50

Opslagcapaciteit is een van de grootste uitdagingen als het gaat om geconditioneerde opslag. Niet in de laatste plaats vanwege Covid-19. Als de pandemie ons één ding heeft laten zien, is dat de markt snel kan veranderen. Daarom moet men snel kunnen op- en afschalen. Nederland beschikt over uitstekende cold chain faciliteiten. Zo is Amsterdam Airport Schiphol een belangrijke Europese Air hub voor bederfelijke waren. De haven van Rotterdam is de nummer 1 haven op het gebied van Agri Food en kan nog altijd de snelste versroute naar het achterland bieden. Consumenten willen hun voedsel vers en snel in huis hebben. “De Port of Rotterdam is hier volledig op ingericht”, stelt Anne Saris. Als Business Manager Agrofood and Distribution is Saris bij de Port of Rotterdam dagelijks met deze zaken bezig. Ze vervolgt: “Onze uitstekende deep sea- en short sea-netwerken staan garant voor de snelste en efficiëntste route, dankzij de beste logistieke verbindingen. Daarnaast beschikken we over de grootste capaciteit aan koelhuizen (of coldstores) die alle temperatuurregimes kunnen aanbieden.” De haven van Rotterdam is de belangrijkste haven in Europa voor de import en export van koel- en vrieslading in reefercontainers. De haven is goed uitgerust voor alle typen geconditioneerde goederen, maar blinkt vooral uit in de overslag en services voor vervoer per koelcontainer. De containerterminals in Rotterdam hebben in totaal ruim 18.500 reeferaansluitingen. Bovendien is de haven van Rotterdam uitstekend verbonden, zowel over zee met de belangrijkste producerende landen als met een Europese markt van ruim 500 miljoen consumenten. Rotterdam Food Hub In Agri Food wordt gewerkt met bederfelijke waar en is snelheid cruciaal. Saris: “Aan het Calandkanaal, bij de ingang van de Maasvlakte, verrijst de Rotterdam Food Hub. Het bedrijventerrein van 60 hectare wordt speciaal ingericht om bedrijven uit de Agri Foodsector optimaal te faciliteren en is een uitstekende aanvulling op bestaande Agri Food hotspots in de Rotterdamse haven.” Volgens haar versterkt dit de huidige positie van Rotterdam als Europa’s nummer één Agri Food hub. “De Food Hub is op een centrale plek gesitueerd. De grote ‘deep sea’-containerterminals liggen in de nabijheid, er zijn ligplaatsen voor zowel reefer- als binnenvaartschepen en de coldstore-faciliteiten hebben directe toegang tot de kade.” Dit betekent dat de reeferlading, die een specialistische afhandeling vereist, snel en efficiënt worden afgehandeld. En Saris schetst nog een voordeel: “Op het terrein van de Rotterdam Food Hub diverse faciliteiten gemeenADVERTENTIE schappelijk gebruikt kunnen worden. Zo kunnen kades en voorzieningen op het gebied van onder andere transport, opslag, toegangscontrole en douane efficiënt gedeeld worden. Niet voor niets koos een toonaangevend bedrijf als Innocent al voor de Rotterdam Food Hub als vestigingslocatie!” ¢ NDL is de vereniging van en voor de logistieke sector met als voornaamste taak Nederland als Europese logistieke hub in het buitenland te promoten met als doel logistieke investeringen en ladingstromen voor haar leden aan te trekken. NDL is uniek in de wereld als organisatie die de hele logistieke sector van een land vertegenwoordigt en promoot in het buitenland. NDL geeft Nederland een voorsprong bij de acquisitie van logistieke activiteiten. Meer informatie: www.ndl.nl Nieuw bedrijfspand nodig? Kies voor de overtreffende trap van bouwen. Gefundeerd op een bouwproces dat één doortimmerd geheel vormt. Op samenwerking waarbij alle partijen elkaar blindelings vinden. En dat zonder tijdsen budgetoverschrijding. We willen ook úw verwachtingen overtreffen. Uw uitdaging, hoe complexer hoe beter, is welkom. Enkele referenties VAN ACHT • DIMENSIO • PICNIC MOCCA D’OR • EUROMA • SLIGRO RUITENBERG • AMECO • VITAKRUID STARCUISINE • R&M FORWARDING DELICIA • ROYAL SMILDE • BRESC 50 - FOOD Locaties 2021/2022

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication