0

2024 | 2025 TRUCKWISE TRAININGSGIDS VOOR TECHNICI EN BBL-STUDENTEN

WE HELPEN JE VERDER Binnen het truckbedrijf krijgt iedereen vroeg of laat met verandering te maken. Technici, APK-keurmeesters, leermeesters en leidinggevenden: iedereen moet steeds meer weten en kunnen. Dan zijn wij er voor jullie. Onze trainingen zijn gericht op alle functies en alle specialismen in de werkplaats en daaromheen. Er is altijd een training die je helpt om de volgende stap te zetten. Kies uit ons complete trainingsaanbod. Teake Aad a.vandijk@innovam.nl 06-12962522 t.veenstra@innovam.nl 06-50086295 Bert b.broesder@innovam.nl 06-20014133 LEGENDA Vestigingen: Dordrecht, Nieuwegein en Zwolle 2 TRUCKWISE

TRUCKWISE INHOUD OPLEIDINGSPLAN BBL-STUDENT TRAININGEN MECHANISCH TRAININGEN ELEKTRONISCH TRAININGEN MOTORMANAGEMENT OEFENDAGEN SPECIALS LEERMEESTERS KEURMEESTER APK & TACHOGRAAF 6 / 7 8 15 22 26 30 38 40 ©INNOVAM JULI 2024 Deze gids is met grote zorg samengesteld. Desondanks is het mogelijk dat de informatie onvolledig of onjuist is. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. Wijzigingen voorbehouden. Overname voor eigen gebruik is toegestaan onder bronvermelding. Afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Drukfouten voorbehouden. Kijk voor de meest recente prijzen en productinformatie op www.innovam.nl Omwille van de leesbaarheid gebruiken we steeds ‘hij’ in deze gids. Waar ‘hij’ staat kan uiteraard ook ‘zij’ worden gelezen.

TRUCKWISE Een pro in het scholen van professionals We leiden we vooral op voor de praktische beroepen in de truckbranche. Onze vakkundige trainers kennen de werkvloer goed. Vaak hebben zij daar zelf jaren werkervaring opgedaan. Truckwise-trainers zijn enthousiast, kennen de branche door en door en zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen hun vakgebied. Zij geven je alle begeleiding die je nodig hebt om je training succesvol te doorlopen. Morgen je werk beter doen We doen er alles aan om het leren leuker en daarmee effectiever te maken. Onze lessen behandelen de technieken en onderwerpen die je nu in de praktijk ziet en binnenkort al tegenkomt. In onze leeromgevingen brengen we de werkpraktijk zo realistisch mogelijk in beeld. Wat je bij ons leert, kan je de volgende dag direct toepassen.

Sleutelen aan de toekomst De nieuwe generatie vakmensen heeft een speciale plek in ons hart. Daarom zetten we ons vol energie in voor goed praktijkonderwijs voor BBL-studenten. We werken met iedereen die hierin een rol heeft. Samen met ROC’s motiveren en ondersteunen we leerbedrijven. We helpen om daar het ‘leren’ te organiseren. Aanvullend op deze begeleiding helpen we BBL-studenten via praktische trainingen. Die zijn gericht op vaktechniek of op de praktijkexamens. Zo sleutelen we met elkaar aan de toekomst van de sector. Onderweg naar jouw locatie Met de BAT-mobiel trekken we het land in om op school- en bedrijfslocaties technische trainingen te geven. Dat is vooral handig voor studenten waarvoor de reisafstand naar onze locaties een obstakel is. BAT staat natuurlijk voor BedrijfsAuto Techniek. De BAT-mobiel is volgeladen met speciaal geprepareerde leermiddelen om op iedere locatie een technische training te verzorgen. Wil je dat we langskomen? Neem dan contact

BASIS TECHNICUS 2 JAAR 1E JAAR 16 BASIS BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA | 2 dgn 9 17 MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE 10 LUCHTDRUKREMMEN 11 ONDERSTELTECHNIEK BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA | 3 dgn DIESELMOTORMANAGEMENT • Bedrijfsauto Elektronica basis 2E JAAR 23 ALLROUND TECHNICUS 3 JAAR + TECHNISCH SPECIALIST 4 JAAR 1E JAAR 16 BASIS BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA | 2 dgn 9 MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE 10 LUCHTDRUKREMMEN 11 ONDERSTELTECHNIEK MOTORCOMPONENTEN METEN 13 DIAGNOSE LUCHTDRUKREMMEN • Luchtdrukremmen 18 SENSOREN, ACTUATOREN & SCOOP | 2 dgn Bestel nu je training TRANSMISSIE EN DIFFERENTIEEL 14 BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA | 3 dgn 12 DIESELMOTORMANAGEMENT • Bedrijfsauto Elektronica basis 17 2E JAAR 23 SPECIALS E-VOERTUIGEN innovam.nl/truckwise AIRCO INCIDENT MANAGEMENT 6 LEGENDA voorkennis vereist LEERMEESTER 37 38 31 35 TRUCKWISE OPLEIDINGSPLAN VOOR MBO-STUDENTEN BBL

ALLROUND TECHNICUS 2 JAAR 1E JAAR SENSOREN, ACTUATOREN & SCOOP | 2 dgn DIAGNOSE LUCHTDRUKREMMEN • Luchtdrukremmen 14 MOTORCOMPONENTEN METEN TRANSMISSIE EN DIFFERENTIEEL 12 18 13 2E JAAR 24 DIAGNOSE DIESELMOTORMANAGEMENT | 2 dgn • Bedrijfsauto Elektronica + Dieselmotormanagement + Sensoren, actuatoren & scoop 19 DIAGNOSE EBS- REMSYSTEMEN • Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop 27 OEFENDAG REPARATIE MECHANISCH | 1/2 dag OEFENDAG REPARATIE ELEKTRONISCH OEFENDAG DIAGNOSE MECHANISCH | 1/2 dag OEFENDAG DIAGNOSE ELEKTRONISCH 27 28 28 3E JAAR 4E 24 DIAGNOSE DIESELMOTORMANAGEMENT | 2 dgn • Bedrijfsauto Elektronica + Dieselmotormanagement + Sensoren, actuatoren & scoop 19 DIAGNOSE EBS-REMSYSTEMEN • Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop 27 OEFENDAG REPARATIE MECHANISCH | 1/2 dag OEFENDAG REPARATIE ELEKTRONISCH OEFENDAG DIAGNOSE MECHANISCH | 1/2 dag OEFENDAG DIAGNOSE ELEKTRONISCH KEURMEESTER APK TACHOGRAAF 42 46 DIAGNOSE UITLAATGASNABEHANDELING 27 28 28 • Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop 29 OEFENDAG DIAGNOSE GEVORDERD MECHANISCH 1/2 dag 29 OEFENDAG DIAGNOSE GEVORDED ELEKTRONISCH DATANETWERKEN • Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop 34 DIAGNOSE MODERNE DIESELTECHNIEK • Bedrijfsauto Elektronica + Diagnose dieselmotormanagement + Sensoren, actuatoren & scoop 21 JAAR 20 7 TRUCKWISE

TRUCKWISE MECHANISCH 8

MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE Je leert omgaan met allerlei soorten meetgereedschappen. We vertellen je hoe je met deze gereedschappen om moet gaan. Je leert hoe je de motorconditie kunt bepalen zonder de motor te demonteren, en welk gereedschap je daarvoor gebruikt. De metingen die je tijdens de training doet gebruik je ook tijdens het Beroepsvaardigheidsexamen. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je verschillende metingen uitvoeren die ook in het BAT-examen voorkomen: • met schuifmaat en schroefmaat de nokhoogte en basiscirkel meten. Ook kan hij de slingering, de axiale speling van een krukas en de onvlakheid van het onderblok meten • met de juiste schuifmaat een remschijf en/of remtrommel beoordelen • kalibers gebruiken voor het beoordelen van kingpennen, vangmuilpennen en trekogen • rei en voelermaten gebruiken voor het bepalen van de onvlakheid van de schotel en schotelplaat • een meetklok met statief gebruiken voor het bepalen van de schotelspeling • meten en afstellen van klepspeling bij een motor met stelbouten en/of stelplaatjes • de compressie van een (diesel)motor meten • een cilinderlekkagetest uitvoeren op een (diesel) motor • spelingmeten van fuseepennen, wiellagers en spoorstangkogels controleren van de vooras. 1 Dag Mechanisch + 1 uur online zelfstudie per RPT-dag 9 TRUCKWISE BASIS TECHNICUS ALLROUND TECHNICUS

LUCHTDRUKREMMEN Je leert hoe het luchtdruk remsysteem is opgebouwd. Je leert ventielen herkennen en wat de functie van een ventiel is. We gaan schema’s lezen. Je leert de daarbij behorende coderingen begrijpen en waarom en waar je deze coderingen kunt terugvinden. Nadat je het luchtdruk remsysteem hebt opgebouwd leer je de afstelling van het systeem te controleren. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan je: • pneumatische schema’s lezen en onderdelen herkennen • een luchtdrukverzorgend systeem opbouwen • een bedrijfsremsysteem opbouwen • een hulp-/parkeerremgedeelte opbouwen • het volgwagenstuurgedeelte opbouwen • metingen uitvoeren aan het voetremventiel • ALR controleren • een volgwagenremsysteem opbouwen • we controleren de voorijling en kunnen daarna verklaren waarom voorijling wordt toegepast. 1 Dag Mechanisch + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag 10 TRUCKWISE BASIS TECHNICUS ALLROUND TECHNICUS

ONDERSTELTECHNIEK Je leert welke gegevens je allemaal op de band kunt aflezen en waarom je deze informatie nodig hebt. Je leert hoe je een band moet vervangen en waarom we een wiel balanceren. Ook leer je welke wielstanden er zijn en hoe je deze kunt controleren, en hoe je op het uitlijnrapport de gegevens invult die je tijdens het controleren waarneemt. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • de basis van balanceren en uitlijnen uitleggen • uitleggen wat wiel- en fuseestanden zijn en wat hun invloed is op het rijgedrag van een voertuig • banden herkennen en controleren op slijtage en beschadigingen • bandcoderingen herkennen en uitleggen • band van een voertuig vervangen en balanceren • de scheefstand van de achteras controleren met JOSAM apparatuur • met KOCH apparatuur sporing en camber vooras meten • een uitlijnrapport analyseren. 1 Dag Mechanisch + 1 uur online zelfstudie per RPT-dag 11 TRUCKWISE BASIS TECHNICUS ALLROUND TECHNICUS

TRANSMISSIE EN DIFFERENTIEEL Na deze dag vertelt jíj jouw collega’s wat moet gebeuren als een versnellingsbak moeilijk schakelt, kraakt of uit de versnelling springt! Je leert een versnellingsbak en een eindaandrijving demonteren en weer monteren. Daarbij voer je de controles en afstellingen uit die in de werkplaatshandleiding staan. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • een versnellingsbak uit elkaar halen, controleren en monteren • een eindoverbrenging en differentieel controleren • de naafreductie uit elkaar halen, controleren en monteren • de beveiligingen op een versnellingsbak controleren • de opbouw en werking van een geautomatiseerde versnellingsbak uitleggen • storing zoeken bij een geautomatiseerde versnellingsbak. 1 Dag Mechanisch + 1 uur online zelfstudie per RPT-dag 12 TRUCKWISE ALLROUND TECHNICUS

DIAGNOSE LUCHTDRUKREMMEN Voorkennis: Luchtdrukremmen De remmen zijn natuurlijk het allerbelangrijkste onderdeel van een vrachtwagen. Dit is trouwens zonder meer een belangrijke RPT-dag voor elke BBL’er. Na deze dag kan je bijvoorbeeld bepalen of een vrachtwagen remt zonder te scharen, en of de remkracht goed verdeeld wordt over de assen; in geladen en ongeladen toestand. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • een diagnose stellen bij een voertuig met leeglastventiel • het volgwagen stuurventiel meten • een mechanisch ALR meten • met nomogrammen de hefboomlengte bepalen van mechanische ALR’s • een diagnose stellen bij een aanhanger met verkeerd afgestelde aanpassingsventielen op vooras en achteras. 1 Dag Vering- en + 1 uur online zelfstudie remsystemen 13 TRUCKWISE ALLROUND TECHNICUS

MOTORCOMPONENTEN METEN Op deze praktijktraining leer je het inwendige van de motor meten en controleren. Zo kan je bepalen of cilinderkop, zuigers, cilinders en lagers moeten worden vervangen, gerepareerd of nog een tijdje meekunnen. Hetzelfde geldt voor de onderdelen van de distributie. Een waardevolle vaardigheid voor in het bedrijf en voor studenten ook nog eens belangrijk voor het examen EBAT! 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • cilinders en zuigers meten: tapsheid en ovaliteit, zuigerspeling, groefspeling van zuigerveren en slotspeling van zuigerveren bepalen • een klepmechanisme meten: nokhoogte en slijtage bepalen, lagertappen, kleppen, klepveren en klepgeleiders meten • een krukas en lagering meten: hoofdlagers, drijfstang-lagers, axiale en radiale speling en slingering meten • de uitsteekhoogte van cilindervoeringen meten • relatieve compressiemeting met een systeemtester • met een endoscoop de motor van binnen onderzoeken. 1 Dag Mechanisch + 1 uur online zelfstudie 14 TRUCKWISE ALLROUND TECHNICUS

TRUCKWISE ELEKTRONISCH 15

BASIS BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA Problemen in de elektronica leiden soms tot kopzorgen. Zonder de juiste aanpak kan dat veel tijd in beslag nemen. Deze praktijktraining behandelt de basis van elektronica, zoals het lezen van schema’s en het gebruiken van een multimeter. Pas wanneer je een multimeter goed instelt, aansluit en dan kunt voorspellen wat je verwacht te gaan meten, snap je het écht. Met deze training krijg je dé basis om goed te kunnen meten met de multimeter. Deze kennis heb je nodig bij alle andere trainingen waar je elektrische metingen moet doen. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan je: • met de multimeter spanning, stroom en weerstand meten van onderdelen van een voertuig • eenvoudige elektrische schakelingen opbouwen aan de hand van schema’s • spanning, stroom en weerstand meten van de opgebouwde schakelingen 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan je: • de stappen voor een V4 meting uitvoeren • de begrippen ‘overgangsweerstand’ en ‘onderbreking’ uitleggen • met de multimeter een clandestiene verbruiker opsporen • met een 24V/21W lamp kortsluiting opsporen • storing lokaliseren met de V4 meetmethode • storing lokaliseren in een startsysteem • storing lokaliseren in een laadsysteem. • de wet van Ohm toepassen • meten aan parallel-, serie- en gecombineerde schakelingen • extra verlichting aansluiten met een relais • een radio aansluiten • een start- en een laadsysteem meten. 2 Dagen Elektronisch + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag 16 TRUCKWISE BASIS TECHNICUS ALLROUND TECHNICUS

BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA In moderne bedrijfsauto’s zitten veel elektrische systemen. Deze systemen zorgen voor de bediening van verschillende componenten. Wanneer je goede diagnose wilt stellen aan deze systemen, moet je kennis hebben van bedrijfsauto elektronica. In deze training leer je complexe storingen zoeken met een multimeter, stroomtang en elektrische schema’s. Je gaat storingen zoeken met behulp van de V4 meting. We leren je hoe je deze meetresultaten moet beoordelen; zodat je precies weet waar de storing zich bevindt. 1,5 uur online zelfstudie Na deze trainingsdag kan je: • goed Volt meten met een multimeter • goed Ampère meten met een multimeter en/of stroomtang • de wet van Ohm toepassen • het verschil en de eigenschappen tussen een serie- en parallel schakeling herkennen • een startsysteem doormeten 1,5 uur online zelfstudie Na deze trainingsdag kan je: • meten aan diodes en begrijpen waarom deze in een elektrische schakeling worden toegepast • meten aan LED’s en de werking ervan begrijpen • verschillende transistoren begrijpen, doormeten en de werking ervan controleren • een Darlington schakeling maken en begrijpen • een relais aansluiten en de verschillen herkennen 1,5 uur online zelfstudie Na deze trainingsdag kan je: • de opgedane kennis van dag 1 en dag 2 gebruiken om storingen zelfstandig te lokaliseren in complexe elektrische en elektronische systemen • met verschillende elektrische schema’s werken • de juiste diagnose te stellen met behulp van een multimeter, stroomtang en schema’s • meetresultaten beoordelen en aangeven waar de storing zich bevindt. • een startrelais en hulprelais in het startsysteem doormeten • het verschil tussen laadstroom en dynamostroom aangeven • elektrische storingen zoeken in een voertuig door middel van de V1-V2-V3-V4 meting’ • ‘terugmeten’ om de exacte locatie van een storing vast te stellen. • een laadsystemen doormeten • kortsluiting aan een elektrische installatie opsporen • onderdelen aansluiten • kabelschoenverbindingen maken • elektrische verbindingen maken • clandestiene verbruikers opsporen. 3 Dagen Elektronisch + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag 17 TRUCKWISE BASIS TECHNICUS ALLROUND TECHNICUS

SENSOREN, ACTUATOREN & SCOOP Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica In bedrijfsauto’s zitten veel computers, netwerken, sensoren en actuatoren die het voertuig aansturen en processen afregelen. Als bedrijfsautotechnicus moet je weten hoe deze elektronische componenten werken en hoe je deze controleert. Alleen dan kan je gericht op zoek naar een storing of defect. Het controleren en doormeten van signalen doe je met een scoop. Omdat deze signalen snel wisselen is het niet mogelijk om een multimeter te gebruiken. Daarnaast kan je met een scoop het signaal stilzetten en uitrekken. Een multimeter kan dit niet. Tijdens deze training leren we je omgaan met de scoop. Je gaat de scoop zelf instellen en bedienen. Je leert hoe je signalen kunt herkennen en beoordelen. Ook maak je kennis met de begrippen: trigger, gemiddelde spanning, frequentie en duty-cycle. Je leert hoe je deze kunt berekenen en bepalen. Na afloop van de training kan je metingen uitvoeren aan de belangrijkste elektronische componenten. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuursensor, Piëzo-druksensor en de toerentalsensor. Je weet hoe sensoren en actuatoren werken en je kan de verschillende onderdelen benoemen. 1 uur online zelfstudie Na de trainingsdag kan je: • tijd, spanning en triggerniveau instellen • begrippen als AC, DC, periodetijd, frequentie en duty cycle uitleggen • periodetijd, frequentie en duty-cycle berekenen • verschillende onderdelen meten • een niet repeterend signaal meten • wisselspanning meten • variabele gelijkspanning meten • blokspanning meten • een digitaal signaal meten. Na deze trainingsdag kan je: • uitleggen hoe sensoren en actuatoren werken, bijvoorbeeld de : • temperatuursensor • inductieve-sensor • hall-sensor • potentiometer • druksensor • solenoïdeklep • controles op de juiste manier uitvoeren. 2 Dagen Elektronisch + 1 uur online zelfstudie 18 TRUCKWISE ALLROUND TECHNICUS

DIAGNOSE EBS-REMSYSTEMEN Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop Je leert de opbouw van ABS/EBS systemen kennen van zowel WABCO als KNORR en hun verschillen. Ook leer je metingen aan beide systemen uitvoeren en diagnose stellen. Je leert hoe de verschillende veiligheidscomponenten van het voertuig samenwerken met de remmen en waarom. Je leert het nut van remharmonisatie en hoe deze gerealiseerd wordt. Je leert de relatie tussen het elektrische deel en het pneumatische deel van de remmen kennen. 1,5 uur online zelfstudie Na deze dag kan je: • het doel van harmonisatie en voorijling bij conventioneel geremde voertuigen uitleggen. Ook kan hij de juiste instellingen bepalen • uitleggen hoe de belangrijkste onderdelen van het WABCO EBS-systeem (trekkend voertuig) werken • het pneumatische circuit van een EBS-systeem voor getrokken voertuigen aansluiten, de aan-spreekdruk bepalen en de ingestelde voorijling meten • uitleggen hoe de belangrijkste onderdelen van het KNORR EBS-systeem (trekkend voertuig) werken • de wielsensoren meten • de slijtagesensor en het ABS-ventiel meten • storingen zoeken in het ABS-systeem • elektrische schema’s van een ABS-systeem lezen, begrijpen en verklaren. 1 Dag Elektronisch + 1,5 uur online zelfstudie 19 TRUCKWISE ALLROUND TECHNICUS

DIAGNOSE MODERNE DIESELTECHNIEK Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica + Diagnose diesel-motormanagement + Sensoren, actuatoren & scoop De dieselmotormanagementsystemen in trucks hebben de laatste jaren een grote ontwikkeling ondergaan, waardoor er in prestaties en uitstoot een enorme stap voorwaarts is gezet. De huidige motoren zijn voorzien van complexe common rail-systemen. In deze training pak je lastige storingen in dieselmotormanagementsystemen aan volgens een vooraf opgezet stappenplan. En we behandelen uitvoerig de interpretatie van de verschillende parameters van een dieselmotormanagementsysteem. In de training gaat het vooral om het opzetten van het stappenplan, de uitgevoerde controles, het toepassen van de beschikbare informatie en verslaglegging van de uitgevoerde werkzaamheden. Na deze dag kun je: • een stappenplan opstellen voor diagnose, gerelateerd aan de verschillende dieselmotormanagementsystemen • de opbouw van verschillende dieselmotormanagementsystemen omschrijven • de functie, werking en controle van de verschillende brandstofsystemen volgens gestelde procedures beoordelen en diagnosticeren • parameters diagnoseapparatuur interpreteren in relatie tot de verschillende dieselmotormanagementsystemen. 1 Dag Elektronisch 20 TRUCKWISE TECHNISCH SPECIALIST

DATANETWERKEN Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop Veel technici vinden datanetwerken moeilijk. Denk aan computergestuurde componenten als motormanagement, automatische transmissie en ABS. Deze dag gaat in op hoe technische systemen informatie uitwisselen. We maken kennis met begrippen als LIN-bus, Most en IRDA en CAN-bus. Leer hoe de netwerken zijn opgebouwd, hoe ze werken en hoe je ze kan doormeten. 1,5 uur online zelfstudie Na deze training kun je: • de opbouw en werking van CAN-bus datanetwerken uitleggen • de bedradingsschema’s van CAN-bus netwerken lezen • weerstandswaarden meten van de verschillende CAN-bus netwerken • scoop beelden interpreteren van CAN-bus Low speed netwerken • scoop beelden interpreteren van CAN-bus High speed netwerken. 1 Dag Elektronisch + 1,5 uur online zelfstudie 21 TRUCKWISE TECHNISCH SPECIALIST

MOTORMANAGEMENT 22 TRUCKWISE ALLROUND TECHNICUS

DIESELMOTORMANAGEMENT Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica Als een dieselmotor hapert, inhoudt of erg rookt, moet je achterhalen waar het probleem zit. Zo kun je dit misschien oplossen met een eenvoudige reparatie of vervanging, in plaats van een compleet systeem. Deze training gaat over alle elektronica die de dieselmotor aanstuurt. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We gaan de onderdelen benoemen en doormeten. Je leert de belangrijkste controles uitvoeren aan het dieselmotormanagementsysteem. Zo kan je bepalen of het systeem goed werkt. Ook vervang je een aantal onderdelen van de motor. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan je: • een pompverstuiver inleren • het gloeisysteem controleren • de EGR-klep vervangen en testen op correcte werking • de turbo vervangen • meten aan common-rail systeem • diagnose stellen aan common-rail verstuivers. 1 Dag Motor+ 1,5 uur online zelfstudie management 23 TRUCKWISE ALLROUND TECHNICUS

DIAGNOSE DIESELMOTORMANAGEMENT Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica + Dieselmotormanagement + Sensoren, actuatoren & scoop Deze praktijktraining gaat over alle elektronica die de dieselmotor aanstuurt. Zoals het gloei-systeem en de verstuivers maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We leren de onderdelen doormeten en zo een diagnose stellen. Storing zoeken in een motormanagementsysteem is een onderdeel van het EBAT-examen! Dit oefenen we uitgebreid. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan je: • een EDC-systeem analyseren • met de scoop een pompverstuiversysteem analyseren • met de scoop een common rail-systeem analyseren • met de systeemtester en drukmeterset een common rail-systeem analyseren • een SCR-systeem analyseren. 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan je: • een diagnose stellen over het common rail-dieselsysteem • een diagnose stellen over het pompverstuiversysteem • met systeemtester een diagnose stellen over het dieselsysteem • een diagnose stellen over het SCR-systeem. 2 Dagen Motor+ 1,5 uur online zelfstudie 24 management TRUCKWISE ALLROUND TECHNICUS

DIAGNOSE UITLAATGASNABEHANDELING Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop Deze training gaat over het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Je leert de opbouw van het systeem kennen en waarom systemen als EGR en AdBlue wordt toegepast. We gaan ook uitgebreid in op de werking van de sensoren en actuatoren in het uitlaatgasnabehandelingssysteem. In deze training pak je lastige storingen in uitlaatgasnabehandelingssysteem aan volgens een vooraf opgezet stappenplan. Na deze training kun je • werking en principe van euro 6 systemen • doel en werking van EGR-systeem • doel en werking van AdBlue toevoeging • opbouw van uitlaatgasnabehandelingssysteem • functie van de diverse sensoren en actuatoren. 1 Dag Motormanagement 25 TRUCKWISE TECHNISCH SPECIALIST

TRUCKWISE OEFENDAGEN 26

OEFENDAG REPARATIE MECHANISCH OF ELEKTRONISCH Tijdens deze oefendag kan je opdrachten zelf komen doen. Bijvoorbeeld opdrachten die in jullie werkplaats niet (voldoende) voorkomen. Onze trainer is er om hulp aan te vragen, bijvoorbeeld als je even niet weer hoe je verder komt met je opdracht. We helpen je bij de technische uitvoering én bij de juiste aanpak: welke werkvolgorde kies je, welk gereedschap heb je nodig, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijke onderdelen bij het examen. Zo kan je vol vertrouwen beginnen aan het Beroepsvaardigheidsexamen (BVE). Tijdens deze oefendag werken we aan de opdrachten die kunnen voorkomen tijdens de examens van de kerntaak Reparatie van de opleidingen op niveaus 2 en 3. 1/2 Dag MECHANISCH Tijdens deze oefendag kan je oefenen voor het Beroepsvaardigheidsexamen Mechanisch van de kerntaak Reparatie. Oprachten die je kunt oefenen: • trillingsdemper vervangen • zuiger en cilinderbus vervangen • kroonwiel afstellen • hoogteregelaar modificeren. 1/2 Dag 1 Dag Oefendag ELEKTRONISCH Tijdens deze oefendag kan je oefenen voor BVE het Beroepsvaardigheidsexamen Elektronisch van de kerntaak Reparatie. Opdrachten die je kunt oefenen: • meerpolige stekkerdoos aansluiten • koplamp aansluiten • achterlicht aansluiten • ruitenwissermotor aansluiten • laadklepbediening aansluiten. 1 Dag Oefendag 27 TRUCKWISE BASIS TECHNICUS ALLROUND TECHNICUS

OEFENDAG DIAGNOSE MECHANISCH OF ELEKTRONISCH Tijdens deze oefendag kan je opdrachten zelf komen doen. Bijvoorbeeld opdrachten die in jullie werkplaats niet (voldoende) voorkomen. Onze trainer is er om hulp aan te vragen, bijvoorbeeld als je even niet weer hoe je verder komt met je opdracht. We helpen je bij de technische uitvoering én bij de juiste aanpak: welke werkvolgorde kies je, welk gereedschap heb je nodig, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijke onderdelen bij het examen. Zo kan je vol vertrouwen beginnen aan het Beroepsvaardigheidsexamen (BVE). Tijdens deze oefendag werken we aan de opdrachten die kunnen voorkomen tijdens de examens van de kerntaak Diagnose van de opleidingen op niveau 3. 1/2 Dag MECHANISCH Tijdens deze oefendag kan je oefenen voor het Beroepsvaardigheidsexamen Mechanisch van de kerntaak Diagnose. Opdrachten die je kunt oefenen: • diagnose krukas • diagnose zuiger en cilinderbus • wieluitlijning. 1/2 Dag Oefendag 1 Dag ELEKTRONISCH Tijdens deze oefendag kan je oefenen voor het Beroepsvaardigheidsexamen Elektronisch van de kerntaak Diagnose. Opdrachten die je kunt oefenen: • diagnose motormanagement • diagnose ruitenwisserinstallatie • diagnose laadsysteem • diagnose startsysteem • diagnose comfortsysteem • diagnose elektrische spiegelverstelling • diagnose EBS-remsysteem. 1 Dag Oefendag 28 TRUCKWISE ALLROUND TECHNICUS

OEFENDAG DIAGNOSE GEVORDERD MECHANISCH OF ELEKTRONISCH Tijdens deze oefendag kan je opdrachten zelf komen doen. Bijvoorbeeld opdrachten die in jullie werkplaats niet (voldoende) voorkomen. Onze trainer is er om hulp aan te vragen, bijvoorbeeld als je even niet weer hoe je verder komt met je opdracht. We helpen je bij de technische uitvoering én bij de juiste aanpak: welke werkvolgorde kies je, welk gereedschap heb je nodig, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijke onderdelen bij het examen. Zo kan je vol vertrouwen beginnen aan het Beroepsvaardigheidsexamen (BVE). Tijdens deze oefendag werken we aan de opdrachten die kunnen voorkomen tijdens de examens van de kerntaak Diagnose van de opleidingen op niveau 4. 1/2 Dag MECHANISCH Tijdens deze oefendag kan je oefenen voor het Beroepsvaardigheidsexamen Mechanisch van de kerntaak Diagnose op niveau 4. Opdrachten die je kunt oefenen: • diagnose cilinders en zuigers • diagnose mechanisch gedeelte van het motorblok • analyse meetrapport. 1/2 Dag Oefendag 1 Dag ELEKTRONISCH Tijdens deze oefendag kan je oefenen voor het Beroepsvaardigheidsexamen Elektronisch van de kerntaak Diagnose op niveau 4. Opdrachten die je kunt oefenen: • diverse storingen diesel motormanagement (waarbij er geen foutcode aanwezig is of niet direct naar de oorzaak van de storing leidt) • diagnose EBS (waarbij er geen foutcode aanwezig is of niet direct naar de oorzaak van de storing leidt). • diagnose Canbus (waarbij er geen foutcode aanwezig is of niet direct naar de oorzaak van de storing leidt). 1 Dag Oefendag 29 TRUCKWISE TECHNISCH SPECIALIST

TRUCKWISE SPECIALS 30

VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS BASIS (EV-VOP NEN 9140) Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica Op deze dag leer je veilig werken met hybride of volledig elektrisch aangedreven voertuigen. Je leert de verschillende HV-componenten herkennen en hun functie begrijpen. Dit helpt je om beter te begrijpen wat de risico’s zijn, zodat je weet hoe je veilig met deze voertuigen kunt werken. Zo voldoe je ook aan de NEN 9140-norm met betrekking tot het werken met elektrische en hybride voertuigen voor voldoende onderrichte personen (ev-VOP). Na deze training mag je aan een vrijgeschakeld HV-systeem werken. Let op, volgens de NEN 9140 richtlijnen moet je minimaal 18 jaar zijn voor een aanwijzing! Vóór deze training volg je eerst een e-learning van ongeveer 1 uur. Deze e-learning moet je met een voldoende afronden voor je naar de praktijkdag komt. Je krijgt het certificaat ‘Veilig werken aan e-bedrijfswagens’ na afloop van de training, als de kennistoets met een voldoende is afgerond. 1 uur online zelfstudie In deze training behandelen we de volgende onderwerpen: • veiligheidsrisico’s van werken aan, met of nabij e-voertuigen herkennen • veiligheidsmaatregelen met betrekking tot e-voertuigen nemen • de Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) die voor het werken aan e-voertuigen noodzakelijk zijn gebruiken • de verschillende EV-componenten herkennen en verklaren • PBM’s controleren • de eisen aan (meet)gereedschappen toepassen • HV-systemen veiligstellen volgens de voorschriften van de fabrikant • inschatten wanneer er elektrisch gevaar dreigt en je niet aan, met of nabij het e-voertuig kan werken • weten wanneer je de ev-WV (evWerkVerantwoordelijke) inschakelt. 1 Dag + 1 uur online zelfstudie E-voertuigen 31 TRUCKWISE SPECIALS

VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS GEVORDERD (EV-VP NEN 9140) Verplichte voorkennis: VOP Deze training ‘Veilig werken aan e-voertuigen gevorderd (ev-VP NEN 9140)’ is voor technici die al de kennis en vaardigheid hebben die voor een ev-VOP (ev-Voldoende Onderricht Persoon) gelden en die verantwoordelijk gaan worden voor het controleren van het spanningsvrij zijn van het HV-systeem zodat veilig reparaties verricht kunnen worden aan onderdelen van dit HV-systeem, uitgezonderd de HV-batterij. Je leert hoe je metingen veilig kunt verrichten en waar je veilig kunt meten, om zeker te zijn dat de het HV-systeem veilig is om aan te werken, door jou of je collega die ev-voldoende is onderricht (ev-VOP). Ook gaan we dieper in op de werking van een HV-systeem en leer je eenvoudige diagnoses te stellen. Nadat je deze training met voldoende resultaat gevolgd hebt, kun door je werkgever worden aangewezen als ev-Vakbekwaam Persoon (ev-VP) volgens NEN 9140. Vóór deze training volg je eerst een online training van ongeveer 1 uur. Deze e-learning moet je met een voldoende afronden voor je naar de praktijkdag komt. Je leert de apparatuur kennen en bedienen die nodig is om diagnose aan het HV-systeem van een e-voertuig te kunnen stellen (zoals systeemtester, spanningsmeter, megaohm-meter). 1 uur online zelfstudie Na de training kun je: • onderhoud, reparaties en eenvoudige diagnose aan HV-componenten en systemen uitvoeren • het HV-systeem onderbreken volgens het voorschrift van de fabrikant • controleren of het HV-systeem spanningsvrij is • de veiligheid van je eigen werkplek vaststellen • de veiligheid van een e-voertuig vaststellen, in relatie met het werk dat aan, met of nabij het e-voertuig moet worden uitgevoerd • meten met een megaohm-meter • meten aan laadkabels • het BMS-systeem aflezen. 1 Dag + 1 uur online zelfstudie 32 E-voertuigen TRUCKWISE SPECIALS

NEN 9140 VOOR WERKVERANTWOORDELIJKE Verplichte voorkennis: VP NEN 9140 beschrijft hoe je veilig werkt aan e-voertuigen. Deze online training legt uit wat deze norm inhoudt en wat dat voor consequenties heeft voor het werken aan e-voertuigen in de werkplaats. Vooral het praktische stappenplan in de vorm van een flowchart krijgt veel aandacht. Werkgevers en Arbo-verantwoordelijken gebruiken deze update om voldoende kennis te hebben van de norm NEN 9140. Zij zijn als werkverantwoordelijke (ev-WV) immers verantwoordelijk voor de veiligheid in de werkplaats! Deze e-learning moet je met een voldoende afronden. In de e-learning leer je: • de Arbowet bepaalt dat een werknemer veilig moet kunnen werken • NEN 9140:2019 geeft invulling aan het Arbeidsomstandighedenbesluit • er zijn drie personen die kunnen worden aangewezen, de ev-voldoende onderricht persoon (ev-VOP), de ev-vakbekwaam persoon (ev-VP) en de ev-werkverantwoordelijke (ev-WV) • de aanwijzing gebeurt schriftelijk door de werkgever of zijn Arbo-verantwoordelijke • de (eind)verantwoordelijke in werkplaats voor veilig werken aan e-voertuigen is de ev-WV • een aan te wijzen persoon moet voldoende zijn geïnstrueerd en/of opgeleid voor de werkzaamheden waarvoor hij wordt aangewezen • instructies moeten periodiek worden herhaald, minimaal eens in de vijf jaar • aangewezen personeel moet beschikken over de juiste PBM’s en gereedschappen • NEN 9140:2019 werkt met een overzichtelijk stappenplan. Bij iedere stap wordt aangegeven welke persoon die mag uitvoeren. Bij niet HV-werkzaamheden kan dat een leek zijn. Alle werkzaamheden aan een e-voertuig beginnen met een risicoanalyse. Het stappenplan wordt uitvoerig toegelicht • bij werken onder spanning in de HV-batterij is een specifieke opleiding nodig. E-learning E-voertuigen 33 TRUCKWISE SPECIALS

WATERSTOF IN DE MOBILITEITSBRANCHE Om de temperatuurstijging op aarde te beperken is een sterke CO2 vermindering nodig. CO2 en andere broeikasgassen komen vrij door de verbranding van fossiele brandstoffen. De waterstofeconomie is een duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen. In deze online training leer je alles over de toepassingen van waterstof als ‘brandstof van de toekomst’. Met name de toepassingen in de mobiliteit komen ruimschoots aan bod. Je leert wat waterstof is en hoe het wordt gemaakt. En je leert op welke manieren waterstof wordt toegepast in mobiliteit. In deze e-learning vertellen we je alles over waterstofvoertuigen. Over verbrandingsmotoren op waterstof en welk onderhoud de verschillende voertuigen nodig hebben. Ook het waterstof-tankstation en de regelgeving omtrent waterstof in voertuigen komen aan bod. Deze e-learning is interessant en leerzaam voor iedereen die werkzaam is in de mobiliteitsbranche. Je leert: • wat waterstof is • hoe waterstof wordt gemaakt • de verschillende toepassingen van waterstof • hoe een brandstofcel werkt • wat de verschillende waterstofvoertuigen zijn • hoe een waterstofvoertuig is opgebouwd • welk onderhoud er nodig is aan waterstofvoertuigen • de regelgeving omtrent waterstof in voertuigen. E-learning E-voertuigen 34 TRUCKWISE SPECIALS

SERVICE AIRCOSYSTEMEN De kans dat een aircosysteem defect raakt is heel groot. Dat komt door de plaatsing van de verschillende onderdelen, zoals de condensor en compressor. Met deze training leer je de problemen vaststellen en het aircosysteem correct herstellen. Je leert allereerst hoe een aircosysteem werkt. Vervolgens leer je hoe het systeem op lekkage controleert. Dat is wettelijk verplicht. Je leert wat de aandachtspunten zijn bij het vervangen van onderdelen, zoals het toevoegen van de juiste soort en hoeveelheid olie. Je leert goed vacumeren en vullen, dat voorkomt onnodige garantiereparaties. Je leert ook welke praktische controlemetingen je uitvoert voordat je de auto aflevert aan de klant. 1 uur online zelfstudie De deelnemer leert: • de opbouw en werking van het aircosysteem • componenten van het aircosysteem herkennen en benoemen • de werking van aircocomponenten • een drukproef correct uitvoeren om vaststellen of, en waar een aircosysteem lekt • welke onderdelen vervangen moeten worden als het aircosysteem lek is. Zoals een filter/ droger bij lichte bedrijfswagens waar dat nog niet geïntegreerd in de condensor • correct vacumeren om vocht en nietcondenseerbare gassen te verwijderen • de gevolgen en oorzaken kennen van het onvoldoende vacumeren of als na de standtijd de minimale onderdruk in het aircosysteem niet is gehandhaafd • op de juiste manier vullen van het aircosysteem • druk- en temperatuurmetingen uitvoeren om te beoordelen of een aircosysteem correct werkt. 1 Dag Airco + 1 uur online zelfstudie 35 TRUCKWISE SPECIALS

AIRCO TERUGWINNEN KOUDEMIDDELEN (F-GASSEN) Verplicht: Service aircosystemen Als je werkt met koudemiddelen in auto’s dan zijn daar wettelijk verplichtingen aan verbonden. Je moet dan het F-gassen certificaat behalen om airco-installaties leeg te mogen halen. Om koudemiddelen geleverd te krijgen moet er bovendien iemand met een geldig certificaat in de werkplaats zijn. Deze training bestaat uit 2 delen. Na de training doe je direct examen. Voordat je naar Innovam komt maak je eerst de e-learning. Daarmee leer je voor het theorie-deel van het examen. Tijdens de training bij Innovam kun je na de theorieles gaan werken aan opdrachten aan praktijkopstellingen die ook tijdens het examen gebruikt worden. Je leert dan de handelingen juist uitvoeren en controles te doen. 1 uur online zelfstudie De deelnemer leert: In de theorieles: • de werking van mobiele airco’s • de milieueffecten van als koelmiddel gebruikte synthetische koudemiddelen en de desbetreffende milieuregelgeving • de milieuvriendelijke terugwinning van gefluoriseerde broeikasgassen en gereguleerde stoffen. Tijdens de praktijkoefeningen: • het aircosysteem legen, met dezelfde aircomachine die ook tijdens het examen wordt gebruikt • reinheid van het f-gas in de opslagcilinder controleren • hoeveelheid f-gas in de opslagcilinder controleren. Zonder systeemkennis is deze training te intensief en te kort om succesvol aan het examen deel te kunnen nemen. Heb je geen systeemkennis, volg dan eerst de training Aircosystemen. 1 Dag Airco + 1 uur online zelfstudie 36 TRUCKWISE SPECIALS

INCIDENT MANAGEMENT Als je veel als servicebedrijf of pechhulpdienst onderweg bent, is de kans groot dat je als eerste aankomt bij een incident op de rijbaan. Dan is het natuurlijk zaak om de weg zo snel mogelijk vrij te maken. Maar ook een pechgeval op de vluchtstrook is een incident. Incident Management (IM) bestaat uit alle maatregelen die je moet nemen om zo veilig mogelijk te handelen na een verkeersincident. Voor het verlenen van pechservice op het Nederlandse wegennet moeten pechhulpverleners adequaat zijn opgeleid. Voor BOVAG en VACO bedrijven is het volgen van deze training zelfs verplicht. Het certificaat dat je met het examen behaalt is 5 jaar geldig. Met deze training leert je om je werkzaamheden zo veilig mogelijk uit te voeren, zonder dat je de overige weggebruikers in gevaar brengt of onnodig hindert. Tijdens deze training leren medewerkers hoe ze veilig moeten handelen tijdens een incident op de weg. 1 uur online zelfstudie Zelfstudie is een belangrijk onderdeel van deze training. Voor het examen moet je de ‘Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij verkeersincidenten’ goed kennen. Dit boek ontvang je per post. Neem het goed door, reken hiervoor ongeveer 8 uur leestijd. Verder bereid je je voor met onze e-learning. Deze duurt ongeveer 1 uur. Tot slot kun je nog oefenvragen maken. 1/2 Dag Als je je goed hebt ingelezen kom je naar de praktijktraining bij Innovam. We zorgen er via oefeningen voor dat je inzicht krijgt in de belangrijkste onderdelen van Incident Management: • eerste veiligheidsmaatregelen: de 4 V’s bij één- en tweezijdig aanrijdgevaar • beveiliging incidenten op de rijbaan • beveiliging pechhulpverlening op de vluchtstrook • pechhulp binnen de bebouwde kom. Direct na de training maak je het examen. 1/2 Dag + 1 uur online zelfstudie + 8 uur leestijd BHV, RI&E en Veiligheid 37 TRUCKWISE SPECIALS

LEERMEESTER WORDEN: WERKPLAATS Als leermeester maak jij het verschil voor jouw MBO-studenten BBL. Het begint met het vertrouwen tussen jullie. Hoe bouw je vertrouwen op en zorg je dat de hij/zij stappen maakt in de ontwikkeling naar volwaardig technicus? Die stappen zijn niet alleen het ontwikkelen van technische kennis en vaardigheden, je bouwt ook aan sociale vaardigheden om goed in een team te kunnen functioneren. Tijdens deze leermeestertraining oefen je onder meer hoe je effectief gesprekken voert en hoe je feedback geeft op situaties die met monteurs in opleiding kunnen ontstaan. Zo pakt een student zaken sneller op en wordt hij eerder lid van je team. Daarnaast leer je wat de taken van een leermeester zijn en hoe je een leerjaar organiseert en plant. De leermeestertraining is zinvol voor iedereen die in de werkplaats met MBO-studenten BBL omgaat. 4 E-LEARNINGS ALS THUISSTUDIE • plannen en organisatie • onderwijs anno nu • motiveren en feedback • beoordelingscyclus. 1 TRAININGSDAG • samenstelling team en de noodzaak van instroom 1 ONLINE TRAINING • Leerstijlen: welke leerstijl voor welke student? • Leerstijlen praktisch inzetten • Leerstijlen combineren voor effectieve kennisoverdracht. • werving en selectie van BBL’ers • afspraken met school en student • feedback geven en ontvangen • motiveren • beoordelen • instructie geven • effectief communiceren • slecht nieuws-gesprekken. 1 Dag Leermeester + 2 uur online zelfstudie 38 TRUCKWISE SPECIALS

LEERMEESTER ZIJN: EFFECTIEVER BEGELEIDEN Als je inmiddels enkele jaren ervaring hebt met het begeleiden van BBL-studenten, vraag je je soms af wat je nog meer kunt doen om je studenten te ondersteunen. Je zou willen dat je meer tijd hebt voor je BBL’er, maar je bent druk met al je werkzaamheden in het bedrijf. In deze training vergroot je jouw persoonlijke effectiviteit waardoor je meer tijd kunt investeren in jouw doelen. Bijvoorbeeld jouw doelen met je studenten. Effectief betekent onder andere dat je jouw doelen niet in je eentje bereikt. Samen met je student, de school en je bedrijf zorg je voor een goede rolverdeling. Zo organiseer je jezelf en de leeromgeving. Daarnaast leren we je effectiever samenwerken met je BBL’er. Je kunt effectiever zijn als je kunt inspelen op het gedrag van je BBL’ers. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met afstandelijke studenten, studenten met een stoornis of studenten die minder gemotiveerd zijn. In plaats van de rol van leermeester te nemen kun je de rol van coach pakken. Je coacht de student in het bereiken van zijn persoonlijke doelen. Deze training is zinvol voor iedereen die meer dan ca. 5 jaar met BBL-studenten omgaat. Dus ervaren leermeesters maar ook andere technici, chefs, etc. 4 E-LEARNINGS ALS THUISSTUDIE • Opbouw opleidingsstructuur MBOmotorvoertuigentechniek • Keuzeadvies BOL of BBL vanuit student en bedrijf • Leerniveaus matchen aan je bedrijfsstructuur en opbouw • Jaarplan opstellen met student en school. 1 ONLINE TRAINING • Inzicht in MBO-opleidingsstructuur • Lesonderwerpen en didactisch model • Praktijkopleiding laten aansluiten op MBOopleiding • Schoolresultaten van de student digitaal (op) volgen. 1 TRAININGSDAG • De zeven thema’s van de effectieve leermeester (Begeleiden, Instrueren, Communiceren, Plannen en Organiseren, Veilig werken, Beoordelen en Reflecteren) • Proactief, reactief, assertief, agressief en onderdanig gedrag herkennen • De leermeester en voorbeeldgedrag • Meest-voorkomende gedragsstoornissen en hoe daarmee om te gaan • Moeilijke gesprekken voeren en grenzen aangeven • Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties • De leermeester als coach • Beoordelingscyclus correct voorbereiden, uitvoeren en vastleggen • Afspraken maken met de school. 1 Dag Leermeester + 2 uur online zelfstudie 39 TRUCKWISE SPECIALS

TRUCKWISE KEURMEESTER 40

ERVARINGSCERTIFICAAT (EVC) Wil je APK1-keurmeester worden? Dat kan als je een MBO-diploma op tenminste niveau 3 (Eerste bedrijfsauto-technicus) hebt. Heb je dat niet, maar heb je wel de werkervaring in de werkplaats? Of heb je een diploma op niveau 2? Dan kan je misschien een Ervaringscertificaat halen. Via het Ervaringscertificaat kun je aantonen dat je kwaliteiten op gelijkwaardig niveau zijn. Als je de EVC-procedure wilt aanvragen om APK-keurmeester te worden, komt daar best wat bij kijken. Gelukkig kunnen wij je hierbij helpen. Wij informeren je over de mogelijkheden van het EVC traject, we begeleiden je bij de aanvraag en we adviseren je over het benodigde opleidingsplan om de opdrachten tijdens het Beroepsvaardigheidsexamen met succes te kunnen behalen. EVC-TRAJECT De EVC-procedure wordt door IBKI uitgevoerd in 2 stappen: • je vult de vragenlijst over je taken en werkzaamheden in • zij observeren je werk op je eigen werkplek of je doet bij IBKI het Beroepsvaardigheidsexamen. IBKI vergelijkt de resultaten van deze stappen met de eisen van het beroepsonderwijs en de beroepsstandaard APK keurmeester, en schrijft dit op in een Ervaringscertificaat. Daarmee weet je precies waar je staat en waar je nog naartoe kunt. Bijvoorbeeld naar de training en het examen om APK-keurmeester te worden. Daarvoor is een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) ook verplicht. HEB JE DE WERKERVARING NIET (HELEMAAL)? Wat jij kan (en weet) wordt dus vergeleken met het MBO-diploma. En dat is niet mis. Je kunt niet ‘even’ APK-keurmeester worden. Voordat je er aan begint, kijken we of EVC bij jou past. Mis je nog wat, dan kunnen we je daar vaak bij helpen. WAT LEVERT ONZE BEGELEIDING JE OP? Als je de EVC-procedure wilt aanvragen om APK keurmeester te worden, komt daar best wat bij kijken. Gelukkig kunnen wij je hierbij helpen. • Zekerheid over jouw persoonlijke doel van EVC • Vlotte aanloop naar de EVC-procedure • Kansrijke deelname aan het traject door de juiste voorbereiding. KOSTEN Naast kosten voor onze begeleiding is er ook een tarief voor de EVC-procedure: €1.620. Is je bedrijf OOMT- of OOC-aangesloten, dan betaalt OOMT of OOC voor jou. Deze vergoeding geldt 1 keer per persoon. Dus een goede voorbereiding is belangrijk, we helpen je graag. Als je APK-keurmeester wilt worden kun je nog bijkomende kosten verwachten: voor de training en het examen. Overweeg je een EVC-procedure? Een goede zet! Aarzel niet en neem vrijblijvend contact met ons op. Bel 030-6087922 of mail naar info@truckwise.nl Maatwerk APK 41 TRUCKWISE KEURMEESTER

APK-KEURMEESTER ZWARE VOERTUIGEN + EXAMEN Voorkennis: Diploma Eerste Bedrijfsautotechnicus (niveau 3) of vergelijkbaar en een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) Wil je APK Keurmeester worden voor zware voertuigen, dan bereidt deze training je voor op het examen APK 1 Keurmeester Zware Voertuigen. Met dit diploma mag je ook zware aanhangwagens keuren. Gedurende de training leer je alles over APK-regelgeving, keuringsaspecten, administratieve procedures, erkenningsregelingen en sanctiesystemen. Tijdens de APK-training werken we met de APK-regelgeving. Via digitale oefenprogramma’s gaan we in op alle keuringsaspecten: roest, motor, brandstofsystemen en milieu, aandrijving, assen en wielophanging/ banden, stuurinrichting, remmen, verlichting en carrosserie. In een ander belangrijk deel van de training ga je aan de slag met praktijkoefeningen. Aan het eind van de training doe je een oefenexamen zodat je goed weet hoe het examen bij IBKI verloopt. Je weet dan ook voor jezelf of je alle stof voldoende beheerst. Innovam reserveert het examen voor jou. IBKI neemt dit examen alleen in Nieuwegein af. Online webinar: Introductie APK 1 online regelgeving 4 uur thuisstudie per trainingsdag 4 Dagen Tijdens deze training leer je: • werken met de online APK-regelgeving • administratieve procedures • keuringsrapport en afmeldprocedure • alle keuringsaspecten, betreffende: roest, motor, brandstofsystemen en milieu, aandrijving, assen en wielophanging/banden, stuurinrichting, remmen, verlichting, carrosserie • erkenningsregeling en sanctiesysteem keuringsinstantie/keurmeester • oefentoetsen op computer • praktijkoefeningen • oefenexamen. 4 Dagen APK + thuisstudie 42 TRUCKWISE KEURMEESTER

