten snel en correct te handelen. Ik merk dat steeds meer bedrijven de positieve kanten van de RI&E zien. Een veilige en gezonde werkomgeving is een prettige werkomgeving. Aandacht voor veiligheid en gezondheid helpt om medewerkers aan jouw bedrijf te binden. Het kan zelfs meehelpen om nieuwe medewerkers aan te nemen. Een veilige werkomgeving voorkomt uitval. Mensen voelen zich prettiger, melden zich minder vaak ziek en zijn productiever. Aandacht voor veiligheid en gezondheid levert meer op dan je denkt.”
50 VEILIGHEID CONSULTANCY TRAININGEN Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) De RI&E is een lijst van alle veiligheids- en gezondheidsrisico’s, met een plan om ze op te lossen of te voorkomen. De Arbeidsinspectie controleert steeds vaker op de aanwezigheid van een RI&E met bijbehorend plan van aanpak. Deze zijn verplicht voor elk bedrijf dat medewerkers in dienst heeft. Ook verzekeraars, garageformules en de BOVAG kunnen vragen naar een actuele risico-inventarisatie. Maar het is meer dan een verplichting: het creëert een veilig gevoel onder je werknemers en biedt kansen voor je bedrijf. Wij voeren de RI&E voor je uit en houden ‘m actueel. Bedrijfshulpverlener ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Online; Klassikaal; Praktijk Volgens de Arbowet moet je in je bedrijf elke dag minstens één bedrijfshulpverlener (BHV’er) hebben. Die persoon is verantwoordelijk voor het blussen van kleine brandjes, het verlenen van eerste hulp en het begeleiden van een evacuatie. Deze praktische training is speciaal ontworpen om je voor te bereiden op noodsituaties in het (bedrijfs-)auto-, tweewieler- of schadeherstelbedrijf. Onze instructeurs hebben veel ervaring en weten precies welke gevaren je kunt tegenkomen in een werkplaats. Nascholing Bedrijfshulpverlener ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Online; Klassikaal; Praktijk Ben je in het bezit van een BHV-certificaat dat jaarlijks vernieuwd moet worden? Fris je kennis op met onze training Bedrijfshulpverlening Nascholing. Deze realistische training is speciaal ontworpen voor werkplaatsomgevingen. Hierdoor word je je bewust van mogelijke risico’s op jouw werkplek en leer je hoe je ermee om moet gaan. Oefen specifieke situaties die zich voordoen in het (bedrijfs-) auto-, tweewieler- of schadeherstelbedrijf.
VEILIGHEID 51 Preventiemedewerker Basis ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Klassikaal Ieder bedrijf is volgens de Arbowet verplicht om 1 preventiemedewerker aan te wijzen. De preventiemedewerker regelt alle preventieve taken op het gebied van arbozaken en staat de werkgever bij in zijn verantwoordelijkheid voor de dagelijkse gezondheid en veiligheid van medewerkers en klanten. Bij een bedrijf tot 25 medewerkers kan de directeur/eigenaar overigens zelf de preventiemedewerker zijn. Deze training leert je in één dag hoe je dit gemakkelijk en effectief organiseert. Preventiemedewerker Vervolg ■ Duur: 1 dag ■ Werkvorm: Klassikaal Training voor Preventiemedewerkers met minimaal 2 jaar ervaring, die hun functioneren willen toetsen en verbeteren. Hoe krijg je je collega’s bijvoorbeeld in beweging om de werkplek nog veiliger en gezonder te maken? Of hoe overtuig je de directie van de noodzaak voor verbeteringen? De cursus is praktijkgericht, je gaat aan de slag met situaties uit jouw bedrijf.
52 Zin om het beste uit jezelf te halen? Begin vandaag. Kies jouw training. innovam.nl/schadeherstel
1 Online Touch