Cover

Jij & interaktcontour EEN DAG OP PAD MET EEN BEGELEIDER Dinand en zijn collega’s van woonlocatie het Kwartier nemen je mee VAN BEGELEIDER NAAR TRAINER Judith maakte een interne carrièreswitch

INHOUD 06 10 DE DAG VAN. . . We lopen een dagje mee met de begeleiders Zorg en Wonen van locatie het Kwartier in Almere. Wat houdt hun werk in? Waar krijgen zij energie van? En waar lopen ze in hun werk weleens tegenaan? BEHANDELING Saskia Oosterveld werkt als GZ-psycholoog en regiebehandelaar bij de eenheid Behandeling. Samen met haar collega’s helpt zij aan de hand van het behandelprogramma Hersenz cliënten en hun naasten omgaan met alle veranderingen na NAH. 12 26 ARBEIDSVOORWAARDEN Het welzijn van medewerkers vinden we bij InteraktContour heel belangrijk. Daarom bieden we arbeidsvoorwaarden die hieraan bijdragen, zoals personal coaching via Resilians. Collega Nienke deelt haar ervaring met het coachingstraject. EN VERDER: INTERAKTCONTOUR FACTS VRIJWILLIGERS TRAINEESHIP BESTUURSBUREAU ZIJ-INSTROOM 2 jij & interaktcontour UIT HET MT MT-lid en manager P&O Miranda Peters:“Als organisatie moet je koesteren dat je een club mensen in huis hebt die kwaliteit van zorg kunnen en willen bieden. Zonder hen zou InteraktContour niet bestaan.” P. 4 P. 14 P. 16 P. 18 P. 20 BOEMERANG MEDEWERKER STAGIAIRES DOORGROEIMOGELIJKHEDEN GELUKSMOMENTJES MAKE A MATCH P. 21 P. 22 P. 24 P. 30 P. 31

> INTRODUCTIE Beste collega, Voor je ligt een gloednieuw magazine, speciaal voor jou als medewerker, vrijwilliger of stagiaire. Met ervaringsverhalen en interviews uit de organisatie; voor en door collega's. Dit magazine hebben we speciaal gemaakt om je te laten zien wat er binnen alle eenheden gebeurt. En je leest meer over de mogelijkheden die InteraktContour jou als werkgever biedt. Denk aan doorgroeien, zoals collega Judith die eerst begeleider was en nu trainer. Of Hetty die klaargestoomd wordt als nieuwe regiomanager. Onze collega Dinand laat je een dagje meekijken op woonlocatie Het Kwartier (zie blz 6). Ook zetten we graag onze stagiaires en vrijwilligers in de spotlight. Hun inzet is net zo waardevol! Zoals Tobie, die al 30 jaar vrijwilliger is bij woonlocatie De Koppels in Zwolle (zie blz 14). Onze medewerkers zijn de motor van InteraktContour, zoals Miranda Peters mooi omschrijft (zie blz 26). En om te zorgen dat jij gemotiveerd en fit blijft, bieden we je verschillende arbeidsvoorwaarden aan die daarbij passen! Zoals coaching bij Resilians. Collega Nienke Snijder (zie blz 12) vertelt je over haar ervaring en moedigt iedereen aan het eens uit te proberen! Heb je het magazine uit? Geef ‘m door aan een potentiële collega en wie weet maak jij een match á 500 euro, zie blz 31). Al benieuwd naar de verhalen? We wensen je veel leesplezier! #werkenbijinteraktcontour Oproep Lijkt het jou ook leuk om je verhaal te vertellen? Wil jij laten zien wat jouw functie inhoudt? Heb je een leuk werkgelukmoment of wil je iets anders delen? Dan horen we graag van je! Stuur een email naar communicatie@ interaktcontour.nl of deel je bericht via social media en tag @InteraktContour. colofon ‘JIJ & InteraktContour’ is het personeelsmagazine van InteraktContour. Content: InteraktContour, DAPPER tekst & web Eindredactie: InteraktContour, DAPPER tekst & web Fotografie: Vormgeving Eljee Bergwerff en eigen foto's Drukwerk: Bredewold Communicatievormgevers Ctrl-P Met dank aan iedereen die mee hebben gewerkt aan de totstandkoming van dit magazine. werkenbijinteraktcontour.nl | interaktcontour.nl 3

> FACTS InteraktContour FACTS MEDEWERKERS Meest voorkomende voornaam 18X Jolanda Karin 12X 7X Jan ICT Servicedesk ontvangt gemiddeld per jaar ruim t10.000 elefoontjes 55% 4 Jij & interaktcontour is binnen 1 dag opgelost en ruim t13.000 ickets Bas Linda , Anne, Anja 11X 5X Marco 4x Meest voorkomende achternaam Berg 7X Visser, Bruin, Bakker Jansen, Brinkman 6X 5X

WONEN Waar wonen we? In 243 verschillende plaatsen LEEFTIJD Oudste werknemer 17 JAAR LOCATIES* *Per 1 juni 2022 zijn InteraktContour en Boogh samengegaan. De locaties van Boogh zijn nog niet opgenomen in dit overzicht. 30 dagbestedingslocaties 664 appartementen 38 woonlocaties behandellocaties 9 We zitten in Midden- en Oost-Nederland. 5 FINANCIËN 30.000 De meeste facturen komen van Bol.com: 2100 facturen facturen per jaar In december worden er 3000 facturen verwerkt. De drukste tijd van het jaar! 69 JAAR Jongste werknemer IN DIENST Langste dienstverband 40 JAAR Marijke Suidgeest (individuele begeleiding Nunspeet) Aartje Huiskamp (woonlocatie Daendels Borgh Hattem) 243

> DE DAG VAN... InteraktContour De dag van een begeleider bij In de wijk Almere Poort biedt woonlocatie het Kwartier begeleid wonen. Er wonen in totaal 16 cliënten. We kijken een dagje mee met de begeleiders Zorg en Wonen. Wat houdt hun baan in? Wat is belangrijk? En hoe ziet de dag van een woonbegeleider eruit? W 6 Jij & interaktcontour e sluiten aan bij de vroege dienst van Dinand Dekker (32). Hij werkt al dertien jaar bij InteraktContour en heeft in de tussentijd de stap gemaakt naar senior begeleider. Vandaag is hij onder andere met collega’s Roxanne en Sarissa aan het werk. Dinand: “Elke locatie is anders, dus de dagen zijn ook overal verschillend. Op het Kwartier hebben we 16 cliënten die in verschillende mate zelfstandig wonen en leven. We werken met een cyclisch rooster: elke vier weken hebben we hetzelfde rooster, waarbij je om het weekend werkt. Gedurende de dag werken we met een zorgroute.” Begeleider Zorg en Wonen bij InteraktContour Je biedt zorg en begeleiding aan cliënten van een locatie, aan de hand van een zorgplan. Je ondersteunt cliënten bij de algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL), zoals eten, wassen en aankleden. Je helpt cliënten ook om de doelen uit hun persoonlijke zorgplan te bereiken. Bijvoorbeeld zelf invulling geven aan de dag of zelfstandig het appartement opruimen. De doelen worden samen met de cliënt en soms het netwerk opgesteld. Samen met het team houd je de voortgang van de cliënten goed in de gaten.

“ Het is een verantwoordelijke baan” bespreken ze alle zestien cliënten. Waren er nog bijzonderheden? Hebben we alles gerapporteerd? Is alle medicatie afgetekend? Wat moet er nog gedaan worden? 6.45 uur - Start dienst Er zijn verschillende diensten op woonlocaties van InteraktContour: vroege, late, nacht- of slaapdiensten. Op Het Kwartier hebben ze twee soorten: vroege of late diensten. De vroege dienst begint om 6.45 uur. Dinand, lachend: “Ja, dat is vroeg! Er zijn ook locaties waar de dienst om half acht begint, maar hier dus om kwart voor zeven. Dan maken we de cliënten wakker en helpen we hen met opstaan.” “Samen met je collega-begeleiders bepaal je wie welke cliënt uit bed haalt. Hierbij kijken we ook naar de verdeling van de zwaarte van zorg.” Het opstaan duurt ongeveer tot een uur of tien. Sommige cliënten hebben alleen wat begeleiding nodig; anderen worden met behulp van een tillift uit bed gehaald en gewassen en aangekleed. Begeleiders rapporteren hoe het gaat. Cliënten die klaar zijn, ontbijten ondertussen zelf in de woonkamer of in hun appartement. Daarna beginnen ze aan hun dag. 10.00 uur - Koffiedrinken Dinand: “Het Kwartier kent een begeleid wonen-setting. Cliënten wonen zo zelfstandig mogelijk en hebben natuurlijk behoefte aan sociaal contact. Ongeveer de helft van de cliënten sluit aan bij het koffi emoment. Dat is vaak heel gezellig!” Belletjes lopen Cliënten kunnen de hele dienst door bellen voor hulp. Bijvoorbeeld om naar het toilet te gaan, omdat ze iets hebben laten vallen of als iets niet lukt. Dit zijn ook momenten waarop de begeleider in actie komt; om hulp of zorg te verlenen op het moment dat een cliënt die nodig heeft. 10.30 uur - Overdrachtsmoment De collega’s stemmen even af. Daarbij 11.00 uur - Agenda afwerken In het systeem waar het team mee werkt, ONS, staat een algemene agenda met dingen die moeten gebeuren. Dinand: “Dat kan van alles zijn: afspraken met zorgverleners, monteurs die langskomen in een appartement of cliënten die ergens naartoe gaan.” 11.10 uur - Pauze Dinand: “Deze pauze schiet er wel eens bij in. Ook op deze momenten kun je namelijk gebeld worden. Maar tijdens de zorg zijn er genoeg momenten waarbij je contact hebt met je collega’s, even samen wat drinkt en onderling afstemt.” 11.50 uur - Medicatieronde Het team doet een rondje langs de cliënten die medicatie nodig hebben. 12.00 uur - Lunch De begeleiders en cliënten die dat willen, lunchen samen. Ongeveer de helft van de bewoners sluit hierbij aan. De begeleiders zorgen dat alles goed verloopt, dat iedereen eet en ondersteuning krijgt als dat nodig is. Ze 7

smeren boterhammen en schenken drinken in. Een gezellig en huiselijk moment. 13.30 uur - Contactmomenten Dinand: “In deze tijd hebben we contactmomenten met cliënten. Dat is een mooie combinatie van gezelligheid en begeleiding. Dit doen we met alle cliënten die daar behoefte aan hebben. Het team schat in hoeveel tijd we nodig hebben om dit goed te doen.” 14.30 uur - Rapporteren De vroege dienst zit er bijna op. Het team kijkt of de boel netjes is en maakt de dagrapportage. 15.00 - Einde dienst 14.45 begint de late dienst. Er is een overdrachtsmoment van een kwartier met de collega’s die zo starten. Rapportage Rapportage is een onderdeel van de ADL in de ochtend. Aan het einde van de dag is er de dagrapportage. Begeleiders hebben een tablet mee. Tijdens het verlenen van de zorg, maken ze ook meteen de rapportage. Door te rapporteren, delen de collega’s informatie en bijzonderheden met elkaar. Ook monitoren ze zo de ontwikkeling van de cliënten. Dinand: “Bij voorkeur noteer je gewoon altijd hoe het ging. Je schrijft dingen direct op, dan vergeet je niets en kun je het meteen loslaten. Het kost maar een paar minuten en levert veel inzicht op.” Het proces is heel transparant: iedereen kan deze rapportages inzien; van de senior begeleider, zorgregisseur, gedragskundige en teammanager tot de cliënt en diens netwerk. 8 Jij & interaktcontour

> > DE DAG VAN... Uitdagingen Op de vraag of er wel eens dingen moeilijk zijn in dit werk antwoordt Dinand met een lach: “Collega’s vinden!” “ Je komt in dit werk echt aan het begeleiden toe” Het tekort aan medewerkers is vooral op de woonlocaties goed merkbaar. Dinand: “De functie is inhoudelijk best wel uitdagend en de diensten zijn toch wisselend. Dat moet je liggen.” Sarissa: “Omdat cliënten langdurig in zorg zijn bouw je een band met ze op en zie je ze ook achteruitgaan. Of je maakt zelfs mee dat ze overlijden. Dat kan ook wel moeilijk zijn in dit werk.” Roxanne: “Cliënten kunnen je wel eens testen en echt het bloed onder je nagels vandaan halen. Je professionele houding bewaren is dan wel belangrijk. Die uitdaging vind ik juist leuk, maar je moet dus wel stevig in je schoenen staan!” Stevig in je schoenen staan en fl exibiliteit zijn in meerdere opzichten belangrijk in de functie van woonbegeleider. Je hebt een wisselend rooster. Aan sommige cliënten verleen je ADL-zorg, anderen hebben juist meer begeleiding nodig. Het zijn allemaal mensen die individuele zorg nodig hebben. Dinand: “Het is een verantwoordelijke baan. Je bent echt met iemands gezondheid en leven bezig.” Het mooie werk van een begeleider Zorg en Wonen Dinand en zijn collega’s Roxanne en Sarissa kunnen ook heel goed uitleggen wat ze zo mooi vinden aan hun werk. Dinand: “Wat het mooi maakt, is dat je letterlijk de handen aan het bed bent en ook het maatje van de cliënt voor de dag. Elke cliënt heeft een eigen daginvulling en jij helpt hen daarbij. Je komt in dit werk echt aan het begeleiden toe. Het is heel divers. Zo help je de cliënt weer een stukje op weg.” Sarissa vult aan: “Ook de diversiteit van de doelgroep maakt dit werk interessant: de verschillende leeftijden en ziektebeelden. En wat ik ook leuk vind: je bouwt een band op met mensen, omdat ze hier permanent wonen. Zo krijg je bijvoorbeeld ook leuker contact tijdens de ADL.” Roxanne: “Ik ben het helemaal eens met wat Sarissa zegt. Je bouwt inderdaad echt een band op. Je bent erbij op hele belangrijke en soms ook kwetsbare momenten. Dan kun je echt veel voor iemand betekenen. Zowel tijdens de mooie als de minder mooie momenten.” Interesse? Wil je weten of de functie van begeleider Zorg en Wonen iets voor jou is? Of ken je iemand die er meer over wil weten? Bekijk de vacatures op de website of scan de QR-code. 9

Interdisciplinair samenwerken “ We kunnen niet zonder elkaar.” Saskia Oosterveld werkt als gezondheidszorgpsycholoog (GZpsycholoog) en regiebehandelaar bij de eenheid Behandeling, regio Enschede. Samen met haar collega’s helpt zij aan de hand van het behandelprogramma Hersenz cliënten en hun naasten omgaan met alle veranderingen na NAH. S 10 jij & interaktcontour askia’s loopbaan startte eigenlijk al tijdens haar studie Neuro- en Revalidatiepsychologie. Na een stage bij het Radboudumc in Nijmegen kon ze daar blijven werken als psycholoog-onderzoeker. “Onder andere op de geheugenpoli kwam ik daar al wel eens mensen tegen die mogelijk hersenletsel of hersenziekten hadden.” Na die baan werkte ze in de ouderenzorg, in de geriatrische revalidatie. Ouderen helpen om terug te keren naar de thuissituatie. Hier kwam ook het opzetten van behandelingen bij kijken. Ze besefte dat ze meer wilde doen met de chronische fase. Sinds drie jaar werkt Saskia bij InteraktContour.

> BEHANDELING INTERDISCIPLINAIR Het behandelprogramma Hersenz is zo opgesteld dat alle mogelijke gevolgen van hersenletsel - cognitief, emotioneel, communicatief, lichamelijk - behandeld worden en behandelaars heel nauw samenwerken. Saskia: “Bij een behandeling zijn altijd meerdere disciplines betrokken. Iedereen heeft daarin zijn eigen rol en we kunnen niet zonder elkaar.” Een behandeling is dus interdisciplinair. Een zelforganiserend team van verschillende specialisten werkt samen om de cliënt en zijn naasten met de gevolgen van NAH om te leren gaan: GZ-psychologen, neuropsychologen, cognitief trainers, logopedisten/afasietherapeuten, psychomotorisch therapeuten, fysiotherapeuten en gespecialiseerde groepsbegeleiders. “Als regiebehandelaar ben ik betrokken vanaf de aanmelding tot het moment dat de behandeling wordt afgesloten. Hoe een behandeling eruitziet, hangt van de cliënt en de hulpvragen af. Mede hierdoor zijn mijn dagen ontzettend verschillend en afwisselend: ik bied individuele psychologische behandeling, ondersteuning aan medebehandelaars, voer overleg over hoe het gaat en ben uiteindelijk ook eindverantwoordelijk voor de behandeling.” DE SAMENWERKING MET ANDERE EENHEDEN De eenheid Behandeling werkt ook regelmatig samen met Zorg en Wonen en Maatschappelijke Ondersteuning (MO). Saskia: “Mensen die bij MO binnenkomen, hebben heel verschillende hulpvragen. Als MO denkt dat Hersenz passend is, overleggen we. Als wij het ook zo zien, stemmen we vervolgens met de cliënt en de begeleider af en start de cliënt het traject.” “Bij Zorg en Wonen hebben we net een iets andere rol. Daar wordt het behandelprogramma Hersenz nog niet aangeboden worden. Hier kijken we nu overigens wel naar. Als er een hulpvraag is, bezoek ik de locatie voor een intake en kijken we wat wij als team kunnen bieden.” MEERDERE VISIES, ÉÉN BEHANDELING Saskia: “Omdat er zoveel verschillende mensen bij betrokken zijn, is het een leuke en soms ook ingewikkelde uitdaging om de verschillende visies van behandelaars en de wensen van een cliënt op elkaar af te stemmen. Die verschillende perspectieven maken het werk tegelijk ook heel rijk. Het is altijd in ontwikkeling. Je moet dus wel goed het overzicht kunnen behouden. Dat maakt het werken bij Behandeling juist boeiend.” “ Het is erg fijn om voor langere tijd met een cliënt te werken” Ook het feit dat er zoveel verschillende hulpvragen zijn, maakt het werk leuk en interessant. Saskia: “Iemands voorgeschiedenis speelt bijvoorbeeld altijd mee. Ieder leven kent hobbels en bobbels. Je hebt niet alleen te maken met het leven in het hier en nu, maar ook met iemands verleden.” “Wat ik goed vind: bij InteraktContour nemen we de tijd om mensen te helpen. Een behandeling duurt gemiddeld twee jaar. Voor mij als psycholoog is het erg fijn om langere tijd met een cliënt te werken. Geen kortdurende trajecten. Je past je behandeling aan naar waar de cliënt op dat moment staat.” Vragen? Stel ze gerust! Saskia: “Collega’s weten ons steeds beter te vinden, maar we merken soms dat er vragen zijn die ons nog niet bereiken. Als iemand een vraag heeft voor mij of mijn collega’s, mail hem gerust naar behandeling@interaktcontour.nl. We denken heel graag mee!” 11

> ARBEIDSVOORWAARDEN Lekker in je vel, lekker in je werk Het welzijn van onze medewerkers vinden we bij InteraktContour heel belangrijk. Op je werk maar ook thuis. Daarom bieden we arbeidsvoorwaarden die hieraan bijdragen, zoals personal coaching via Resilians. Hier kunnen jij én je gezinsleden ieder jaar kosteloos gebruik van maken! Resilience is een Engels woord. Het betekent veerkracht. Dingen die op je werk en thuis spelen kunnen impact hebben op je werkplezier. Een coach van buiten InteraktContour kan hiermee helpen. Daarom werken we samen met Resilians, onze externe partner die coaching aanbiedt voor alle medewerkers van InteraktContour, inclusief hun gezinsleden. Het hoeft dus niet per se werkgerelateerd te zijn. “ Het zet je echt in je kracht” Hoe dat werkt? Samen met een ervaren beroepscoach ga je aan de slag met jouw ontwikkeldoel. Er is altijd eerst een intakegesprek, daarna volgen vijf coachingsessies. Hierin helpt de coach jou om in beweging te komen. Hoe dat precies werkt? Collega Nienke Snijder ging aan de slag met een coach van Resilians. Ze vertelt graag hoe dat ging. Altijd bereikbaar Nienke is senior begeleider thuis in Almere. Ze is dus veel op pad en werkt mee aan verschillende projecten binnen InteraktContour. Een druk schema, maar ze doet het met veel plezier. Een van haar valkuilen is het aangeven van grenzen. “Ik weet van mezelf dat ik me altijd erg dienstbaar opstel. Naar cliënten toe maar ook naar collega’s. Mijn telefoon stond bijvoorbeeld altijd aan. En ik reageerde altijd op mailtjes en appjes, ook in mijn vrije tijd. Als ik ergens middenin zit, heb ik moeite om te stoppen.” Dat ging op gegeven moment wel ver, realiseerde Nienke zich. “Ik wil een betere werk-privébalans hebben. Werk is werk en ik hoef niet altijd ‘aan’ te staan. Maar dit is een aangeleerd patroon en lastig te doorbreken. Op Pulse las ik over het 12 jij & interaktcontour

> ARBEIDSVOORWAARDEN Coaching bij Resilians in het kort • Je hebt ieder kalenderjaar recht op een intakegesprek en vijf coachingssessies – kosteloos! • Hoe, waar en wanneer bepaal je zelf. Het kan telefonisch, online en face-to-face. Ook wandelcoaching is mogelijk. Dankzij de landelijke dekking zit er altijd een coach bij je in de buurt. • Je bent niet verplicht je leidinggevende of collega’s te informeren over je coachingstraject. • Alle gesprekken zijn vertrouwelijk. InteraktContour ontvangt alleen anonieme, statistische informatie over het gebruik van de coaching. • De coaching volg je in je eigen tijd. • De coaches van Resilians zijn 24/7 bereikbaar via 0800 - 456 57 58. • Jouw gezinsleden mogen tegen dezelfde voorwaarden ook gebruikmaken van Resilians. Aanmelden? Kijk op Pulse onder Weten en Regelen of scan de QR-code. coachingstraject van Resilians in vijf sessies. Een mooie kans om ermee aan de slag te gaan!” Confronterend Het intakegesprek volgde snel. “Al pratende kwamen we tot een concreet ontwikkeldoel: het stellen van grenzen in zowel werk als privé. Daarna werd ik gematcht met een passende coach. In de buurt van mijn woonplaats, hartstikke fijn!” “ Ik raad het iedereen aan” “De eerste keer binnenstappen bij de coach vond ik wel even een dingetje. Maar eenmaal in gesprek weet je meteen waar je het voor doet. De coach heeft mij weer even heel duidelijk laten zien hoe ons lijf, vanuit opvoeding en omgeving, geprogrammeerd wordt. En hoe we als mens omgaan met en reageren op stress. Maar ze hield me ook een spiegel voor. Ze confronteerde me met mijn gedrag. Dat was lastig, maar wel een eye-opener!” De kracht van coaching Op het moment van schrijven van dit artikel heeft Nienke de vierde sessie afgerond. Ze merkt nu al verschil. “Ik heb al zoveel meer rust in mijn lijf en kan als ik thuis ben, mij beter afsluiten voor werk. Dit gaat nog niet altijd goed hoor, maar ik merk dat ik steeds beter herken wanneer ik in mijn oude patroon schiet. De adviezen van mijn coach zijn praktisch en concreet en daarmee direct toepasbaar in werk- en privésituaties. Dat is echt heel fijn en geeft meteen resultaat. Ik raad het iedereen aan. Het zet je echt in je kracht! Voor mij echt de moeite waard”. Nog meer arbeidsvoorwaarden Naast personal coaching bieden we medewerkers nog meer extra’s, zoals: • Een fietsplan • Korting op je fitnessabonnement • Thuiswerkregeling inclusief arbotechnische werkplekinrichting • Een online leeromgeving (GoodHabitz en Pynter) met een breed scala aan e-learnings, trainingen en interactieve modules, zowel vakinhoudelijk als voor persoonlijke ontwikkeling • Mogelijkheid tot volgen van opleidingen en cursussen • Eindejaarsuitkering die gelijk staat aan een dertiende maand Op Pulse lees je meer over alle arbeidsvoorwaarden. 13

> VRIJWILLIGERS De vreugde van iets doen voor anderen Bij InteraktContour ervaren we elke dag opnieuw hoe waardevol vrijwilligers zijn. Net als onze medewerkers, mantelzorgers en familie zijn ze onmisbaar. Zij helpen onze cliënten. Door hun talent in te zetten. Hen nieuwe dingen te leren. Of door er gewoon voor hen te zijn. Daar zijn we heel dankbaar voor. In dit artikel vertelt vrijwilliger Tobie de Bordes zijn verhaal. Iets doen voor mensen die eenzaam zijn Tobie de Bordes is sinds 1992 vrijwilliger bij woonlocatie De Koppels. Inmiddels is hij met pensioen, maar ook tijdens zijn werkende leven deed hij vrijwilligerswerk. Tobie vat zijn antwoord op de vraag waarom, heel mooi samen: “Vrijwilligerswerk geeft mij de vreugde van iets doen voor anderen. Het geeft een goed gevoel.” Wat Tobie ook deed, het had altijd met mensen te maken: koffie rondbrengen bij het Dominicanenklooster; wandelen met mensen in een rolstoel; zaalmeester zijn en kerkdiensten voorbereiden. En sinds 1992 is hij vrijwilliger bij woonlocatie De Koppels. Al 30 jaar is hij er voor de cliënten met zijn gezelschap en aanwezigheid. Tobie: “Ik ben vrijwilliger van InteraktContour geworden omdat ik graag iets wilde doen voor mensen die eenzaam zijn.” Hij vindt het niet alleen fijn om te doen, 14 jij & interaktcontour

TONNIE: “Ik vind het altijd fijn wanneer Tobie bij mij op bezoek komt. Mijn negen broers en zussen wonen niet in de buurt en zijn allemaal op leeftijd, dus die komen niet zo vaak. Ik woon al 36 jaar op Woonlocatie de Koppels en heb het hier nog steeds naar mijn zin. Als Tobie komt, drinken we samen thee en praten we over voetbal. We zijn allebei fan van PSV - die hebben laatst nog gewonnen van AJAX!” maar het werk heeft hem in die 30 jaar ook mooie ervaringen en herinneringen opgeleverd. “Ik herinner mij een bepaalde cliënt heel goed. Inmiddels is hij overleden. Hij zat in een rolstoel en ik haalde hem elke dinsdagavond op. “ Het bevalt mij heel goed bij InteraktContour” Daar kreeg hij van mij chocolademelk en grillworst uit de pan. Dat vond hij dan zó lekker. Echt genieten was dat. Aan het eind van de avond stelde hij het terugbrengen altijd uit, omdat hij het zo gezellig vond. Dan keken we vaak nog een film. Ook ging ik regelmatig met hem een stuk rijden. Hij liet me dan allerlei dingen zien van vroeger. We haalden samen zijn herinneringen op.” Tobie en Tonnie “Nu ben ik vrijwilliger van Tonnie Lommers. Daar ga ik elke drie weken op bezoek. Dan drinken we samen een kopje thee en praten we over allerlei dingen. Dat is heel gezellig. Het is ook leuk dat ik in de loop van de tijd ook zoveel andere bewoners van De Koppels heb leren kennen.” Op de vraag wat belangrijk is in dit werk zegt Tobie: “Het is belangrijk dat het goed klikt tussen de bewoner en de vrijwilliger. En ik wil ook even zeggen dat het mij heel goed bevalt bij InteraktContour. De medewerkers zijn altijd heel vriendelijk en ze zijn altijd bereid te helpen. Daar wil ik op mijn beurt ook graag mijn dank voor uitspreken!” Ook vrijwilliger worden? Het werk dat Tobie en andere vrijwilligers doen is ontzettend belangrijk. Cliënten en locaties hebben altijd vrijwilligers nodig. Ken jij iemand die zijn talent in wil zetten om mensen met hersenletsel te helpen? Kijk op www.werkenbijinteraktcontour.nl/ vrijwilligerswerk of scan de QR-code 15

> TRAINEESHIP Samen kijken Als je wat anders wilt, zijn er bij InteraktContour veel opties. We kijken graag met onze medewerkers mee naar ontwikkelmogelijkheden. Bijvoorbeeld een extra rol of taak, een opleiding, of doorgroeien naar een andere interne functie. Bijvoorbeeld in een traineeship: een intern traject waarin je wordt opgeleid tot specialist in een bepaald vakgebied. Alle trainees volgen interne opleidingsdagen om vanuit de nieuwe rol de organisatie te leren kennen en stil te staan wat de nieuwe rol vraagt. Functies zoals teamof regiomanager vraagt veel flexibiliteit, want je hebt te maken met verschillende disciplines. Je moet alles steeds met een andere bril bekijken. Daarom is er ook een interne en een externe coach om te helpen in de persoonlijke- en professionele ontwikkeling. I n september 2021 zijn er maar liefst vijf trainees tegelijk gestart in InteraktContour’s interne leerprogramma tot teammanager en regiomanager. Hetty Verweij is een van de twee trainees regiomanager. WAAROM BEN JE GESWITCHT? Hetty: “Het kwam eigenlijk door het vaccineren bij de GGD. Dat heb ik vanaf februari tot september 2021 gedaan. Ik was nog BIG-geregistreerd en wilde graag iets bijdragen. En het bleek niet alleen zinvol, ik vond het ook heel erg leuk. Elke dag werkte ik met andere mensen. ’s Ochtends wist ik niet wie er die dag in mijn team zou zitten. Ik leerde allemaal nieuwe mensen kennen uit allerlei takken van de zorg en deed nieuwe inzichten op. Heel divers en interessant. Het zette me aan het denken.” Ondertussen had Hetty haar baan als individueel begeleider bij InteraktContour. “Ik had in mijn caseload een paar pittige casussen. Dat zijn de krenten in de pap maar ze maakten ook dat ik steeds vaker dacht: ‘ik ga wat anders doen’. Ik wilde weg uit de directe zorg en naar een ander soort functie. Eén waarin ik mijn kennis kon overdragen en contacten kon onderhouden met verschillende partijen.” EN TOEN? “Toen ben ik het gesprek aangegaan met mijn leidinggevende. Dat ik wat anders wilde en of we konden kijken naar de mogelijkheden. Daarna heb ik gepraat met iemand van Hetty Verweij > 16 jij & interaktcontour

naar ontwikkelmogelijkheden P&O. Toen kwam deze traineeship vacature voorbij. Daar heb ik even over nagedacht en na een gesprek met de manager heb ik een motivatiebrief geschreven. Net op tijd, want het was toen al zomer en op 1 september startte het traject!” HOE ZIET HET TRAJECT ERUIT? “We zijn begonnen met vijf interne opleidingsdagen over verschillende onderwerpen. Zo leerden we de organisatie nog beter kennen. Veel organisatieonderdelen kwamen in die vijf dagen langs om zich te presenteren: P&O, de Medezeggenschapsraad, het MT, de financiële administratie en ga zo maar door.” “ Ik ben blij dat ik dit heb kunnen doen” “Daarna startten we met de opleiding Hoger Management – Bedrijfskunde aan Windesheim. Die duurt een jaar en daarin komen onderwerpen als management en organisatie, Operations Management, HR, arbeidsrecht en effectieve communicatie aan bod. het kost je een avond (drie uur) per week en je kunt in principe ook tijdens het werk tijd aan je opleiding besteden.” “Voor InteraktContour is het de eerste keer dat ze zo’n traject gestart zijn. Ze vragen veel input van ons en dat biedt mogelijkheden. We hebben dus ook regelmatig feedbackmomenten en in mei hebben we 360 graden feedbackgesprekken. Er is veel bespreekbaar; het is nog niet in beton gegoten. Die inspraak is fijn.” EN STRAKS? “Als regiomanager verbeter je samen met gemeenten, lokale verwijzers en samenwerkingspartners de zorg voor cliënten. Ik werk ook nauw samen met mijn collega’s in de zelforganiserende teams die individuele begeleiding en dagbesteding bieden. Ik heb nu al drie teams, en dat worden er straks vier. Een collega-regiomanager is aangesteld als mentor gedurende het traineetraject. Het werk is heel divers en vraagt flexibiliteit, want je hebt te maken met verschillende teams. Je moet alles steeds met een andere bril bekijken. Dat vind ik er ook zo leuk aan.” “Ik ben blij dat ik dit zo heb kunnen doen. Ik vind de doelgroep die wij bedienen heel mooi en fijn om mee te werken en ik vind InteraktContour een fijne werkgever. Tegen anderen die een traineeship overwegen zeg ik: als je wil en je kan; doen! Het is geweldig om je, omringd door een fijn team collega's, te kunnen ontwikkelen.” Meer weten? Wil jij je ook verder ontwikkelen binnen InteraktContour? Ga gerust met je leidinggevende in gesprek of neem contact op met P&O!

> BBN Wat doen de collega’s op het Bestuursbureau? Het Bestuursbureau in Nunspeet. Welke afdelingen zijn daar nou eigenlijk? En wat doen ze precies? In dit artikel lees je kort over het werk van de verschillende afdelingen. Wil je er meer over weten of heb je een inhoudelijke vraag? Kijk dan op Pulse. C Cliëntenadministratie (AZR) Het regelen van het registratie- en declaratieproces van cliënten van InteraktContour. Contact onderhouden met gemeenten zorgkantoren, zorgverzekeraars en andere zorgaanbieders. E-health Introduceren en faciliteren van technologische hulpmiddelen die bijdragen aan arbeidsbesparing voor medewerkers en veiligheid en zelfredzaamheid voor cliënten. E F Financiële administratie De verwerking van alle inkoopfacturen, vergoedingen voor cliënten, het maken van PGB-facturen en overige fi nanciële administratie. Huisvesting Alles wat te maken heeft met het vastgoed van InteraktContour: nieuwbouw, verhuizing, interieur, brandveiligheid etc. Deze collega’s bezoeken regelmatig locaties. H ICT I Het beheren van applicaties, ICT-infrastructuur en - apparatuur, Wifi -netwerken en informatieveiligheid. Expertise op het gebied van veilig digitaal werken. En altijd te bereiken voor ICT-gerelateerde vragen via de Servicedesk. Inkoop en contractmanagement Ondersteuning bij projectmatige inkopen binnen InteraktContour en contractmanagement voor contracten van onder andere hulpmiddelen en schoonmaak, maken van contractafspraken met voorkeursleveranciers en beheer en registratie van contracten met derden. Marketing en Communicatie Online en offl ine zichtbaarheid van InteraktContour als zorgorganisatie. Advies en ondersteuning voor teams bij interne en externe communicatie, zoals drukwerk, tekst en beeld. M 18 Jij & interaktcontour

P P&O Instroom, doorstroom en uitstroom van collega's, opstellen van arbeidscontracten, recruitment, breed HR-advies op gebied van functioneren en inwerken, werkplezier en leer-en ontwikkelmogelijkheden. Planning en control Adviseren van locaties en het MT op het gebied van fi nanciën. Financiële administratie, risico-analyses, beheer verzekeringen en schademeldingen, data-analyses in de BI-tool en collega’s leren hiermee om te gaan. Salarisadministratie Zorgen voor tijdige betaling van alle salarissen. Daarnaast: verwerken van declaraties, extra uren, ouderschapsverlof, fi etsplan etc. S Secretariaat Bestuur en Management Ondersteuning van het MT en bestuur in dagelijkse werkzaamheden. Bekijk op Pulse de contactgegevens van de verschillende managementassistenten. Receptie Het eerste aanspreekpunt voor bezoekers van het BBN en bellers. Verzorging interne post en algemene administratieve taken. R Relatiebeheer Leggen contact met professionals en ketenpartners, brengen ons zorgaanbod onder de aandacht bij (potentiële) verwijzers. Teamondersteuning bij het in kaart brengen van hun netwerk en organiseren van instroomgerichte acties. Roosteradministratie Applicatiebeheer en instructies van Ortec voor medewerkers en roosteraars. Ondersteuning van planners bij ontwerpen van nieuwe roosters en maken rapportages voor teammanagers. Zorgbemiddeling Het eerste contact met een potentiele nieuwe cliënt, naaste, verwijzer of andere professional op het gebied van wonen, logeren en (her)indicaties. Z Meer weten? Wil je meer weten over een specifi eke afdeling? Of met wie je het beste contact kunt opnemen voor een specifi eke vraag? Kijk dan op Pulse onder Weten en Regelen. Of scan de QR-code! 19

> ZIJ-INSTROOM Hoofd financiële afdeling wordt woonbegeleider Bij InteraktContour zijn we altijd op zoek naar nieuw zorgtalent. Met een speciaal leer-werktraject (BBL) scholen we mensen van buiten de zorg om tot begeleider. Dit noemen we zij-instromers. Inge Krijl volgt dit traject. Ken jij mensen die ook de overstap willen maken naar een mooie baan in de zorg? Of wil jij dat zelf misschien? Kijk op onze 'werken bij' site. Van de theaterwereld naar de zorg Inge: “Na de havo ben ik begonnen als datatypiste. Uiteindelijk heb ik me opgewerkt tot hoofd financiële afdeling. Ik heb zo’n dertig jaar bij verschillende organisaties in de theaterwereld gewerkt.” Een jaar of zes geleden was Inge een tijdje werkloos en wilde toen al graag in de zorg werken. “Ik heb destijds aan het UWV gevraagd of ik me kon laten omscholen. Helaas was dat niet mogelijk. Er was geen werk te vinden in de zorg.” Inmiddels is de situatie heel anders: “Op een gegeven moment was ik het werken met cijfers echt zat en heb ik mijn baan opgezegd. Ik ben actief op zoek gegaan naar een opleidingsplek en zo ben ik bij InteraktContour terecht gekomen. Ik ben nu begeleider in opleiding. Ik wil graag mensen bijstaan en hen stimuleren en ik geniet van het sociale contact.” Echt even wat anders In het begin was het wel even zoeken, geeft Inge aan: “Het was best wel heftig. Het schooltraject was nieuw voor me en tegenwoordig leer je op een andere manier. Dat was zoeken. Het werken op de locatie is natuurlijk ook wel wennen. Ik had me fysiek best goed voorbereid, maar van hele dagen zitten naar hele dagen lopen is echt wel even wat anders.” Eigen regie Wat Inge ook opvalt: “De zorg is veranderd. Cliënten hebben meer eigen regie. Je moet niet alles voor de mensen willen doen maar ze juist stimuleren om dingen zelf te doen en te proberen. Dat vergt van mij een hoop zelfdiscipline, want ik ben al gauw geneigd om iets even voor iemand te doen. Gelukkig begeleiden mijn collega’s mij hier goed in.” Gewoon doen Op de vraag wat ze tegen anderen wil zeggen die een carrièreswitch overwegen, antwoordt Inge: “Doen! Als je het echt graag wilt, vooral doen. Je bent nooit te oud om te switchen.” 20 jij & interaktcontour

> BOEMERANG Terug van weggeweest: de boemerang-medewerker De boemerang-medewerker: een collega die na een baan bij een andere werkgever weer terugkomt bij InteraktContour. Marleen Dijkstra – Pol vertelt haar verhaal. passen en werkte met voorschoolse educatie in thema’s. Daar kon ik mijn creativiteit in kwijt. Toch haalde ik er niet dezelfde voldoening uit.” Marleen miste vooral het werken met de doelgroep. “Het zijn allemaal mensen met een verhaal. De meesten hebben nog steeds doelen in hun leven. Daar samen naartoe werken geeft mij een kick. Dat diegene dan die doelen behaalt en gewoon versteld staat van zichzelf. Zo van: ‘Ik had nooit gedacht dat ik dat kon.” Na haar opleiding tot activiteitenbegeleider en aansluitend SPW begon Marleen in 2001 bij InteraktContour als assistent begeleider op - toen nog - activiteitencentrum het Rode Klif. Jarenlang werkte ze daar met heel veel plezier. Maar in 2014 kwam de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en dat bracht veel onzekerheid en onrust met zich mee. Welke gevolgen zou de Wmo hebben voor dagbestedingslocaties? “Ik zag steeds meer collega’s vertrekken en de onzekerheid nam toe. InteraktContour stimuleerde mensen wel om te switchen naar andere functies, zoals woonbegeleider. Maar ik kon dat niet combineren met mijn jonge gezin. Uiteindelijk heb ik besloten om te stoppen. Met pijn in m’n hart ging ik weg.” “Met mijn diploma’s kon ik ook als gastouder aan de slag. Dat was op zich heel leuk. Ik wilde niet ‘alleen maar’ op“ Het zijn allemaal mensen met een verhaal” Toen na twee jaar de kans voorbijkwam om als invaller aan de slag te gaan bij InteraktContour, greep ze die meteen aan. En al snel werd ze aangenomen als senior begeleider. Sinds 2016 werkt ze weer in een team met collega’s op een dagbestedingslocatie in Lelystad . ‘Samenwerken, andere professionals om mee te sparren; dat had ik ook wel gemist.” “Achteraf gezien was het wel goed dat ik een tijdje weggeweest was. Toen ik in 2016 terugkwam, was de onzekere en onrustige tijd vanwege Wmo over en kwam de verhuizing van locatie Het Rode Klif richting een nieuwe dagbestedingslocatie er net aan. Het was eigenlijk een nieuw begin. Inmiddels werk ik weer met veel plezier bij InteraktContour!" 21

> STAGIAIRES stagiaires: nieuwe energie en nieuwe ideeën Bij InteraktContour werken we graag met stagiaires. De nieuwe energie en nieuwe ideeën die zij met zich meebrengen, zijn belangrijk voor onze organisatie. Daar leren wij weer van. En ze vergroten de leefwereld van onze cliënten en medewerkers. Maar hoe is het voor studenten om bij ons stage te lopen? We vragen het aan Karianne van der Velde en Ilja Stoker; twee studenten hbo-Verpleegkunde die onderzoek doen naar het gebruik van zorgtechnologie door cliënten van InteraktContour. Even voorstellen: Karianne en Ilja Karianne (21) en Ilja (22) hopen in juni van dit jaar af te studeren. En daarna? Een baan zoeken. Maar eerst nog samen op reis. Waarheen, dat weten ze nog niet zeker: “Waarschijnlijk Azië. Maar zover zijn we nog niet. Eerst onze onderzoeksstage afmaken natuurlijk!” Karianne en Ilja doen onderzoek naar de kennis van cliënten over zorgtechnologie. Wat weten zij er zelf van? Zijn er producten die wij nog niet kennen? Hoe kan InteraktContour gebruikmaken van die kennis van cliënten? Een actueel onderwerp. De aanleiding is de wens van InteraktContour om de inzet van technologie te verbeteren. Het uiteindelijke doel: technologie een vanzelfsprekend onderdeel laten zijn in het werk. EN, HOE GAAT DAT? “Goed! Het is leuk om onderzoek te doen naar een onderwerp dat zo leeft. InteraktContour is heel vooruitstrevend op het gebied van technologie. Het is wel een omvangrijk onderwerp; het lukt waarschijnlijk niet om alles helemaal te behandelen in ons onderzoek. We zullen dus aanbevelen dat andere studenten ermee verder gaan.” EN HOE BEVALT HET, EEN STAGE BIJ INTERAKTCONTOUR? Ilja: “Ik kende de organisatie helemaal niet, dus voor mij is het echt een nieuwe ervaring.” 22 jij & interaktcontour

Karianne: “Ik heb stage gelopen in een revalidatiecentrum waar soms mensen met hersenletsel doorverwezen werden naar een behandellocatie van InteraktContour. Daarom kende ik het al wel een beetje.” Ilja: “Het was sowieso een heel warm welkom toen we hier kwamen. Ze willen echt dat je je thuis voelt en je moet het vooral laten weten als je iets nodig hebt. We kregen een rondleiding op het Bestuursbureau in Nunspeet en konden op verschillende locaties meelopen en meekijken. Heel fijn.” per se één ding dat opvalt. Het zijn heel veel kleine dingen samen waardoor je merkt dat het goed in elkaar zit.” “Pak die kans” Ilja: “En ze zijn vooruitstrevend. Ik denk dat je als organisatie de basis op orde moet hebben om stappen te kunnen zetten en dat hebben ze, daarom kunnen ze nu zo inzetten op technologie.” Karianne: “Ja, en je merkt ook dat ze als organisatie heel graag willen ontwikkelen op dit gebied. Dat maakt ons werk heel leuk om te doen en ook dankbaar.” NOG TIPS VOOR ANDEREN DIE STAGE (GAAN) LOPEN BIJ INTERAKTCONTOUR? “Er zijn heel veel mogelijkheden. Benut die dus! Je staat altijd ‘over’ gepland, dus ga een keer op kantoor of de locaties meekijken. Je hebt de ruimte om ergens anders heen te gaan. Dus pak die kans om de doelgroep en de organisatie te leren kennen.” Karianne: “Mathilde Pelder van team e-health is onze werkbegeleider. Ze is de opdrachtgever maar tegelijk ook onze vraagbaak en sparringspartner.” Lachend: “Een soort van steun en toeverlaat. Ze geeft feedback, denkt mee en geeft tips. Iedereen is heel laagdrempelig te benaderen, dat is heel fijn.” WAT VALT OP? Karianne: “InteraktContour is goed georganiseerd. Dat merk je meteen als je binnenstapt. Het is niet “De medewerkers van InteraktContour helpen je graag om jezelf te ontwikkelen. Je ziet dat niet alleen in hoe ze met ons omgaan, maar ook in hoe ze met cliënten werken. Ze kijken echt naar wat ze met de cliënt kunnen bereiken, niet wat ze voor hen kunnen doen. Het is echt samenwerken. Samen dingen bereiken.” Interesse in een stage bij InteraktContour? Kijk eens op www.werkenbijinteraktcontour.nl/ stagebbl of scan de QR-code 23

> ARBEIDSVOORWAARDEN Van individueel begeleider naar trainer/coördinator Ze begon als individueel begeleider en is nu trainer bij InteraktContour. Judith Teseling-Morren geeft trainingen, coördineert de trainerspoule bestaande uit tien trainers, regelt de planning, onderhoudt contacten met externe partijen en ontwikkelt nieuwe trainingen. Daarnaast is ze FIT Gespreksleider (functioneren in teamverband) en FIT ze regelmatig andere teams. Hoe ben je bij InteraktContour gekomen? “In 2003 stuurde ik tijdens een reis van een half jaar door Azië vanuit Laos een sollicitatiebrief naar de Contour (ze waren toen nog niet gefuseerd met Interakt) voor de functie van individueel begeleider. De week na mijn terugkeer had ik een sollicitatiegesprek en ben ik aangenomen. Sindsdien heb ik altijd met veel plezier bij InteraktContour gewerkt.” “ Bij InteraktContour heb je veel vrijheid om dingen die je leuk vindt, te verkennen.” Hoe kwam het dat je iets anders wilde doen? “Mijn interessegebied is altijd al groot geweest. Ik vind veel dingen leuk en leerzaam. Daarom heb ik naast mijn werk als begeleider ook regelmatig andere dingen erbij gedaan. En dat kon ook: bij InteraktContour heb je echt veel vrijheid om dingen die je leuk vindt, te verkennen.” “In 2012 kwam er een overheidssubsidie die mogelijk maakte dat medewerkers een training/scholing volgden. Ik heb toen de Trainersopleiding bij ICM gedaan. En toen ze in 2017 Breinbasicstrainers zochten, heb ik daarop gesolliciteerd. Ik werd onderdeel van de trainerspoule en gaf, naast mijn functie als individueel begeleider, voortaan ook trainingen.” 24 jij & interaktcontour

