29

Daling van voedselverspilling van huishoudens 2010-2019. Bron: Voedingscentrum, Syntheserapport voedsel verspilling bij consumenten, 2019 Toine Timmermans Kilogram per persoon per jaar zetten startte Samen Tegen Voedselverspilling in 2019 een nationale consumentencampagne: Hoe #verspillingsvrij ben jij?, waarbij de nadruk ligt op het creëren van een positieve sociale norm ten opzichte van voedselverspilling. Hierbij zijn wetenschappelijke inzichten in drijfveren en mechanismen om consumentengedrag te veranderen vertaald naar concrete interventies. De campagne benut de tendens dat individuen zich eerder conformeren aan gewenst gedrag als dit aansluit bij wat mensen in hun naaste omgeving denken of doen. Naast generieke communicatie via de media over bijvoorbeeld de betekenis van houdbaarheidsdata, is een groep influencers ingezet om specifieke consumenten te bereiken binnen uit vers vlees en verse vis; en 13,2 uit overige verse en houdbare producten. Supermarktorganisaties hebben nu zelf inzicht in de reststromen, en kunnen hierdoor de resultaten van acties beter monitoren om verspilling van voedsel verder terug te dringen. Het publiekelijk maken van de norm stimuleert supermarktorganisaties om hogere doelen te stellen en aanvullende samenwerkingen op te starten binnen de eigen processen en met de ketenpartners. Daarnaast stimuleert het andere sectoren in Nederland eveneens toe te werken naar het inzichtelijk krijgen en publiekelijk maken van de norm binnen de eigen branche. Top 10 spelregels om te veranderen Om voedselverspilling te halveren vóór 2030 zijn nog grote stappen nodig. Soms staat wetgeving of (Europees) beleid in de weg. Waar mogelijk en veilig moeten politiek, overheid en bedrijfsleven die spelregels veranderen, zodat ondernemers zich nog beter kunnen inzetten om zo min mogelijk te verspillen en reststromen optimaal te verwaarden. Zo wordt een circulair voedselsysteem, waarin alle grondstoffen zo nuttig mogelijk worden gebruikt, de enige logische keuze. De 1,7% voedselverspilling binnen het supermarktkanaal bestaat uit vijf productcategorieën. Bron: Wageningen University & Research, 2020 de doelgroep gezinnen met jonge kinderen. Het bedrijfsleven heeft afgelopen jaren diverse interventies en innovaties doorgevoerd die consumenten ondersteunen om minder te verspillen. Zo helpen zij in toenemende mate consumenten slimmer voedsel te kopen, kopen of bewaren, zoals bijvoorbeeld door het verkleinen van portiegroottes van voorgesneden versproducten. Nederlandse supermarktketens presenteerden in maart 2020 de benchmark van de gemiddelde voedselverspilling in hun sector, op basis van de geaccumuleerde zelfrapportageresultaten. Uit dit rapport blijkt dat van al het voedsel in Nederlandse supermarkten gemiddeld 98,3% (in kilogrammen) wordt verkocht. De overige 1,7% van het voedsel komt niet bij de consument terecht en valt onder voedselverspilling binnen het supermarktkanaal. Deze 1,7% voedselverspilling is als volgt opgesplitst: 34,5% bestaat uit aardappels, groenten en fruit; 31,5% uit brood, afbakbrood en banket; 13,3% uit zuivel, eieren en gekoelde kant-en-klaar producten; 7,5% Samen Tegen Voedselverspilling selecteerde in samenwerking met Wageningen University & Research, na een brede en transparante consultatieronde, 10 kansrijke spelregels om te veranderen. Zo moet het mogelijk worden om, op een veilige manier voor mens en dier, keukenafval met daarin (sporen van) dierlijke producten te gebruiken in diervoeder. Bij aanpassing van deze Europese wetgeving kunnen in de EU miljarden extra kilo’s reststromen nuttig worden hergebruikt. Een andere verandering waar de stichting voor pleit, is de inzet van slimme technologie waardoor minder producten in de keten worden afgekeurd. De hele top tien is hier te vinden: https://samentegenvoedselverspilling.nl/top-10prioriteiten-spelregels-veranderen/ Om het ecosysteem en de beweging verder uit te bouwen wordt in 2021 in de gemeente Meierijstad - op de fundamenten van het Nationale programma van Samen Tegen Voedselverspilling - het Circular Food Center ontwikkeld. Met als ambitie om verder uit te groeien tot een Europese kennis- en innovatiehub. Waar starters & ondernemers; studenten & experts; stakeholders & bestuurders elkaar treffen om kennis, informatie en inspiratie op te doen. Dé plek waar conferenties, exposities en events zijn rond het thema voedselverspilling. Een internationale community - fysiek en digitaal - waar het borrelt en bruist van de nieuwe ideeën en initiatieven. Waar partners elkaar vinden en verbinden. En waar relevante nieuwe business- en verdienmodellen worden ontwikkeld. Waar zij kunnen zien en ervaren hoe op de fundamenten van het verleden en het heden wordt gebouwd aan een nieuw, slim en circulair ecosysteem tegen voedselverspilling. ¢ FOOD Locaties 2020/2021 - 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication