“ Het is een verantwoordelijke baan” bespreken ze alle zestien cliënten. Waren er nog bijzonderheden? Hebben we alles gerapporteerd? Is alle medicatie afgetekend? Wat moet er nog gedaan worden? 6.45 uur - Start dienst Er zijn verschillende diensten op woonlocaties van InteraktContour: vroege, late, nacht- of slaapdiensten. Op Het Kwartier hebben ze twee soorten: vroege of late diensten. De vroege dienst begint om 6.45 uur. Dinand, lachend: “Ja, dat is vroeg! Er zijn ook locaties waar de dienst om half acht begint, maar hier dus om kwart voor zeven. Dan maken we de cliënten wakker en helpen we hen met opstaan.” “Samen met je collega-begeleiders bepaal je wie welke cliënt uit bed haalt. Hierbij kijken we ook naar de verdeling van de zwaarte van zorg.” Het opstaan duurt ongeveer tot een uur of tien. Sommige cliënten hebben alleen wat begeleiding nodig; anderen worden met behulp van een tillift uit bed gehaald en gewassen en aangekleed. Begeleiders rapporteren hoe het gaat. Cliënten die klaar zijn, ontbijten ondertussen zelf in de woonkamer of in hun appartement. Daarna beginnen ze aan hun dag. 10.00 uur - Koffiedrinken Dinand: “Het Kwartier kent een begeleid wonen-setting. Cliënten wonen zo zelfstandig mogelijk en hebben natuurlijk behoefte aan sociaal contact. Ongeveer de helft van de cliënten sluit aan bij het koffi emoment. Dat is vaak heel gezellig!” Belletjes lopen Cliënten kunnen de hele dienst door bellen voor hulp. Bijvoorbeeld om naar het toilet te gaan, omdat ze iets hebben laten vallen of als iets niet lukt. Dit zijn ook momenten waarop de begeleider in actie komt; om hulp of zorg te verlenen op het moment dat een cliënt die nodig heeft. 10.30 uur - Overdrachtsmoment De collega’s stemmen even af. Daarbij 11.00 uur - Agenda afwerken In het systeem waar het team mee werkt, ONS, staat een algemene agenda met dingen die moeten gebeuren. Dinand: “Dat kan van alles zijn: afspraken met zorgverleners, monteurs die langskomen in een appartement of cliënten die ergens naartoe gaan.” 11.10 uur - Pauze Dinand: “Deze pauze schiet er wel eens bij in. Ook op deze momenten kun je namelijk gebeld worden. Maar tijdens de zorg zijn er genoeg momenten waarbij je contact hebt met je collega’s, even samen wat drinkt en onderling afstemt.” 11.50 uur - Medicatieronde Het team doet een rondje langs de cliënten die medicatie nodig hebben. 12.00 uur - Lunch De begeleiders en cliënten die dat willen, lunchen samen. Ongeveer de helft van de bewoners sluit hierbij aan. De begeleiders zorgen dat alles goed verloopt, dat iedereen eet en ondersteuning krijgt als dat nodig is. Ze 7
8 Online Touch Home