> DOORGROEIMOGELIJKHEDEN Taakhouderschappen Taakhouderschappen worden verdeeld in een team. Iemand is dan verantwoordelijk voor een bepaalde taak; bijvoorbeeld budgetbewaking, huisvesting, PR, e-health, vrijwilligers , stagiaires begeleiden en ga zo maar door. Op die manier verbreden taakhouderschappen je functie, heb je meer inzicht in de inhoud en meer inspraak. gaan, maar dat had dan meer te maken met die balans en niet met de werkomgeving.” “Ik vind het fijn dat ik veel vrijheid heb, bijvoorbeeld over mijn functie-inhoud en agenda. Omdat mijn rol relatief nieuw is, moeten mijn taken nog wat duidelijker vorm krijgen, maar dat komt goed. Ik werk 24 uur en mag alles zelf indelen. Ik vind het fijn, de zelfstandigheid die van je gevraagd wordt.” Heb je tips voor anderen die door willen groeien? “Als je door wilt groeien, maar je weet niet goed naar Wanneer en waarom heb je de sprong gewaagd? “Op een gegeven moment merkte ik dat de combinatie van het begeleiden van onze cliënten en mijn persoonlijke thuissituatie (waarin de aspecten zorg en begeleiding ook een grote rol spelen, red.) te zwaar werd. Ik was wel heel erg veel met zorg en begeleiden bezig. De balans was zoek.” “ Als je investeert, betaalt zich dat vaak weer terug!” “De voormalig coördinator van de trainerspoule ging eind 2020 met pensioen en ik kon het stokje van haar overnemen. Dat was natuurlijk geweldig en ik ben er vol voor gegaan.” Waarom ben je doorgegroeid en niet weggegaan? “Ik werkte altijd al met veel plezier voor InteraktContour en onze doelgroep is waar ik het -onder andere - voor doe. Ik hoefde dus niet per se weg, maar in verband met mijn thuissituatie wilde ik wel echt iets anders gaan doen.” Deze kans kwam gewoon precies op het juiste moment. Anders was ik misschien weggewat, zorg dan dat je dat eerst duidelijk krijgt. Zo pak je niet zomaar iets aan, alleen omdat je wat anders wilt. Als je eerst zorgt dat je duidelijk krijgt waar je heen wilt, doe je uiteindelijk waar je passie ligt.” “En mijn volgende tip ligt in het verlengde daarvan: profileer jezelf! Mensen kunnen niet aan je zien welke kant je op wilt, dus spreek je uit. Wacht niet af tot je gevraagd wordt maar neem zelf het heft in handen. Ga in gesprek met je leidinggevende en ga er mee aan de slag.” “Wat ook kan: taakhouderschappen doen. Toen ik nog als begeleider bij Maatschappelijke Ondersteuning zat, heb ik altijd PR-taakhouderschap mogen doen. Op die manier kun je kennismaken met andere werkzaamheden dan die van jezelf.” “Je hebt hier de vrijheid om zelf je kansen te maken. En heb geduld: als je investeert, betaalt zich dat vaak weer terug!” Wil je meer weten over de mogelijkheden binnen InteraktContour? Ga dan in gesprek met je leidinggevende of P&O. 25

> VANUIT HET MT Medewerkers zijn de motor van InteraktContour MT-lid en manager P&O Miranda Peters grijpt dit personeelsmagazine graag aan om namens het MT dankbaarheid en waardering uit te spreken naar de medewerkers. “Als organisatie moet je koesteren dat je een club mensen in huis hebt die deze kwaliteit van zorg kunnen en willen bieden. Zonder hen zou InteraktContour niet bestaan.” Even voorstellen Miranda heeft zo’n 20 jaar ervaring in de zorgsector, opgedaan in allerlei sectoren waaronder de thuiszorg, zorg en welzijn, verstandelijk gehandicaptenzorg, GGZ en dak- en thuislozenzorg. Sinds 2011 werkt ze bij InteraktContour. Miranda: “Zo lang ergens werken geeft wel aan dat je het naar je zin hebt. Ik voel me hier echt op mijn plek.” Waarom de zorg? “Het mooie van de zorg vind ik toch nog steeds dat je een dienst levert die iedereen vroeg of laat nodig heeft. Iedereen hoopt dat moment zo lang mogelijk uit te stellen, maar uiteindelijk krijg je ermee te maken bij jezelf of bij iemand in je omgeving. En je hoopt dan dat wanneer je die zorg nodig hebt, je zo goed mogelijke zorg krijgt. En dat die zorg wordt verleend door mensen die dat met liefde en passie doen. Dat gebeurt hier. Hersenletsel kan werkelijk iedereen overkomen. Dat maakt onze doelgroep zo bijzonder om mee te werken. Met inmiddels zo’n 1600 collega’s bieden wij hen de best mogelijke zorg. Daar lever ik graag mijn bijdrage aan.” “ Zuinig zijn op wat je binnen hebt” Visie op werkgeverschap Goed werkgeverschap begint met het koesteren van je medewerkers, vindt Miranda. “Je moet zuinig zijn op wat je binnen hebt. En nieuwe mensen goed laten landen. Zorgen voor een goed en warm welkom. Er moet tijd en aandacht zijn voor het inwerken van

27

> VANUIT HET MT mensen. En ook de ontwikkeling van mensen is belangrijk.” “We willen graag dat onze medewerkers zo lang mogelijk bij ons blijven. Daarom investeren we in mogelijkheden om mensen intern op te leiden naar andere functies. Zodat degenen die dat willen, kunnen werken aan hun ambities. Doorgroeien of nog beter worden in het vak dat ze doen. We hebben bijvoorbeeld ook traineeships opgezet waarin mensen worden opgeleid tot teammanager of regiomanager. Onderdeel daarvan is een intern en extern opleidingstraject, deels op Windesheim.” “ Niet alleen laten zien. Mensen moeten het ook echt zo vóelen.” Miranda Peters Binnen InteraktContour is er ook veel aandacht voor het creëren van een prettige en veilige werkomgeving, vertelt Miranda. “Dat doen we bijvoorbeeld samen met de OR. We luisteren naar de signalen die via die weg binnenkomen. Dat is eigenlijk ook meteen een boodschap die ik hier graag wil delen: maak dingen bespreekbaar, blijf er niet mee rondlopen. Er is altijd iemand waar je je verhaal kwijt kunt en die jou verder kan helpen.” Hiervoor kun je terecht bij je leidinggevende of P&O-adviseur. Diversiteit en inclusiviteit Ook dit is een belangrijk thema. “Wij moeten als organisatie onze medewerkers laten weten dat iedereen hier welkom is en zichzelf kan zijn, ongeacht leeftijd, geaardheid, voorkeuren, religie of wat dan ook. En dat dan niet alleen laten zien in onze communicatie-uitingen maar dat mensen dat ook echt voelen. Dat moet van binnenuit komen. Je bent vaak op je werk, dus je moet je echt vrij voelen om te zijn wie je bent. Dat is zó belangrijk. Daarom gaan we hier de komende tijd dus ook samen met de OR mee aan de slag.” Pynter Naast medewerkers koesteren en zorgen dat zij veilig zichzelf kunnen zijn, vindt InteraktContour het heel belangrijk dat medewerkers zich ontwikkelen. Er zijn verschillende scholingen en trainingen beschikbaar op de eigen leeromgeving Pynter. Miranda: ‘Deels zijn dat natuurlijk verplichte trai28 Jij & interaktcontour

ningen die je nodig hebt om je werk te kunnen doen, maar er is ook een groot deel vrije keuze, gericht op de eigen ontwikkeling. Die trainingen kopen we soms in maar we ontwikkelen ze ook zelf, met onze eigen mensen. Op die manier zetten we de kennis van onze medewerkers in. Die kennen hun vak tenslotte als geen ander. En die collega’s doen naast hun werk iets anders dat ze ook heel leuk vinden. Je zet dus ook andere kwaliteiten en competenties in. Op die manier kunnen medewerkers zich op andere vlakken ontwikkelen dan binnen hun eigen functie.’ Het opleidingsaanbod vind je via Pulse. Ga in Pulse naar Pynter voor alle beschikbare opleidingen en trainingen. In Pynter vind je daarnaast ook GoodHabitz-trainingen, gericht op persoonlijke ontwikkeling. De toekomst Welke andere thema’s staan er de komende tijd bovenaan de agenda? Miranda: “Het allerbelangrijkste is toch het binnenhalen en binnenhouden van mensen. Tijdens de coronacrisis is de vraag naar medewerkers natuurlijk toegenomen in een toch al krappe markt. En nu de onzekerheid door corona weer is afgenomen en er heel veel vacatures zijn, zien ook wij veel wisselingen. We hebben - net als in de rest van de zorg - te maken met uitstroom.” “We willen dus graag onze mensen zo goed mogelijk behouden. Daarom is het belangrijk om beter te kijken naar wat onze mensen nodig hebben. Daarover willen we graag nog veel meer in gesprek gaan met hen. Hoe kunnen we er nou voor zorgen dat zij zo lang mogelijk bij ons blijven? En waarom werken mensen hier? Wat vinden ze belangrijk in hun werkomgeving? Wat kunnen wij veranderen, verbeteren? En hoe kunnen we een aantrekkelijke werkgever zijn voor mensen die nog niet bij ons werken? Wat is ons onderscheidend vermogen?” “ We investeren in onze mensen” Over dat onderscheidend vermogen heeft Miranda zelf al wel een idee: “Wij hebben een heel specialistische doelgroep: mensen met NAH. Wij zijn de grootste aanbieder van zorg aan deze doelgroep. Er is geen andere organisatie die aan zoveel cliënten met NAH zorg verleent. En we willen daarin de beste zijn. We leiden onze mensen op; zij hebben specialistische NAH-kennis; ze krijgen de juiste skills aangeleerd om met deze cliënten om te gaan, enzovoorts. We investeren in onze mensen.” “Dus mensen die bij deze club willen horen, de grootste op het gebied van NAH; die mensen nodigen we graag uit om kennis te komen maken. En voor wie het nog niet wist: we maken ook graag gebruik van onze eigen mensen om te zoeken naar nieuwe collega’s. Zie ook het Make a Match-artikel op de volgende pagina. 1600 medewerkers = 1600 ambassadeurs = 1600 netwerken die we in kunnen zetten om nieuwe mensen te vinden!” Wat denk jij? InteraktContour wil dus niet alleen uitstralen dat je bij ons vrij bent om te zijn wie je bent, maar we willen dat onze mensen dat ook echt zo voelen. Maar hoe doen we dat nou op een goede manier? Dat horen we graag van jou. Wil jij iets kwijt over dit onderwerp of wil je meedenken? Laat het Miranda weten via m.peters@interaktcontour.nl. We zijn je dankbaar! 29

> GELUKSMOMENTJES Het werkgeluk van collega’s Wat waren die momenten waarvan je een glimlach kreeg of waar je met een fijn gevoel op terugkijkt? Die ervoor zorgen dat je plezier in je werk hebt of die je voldoening geven? Of waar je gewoon erg om moest lachen? Collega’s delen graag hun werkgelukmomentjes met je! Lachen is gezond “Ik heb laatst zo’n lol gehad met een cliënt. We waren helemaal melig omdat ik haar jas binnenstebuiten aandeed en dat haar mondkapje afknapte. Helemaal lacherig reed ik haar de bus in. We maken er soms nog grapjes over, want werkelijk alles ging mis. Dit blijft mij altijd bij.” JULISSA MIJNTEN - STAGIAIRE DAGBESTEDING ERMELO Bewonderenswaardig “Een cliënt van ons heeft enkele jaren geleden een cva gehad. Zelf noemt ze dit ‘een hersen-beknettering’ en vertelt ze dit al glimlachend aan anderen. Ik vind dat bewonderenswaardig.” HENDRIKA TER HAAR - DAGBESTEDING HENGELO Dan weet je weer waar je het allemaal voor doet “Een aantal jaar geleden organiseerde ik in het kader van NLdoet samen een verwenmiddag en diner voor bewoners van het Geert de Leeuwhuis. De bewoners konden naar de kapper en kregen kleuradviezen. Bij de dames werden nagels gelakt en een mooie make-up aangebracht. Verder werden er spelletjes gedaan en kon iedereen op de foto. ’s Avonds was er een heerlijk driegangendiner. Na afloop kwam een bewoonster naar mij toe. Ze was helemaal in tranen en vroeg al snikkend aan mij ‘Heb jij dit allemaal voor ons geregeld? Dank je wel voor deze mooie dag.’ Weg was mijn vermoeidheid… Dan weet je weer waar je het allemaal voor doet en ga je met een heel voldaan gevoel naar huis.” HESTER VAN LEE - GEERT DE LEEUWHUIS ALMELO/ENSCHEDE Nooit te oud om te leren “In onze afasie- en beweeggroep hebben we een dame van 87 jaar. Toen tijdens een storm iedereen afbelde, was zij gewoon aanwezig. Een geweldig voorbeeld dat men nooit te oud is om te leren!” YVONNE STRATING – STIEKEMA BEHANDELING HARDERWIJK 30 jij & interaktcontour Laten we elkaars werkgelukmomenten vaker delen! Heb jij ook iets leuks, moois of ontroerends meegemaakt? Deel het op de tijdlijn van Pulse of via communicatie@interaktcontour.nl

Make a Match EN VERDIEN €500,- NETTO! Gun anderen net zo’n leuke baan als je zelf hebt en vertel iedereen hoe het is om bij InteraktContour te werken. Jouw aanbeveling werkt veel beter dan een vacaturetekst. En het levert nog behoorlijk wat op ook. Je ontvangt namelijk een bonus van maar liefst € 500,- netto als de door jou aangedragen persoon wordt aangenomen en met succes door de proeftijd komt. Dat is snel verdiend! WERKEN BIJ INTERAKTCONTOUR Een match is vaak te maken. Naast de directe zorg zijn er ook andere banen waarin je veel voor onze cliënten betekent, bijvoorbeeld op het Bestuursbureau. Het personeelstekort in de zorg is overal groot. We zoeken dus altijd goede mensen. HOE WERKT HET? 1. Denk aan iemand in jouw netwerk of omgeving - een buurvrouw, Facebookvriend, clubgenoot of familie - die geschikt zou zijn om bij ons te werken en maak diegene enthousiast. 2. Zorg dat deze persoon jouw naam vermeldt in het online sollicitatieformulier als ze op een vacature reageren. Dit kan bij de vraag: ‘Heeft iemand van InteraktContour jou op deze vacature gewezen?’ (die beantwoorden zij dan met ‘ja’). 3. Stuur zelf een mail naar de administratie van P&O: werkenbij@interaktcontour.nl met daarin de naam van de nieuwe collega en de datum indiensttreding. 4. Is de proeftijd succesvol afgerond? Dan ontvang jij de € 500,aanbrengbonus netto op je rekening! Bekijk de uitgebreide voorwaarden op Pulse onder Weten en Regelen of stuur een mail naar werkenbij@interaktcontour.nl. " Wie kan het beste uitleggen hoe het is om bij InteraktContour te werken? De collega's zelf natuurlijk. " DEBORAH OLIE, RECRUITER Bertina maakte al twee keer een match Bertina Spaan (projectmedewerker P&O) heeft inmiddels al twee nieuwe collega’s binnengehaald: haar zus en een kennis van school! Bekijk het filmpje van Bertina. 31

werkenbijinteraktcontour.nl | interaktcontour.nl

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. Inhoudsopgave en inleiding
  3. 3
  4. Facts
  5. 5
  6. De dag van een woonbegeleider
  7. 7
  8. De dag van een woonbegeleider
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. Arbeidsvoorwaarden
  13. 13
  14. Vrijwilligers
  15. 15
  16. Traineeship
  17. 17
  18. Het bestuursbureau
  19. 19
  20. Zij-instroom en boemerang
  21. 21
  22. Stagiaires
  23. 23
  24. Ontwikkelmogelijkheden
  25. 25
  26. Uit het MT
  27. 27
  28. Uit het MT
  29. 29
  30. Werkgeluk en Make a Match
  31. 31
  32. Achterkant
Home


You need flash player to view this online publication