VERKORTE APK2TRAINING VOOR KEURMEESTERS ZWARE VOERTUIGEN Ben je al APK1-keurmeester, of je hebt het APK-keuzedeel op school met een voldoende afgerond, dan bereidt deze training je perfect voor op het examen APK Lichte Voertuigen. Tijdens deze verkorte training behandelen we alleen specifieke examenonderdelen zoals milieu, remmen, bouwwijze (roest) en de berekeningen die hierbij horen. We gaan ervan uit dat je al basiskennis hebt van de Regelgeving APK zoals administratieve procedures, keuringseisen, erkenningsregeling, sanctiesystemen, e.d. TRAININGSDAG BIJ INNOVAM Op de eerste trainingsdag geven we je het RDW-boek ‘Regelgeving APK’. Daarnaast krijg je van ons een werkboek met samenvattingen, vragen en praktijkopdrachten. Aan de hand van het werkboek en video’s van praktijksituaties leren we je goed werken met de regelgeving. THUISSTUDIE: E-LEARNING EN (PRAKTIJK)OPDRACHTEN IN HET WERKBOEK Na de eerste trainingsdag werk je thuis of in je bedrijf zelf verder. Via de uitgebreide e-learning neem je de basiskennis nog eens door of fris je deze goed op. Je maakt de resterende opdrachten in het werkboek. Na de eerste dag kun je de theorie ook oefenen met de online oefenmodule. HALVE DAG PRAKTIJK (OEFENEXAMEN) Op de laatste trainingsdag doe je een oefenexamen zodat je goed weet hoe het examen bij IBKI verloopt. Je weet dan ook jezelf of je alle stof voldoende beheerst. 2 Dagen Tijdens deze training leer je: • werken met het RDW-boek ‘Regelgeving APK’ • keuringspraktijk aan de hand van video’s • keuringsaspecten milieu, bouwwijze (roest) en reminrichting • oefenvragen met behulp van computer betreffende: roest, motor, brandstofsystemen en milieu, aandrijving, assen en wielophanging/banden, stuurinrichting, remmen, verlichting, carrosserie • oefenexamen. 2 Dagen APK + 2 uur online zelfstudie 43 TRUCKWISE KEURMEESTER

APK 1 BEVOEGDHEIDSVERLENGING THEORIE, AANSLUITEND EXAMEN Je APK 1 keuringsbevoegdheid verleng je het snelst met onze halve dag theorietraining. Het examen doe je meteen na de training. In de theorieblokken bespreken we de recente wijzigingen in de APK-regelgeving en komen de lastigste examenonderdelen, waaronder remmen, roest en verlichting, aan bod. Verder gaan we uitgebreid in op de vragen en opdrachten uit het werkboek. Drie maanden voor je training begint krijg je toegang tot onze online oefenmodule om examenvragen te oefenen. Drie weken voor de training ontvang je het werkboek. Hierin vind je een aantal belangrijke keuringsaspecten en huiswerkopdrachten. Houd er rekening mee dat je thuis ongeveer vier tot zes uur moet besteden aan deze zelfstudie. • Inclusief werkboek • Inclusief online oefenmodule 6 uur thuisstudie 1/2 Dag • Bespreken recente wijzigingen in de APK-regelgeving. • Bespreken van werkboek inclusief opdrachten en vragen. • Bespreken moeilijkste onderwerpen, zoals remmen, roest en verlichting. Na de training ben je klaar voor het examen, dat direct na afloop wordt afgenomen. Je kunt kiezen uit het middag- of avondexamen. Wij reserveren dit examen voor jou. Na het examen hoor je direct of je geslaagd bent, en weet je dus direct waar je aan toe bent. 1/2 Dag APK + 6 uur thuisstudie 44 TRUCKWISE KEURMEESTER

APK 1 BEVOEGDHEIDSVERLENGING THEORIE EN PRAKTIJK Ideale examenvoorbereiding voor wie weinig keurt. Dankzij de uitgebalanceerde combinatie van theorie en praktijkopdrachten weet je na de training alles van de moeilijkste onderdelen van het examen. Tijdens de theorieblokken bespreken we recente wijzigingen in de APK-regels en kijken we naar opdrachten en vragen uit het werkboek. Drie maanden voor je training begint krijg je toegang tot onze online oefenmodule om examenvragen te oefenen. Drie weken voor de training ontvang je het werkboek. Hierin vind je een aantal belangrijke keuringsaspecten en huiswerkopdrachten. Houd er rekening mee dat je thuis ongeveer vier tot zes uur moet besteden aan deze zelfstudie. • Inclusief werkboek • Inclusief online oefenmodule 6 uur thuisstudie De praktijkopdrachten tijdens deze trainingsdag: • Bespreken recente wijzigingen in de APK-regelgeving. • Bespreken van werkboek inclusief opdrachten en vragen. • Praktijkoefeningen: • koppelinrichtingen • milieu en uitwendige veiligheid (carrosserie) • controle luchtdrukremsysteem • banden • controle stuurinrichting, fuseerpen en wiellager. Op deze dag krijg je je examen 2 Dagen APK + 6 uur thuisstudie 45 TRUCKWISE KEURMEESTER

TACHOGRAAFTECHNICUS WORDEN Alleen met het IBKI-diploma Tachograaftechnicus mag je periodieke controles uitvoeren aan tachografen. Je mag dan ook tachografen inbouwen, ijken en repareren. Het is slim om het Tachograaf-diploma te halen, zeker als je APK-keurmeester bent. Je kunt dan zelf een volledige voertuigkeuring doen, en dat werkt lekker efficiënt. Wil je Tachograaftechnicus worden? Dan bereidt onze training je voor op het examen Tachograaftechnicus. Bij Innovam werk je met de nieuwste tachografen van VDO en Stoneridge, en we gebruiken de modernste uitleesapparatuur van Semmler. Onze training is praktijk proof met een hoog slagingspercentage voor het examen. De opdrachten komen uit de praktijk van elke dag. Wat je bij ons leert, pas je de volgende dag direct toe in de werkplaats. 4 Dagen Tijdens de training leer je: • werken met de tachograaf-regeling: het boek en via tablet. • administratieve procedures • uitrolprocedure • analoge tachografen • digitale tachografen • afmeldprocedure • administratieve controles • ontdekken van manipulaties • uitlezen technisch protocol • printuitdraai verklaren. 4 Dagen APK 46 TRUCKWISE KEURMEESTER

BEVOEGDHEIDSVERLENGING TACHOGRAAFTECHNICUS Voorkennis: Tachograaftechnicus Ben je Tachograaftechnicus en wil je jouw bevoegdheid snel en efficiënt verlengen? Dan is onze theorietraining de ideale keuze. Na het volgen van deze training ben je goed voorbereid op het examen, dat direct na de training wordt afgenomen. Wij regelen de examenreservering voor jou, zodat je snel weet of je geslaagd bent. We bespreken de recente wijzigingen in de Tachograaf-regelgeving. En we bereiden de moeilijkste onderdelen van het examen goed voor. Zo kun je vol vertrouwen deelnemen aan het examen. Het examen is direct na afloop van de training. Tijdens de theorietraining bespreken we recente wijzigingen in de Tachograaf-regelgeving en behandelen we de meest uitdagende onderdelen van het examen. Daarnaast besteden we uitgebreid aandacht aan de vragen en opdrachten uit het werkboek en online oefenmodule. Tijdens de training heb je volop de mogelijkheid om vragen te stellen aan onze ervaren trainer. 1 Dag APK 2 tot 4 uur online thuisstudie 47 TRUCKWISE KEURMEESTER

07 | 2024 ©INNOVAM 030 6087922 INFO@TRUCKWISE.NL INNOVAM.NL/TRUCKWISE

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
Home


You need flash player to view this online publication