Esther: “Het gaat er dus niet om de organisatie efficiënter te maken. Het gaat erom dat iemand zich beter voelt en meer zelf kan. Als dat zo is, ontstaat er bij de zorgmedewerker ook ruimte voor warmer, minder ‘functioneel’ contact. Dus: geen medicijnen voor iemand klaarzetten, maar bijvoorbeeld een gesprekje voeren over iemands dag.” “ Het gaat erom dat iemand zich beter voelt en meer zelf kan.” De nieuwe werkwijze vraagt om een andere manier van denken en doen. Bijvoorbeeld taken of vragen terugleggen bij mensen met NAH en hun netwerk. Judith: “Ik snap dat die veranderingen spannend zijn. Dat voel ik zelf ook. Maar we doen dit niet om het moeilijker te maken. We doen het juist om het werk beter en werkbaar te maken. Voor onszelf én voor de cliënten.” Kleine veranderingen, grote impact Judith geeft nog een paar voorbeelden van hoe de nieuwe werkwijze eruitziet: “Een collega twijfelde of ze wel moest helpen met het opruimen van een kast. Ik adviseerde haar: ‘Leg dit terug bij het netwerk van de cliënt. Misschien kan een familielid helpen, of kan de cliënt het zelf op een andere manier aanpakken.’” Ook kleine aanpassingen bleken grote gevolgen te hebben. “Bij een cliënt die in een tillift zat, gaven we hem de afstandsbediening in eigen handen. Zo simpel, maar het gaf hem veel meer gevoel van controle en eigenwaarde.” Anders zorgen, Samen doen - wil jij ook? Heb jij ideeën over wat je zelf meer zou willen doen in jouw zorg en ondersteuning? Bespreek het vooral met je zorgregisseur. Samen kunnen jullie kijken wat mogelijk is. Een goede eerste stap kan zijn om een zelfredzaamheidsscan te doen. Zo ontdek je waar jouw kracht ligt en waar je nog hulp bij kunt gebruiken. Judith: “We kunnen niet blijven doen zoals we het altijd deden. De zorg verandert daar te snel voor. Wat ik hoop, is dat we samen kijken naar wat wél werkt. En dat we elkaar daarin blijven steunen en vinden.” Uitbreiding naar andere locaties Bij de Zuiderval zetten ze deze manier van werken voort. Esther: “Zeker met bewoners waarvan we denken dat ze het kunnen en die het zelf ook willen.” En dankzij hun positieve ervaringen breiden we de aanpak uit naar andere InteraktContour-locaties. 13
14 Online Touch Home