39

LEERMEESTER ZIJN: EFFECTIEVER BEGELEIDEN Als je inmiddels enkele jaren ervaring hebt met het begeleiden van BBL-studenten, vraag je je soms af wat je nog meer kunt doen om je studenten te ondersteunen. Je zou willen dat je meer tijd hebt voor je BBL’er, maar je bent druk met al je werkzaamheden in het bedrijf. In deze training vergroot je jouw persoonlijke effectiviteit waardoor je meer tijd kunt investeren in jouw doelen. Bijvoorbeeld jouw doelen met je studenten. Effectief betekent onder andere dat je jouw doelen niet in je eentje bereikt. Samen met je student, de school en je bedrijf zorg je voor een goede rolverdeling. Zo organiseer je jezelf en de leeromgeving. Daarnaast leren we je effectiever samenwerken met je BBL’er. Je kunt effectiever zijn als je kunt inspelen op het gedrag van je BBL’ers. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met afstandelijke studenten, studenten met een stoornis of studenten die minder gemotiveerd zijn. In plaats van de rol van leermeester te nemen kun je de rol van coach pakken. Je coacht de student in het bereiken van zijn persoonlijke doelen. Deze training is zinvol voor iedereen die meer dan ca. 5 jaar met BBL-studenten omgaat. Dus ervaren leermeesters maar ook andere technici, chefs, etc. 4 E-LEARNINGS ALS THUISSTUDIE • Opbouw opleidingsstructuur MBOmotorvoertuigentechniek • Keuzeadvies BOL of BBL vanuit student en bedrijf • Leerniveaus matchen aan je bedrijfsstructuur en opbouw • Jaarplan opstellen met student en school. 1 ONLINE TRAINING • Inzicht in MBO-opleidingsstructuur • Lesonderwerpen en didactisch model • Praktijkopleiding laten aansluiten op MBOopleiding • Schoolresultaten van de student digitaal (op) volgen. 1 TRAININGSDAG • De zeven thema’s van de effectieve leermeester (Begeleiden, Instrueren, Communiceren, Plannen en Organiseren, Veilig werken, Beoordelen en Reflecteren) • Proactief, reactief, assertief, agressief en onderdanig gedrag herkennen • De leermeester en voorbeeldgedrag • Meest-voorkomende gedragsstoornissen en hoe daarmee om te gaan • Moeilijke gesprekken voeren en grenzen aangeven • Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties • De leermeester als coach • Beoordelingscyclus correct voorbereiden, uitvoeren en vastleggen • Afspraken maken met de school. 1 Dag Leermeester + 2 uur online zelfstudie 39 TRUCKWISE SPECIALS

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication