52

ven verplicht om hun dak geschikt te maken voor zonnepanelen, die aangesloten kunnen worden op een gelijkstroomnet. Met gelijkstroom kan led-verlichting branden. En met het gelijkstroomnet kan er eenvoudig stroom van zonnepanelen worden uitgewisseld. Van Os: “Onze droom is dat Nieuw Reijerwaard een eigenstandige energie hub wordt. Die zelf energie produceert en het zelf afneemt. En als er energie over is, kunnen we het leveren aan de omgeving.” Ook warmte kan worden uitgewisseld. Bij het verwerken en opslaan van AGF moet er veel gekoeld worden. Daarbij komt warmte vrij, die weer elders aangewend kan worden. Duurzaamheidsambities spreken ondernemers aan. Van Os: “Je ziet nu al dat dat de bedrijven die op Nieuw Reijerwaard landen, duurzaamheid in hun DNA hebben zitten. Zoals AGF-leverancier Van Gelder, die genomineerd is in een Europese verkiezing voor het duurzaamste gebouw.” IJsselmondse Knoop De GR heeft niet alleen de opdracht gekregen om 96 ha grond uit te geven, maar ook om de bereikbaarheid van zowel het bestaande als het nieuwe terrein te garanderen. Metselaar: “Alleen al bij Bakker Barendrecht rijdt er elke zeven minuten een vrachtwagen het terrein op en af. En dat 24 uur per dag. Door de komst van 96 ha, wordt de druk op de wegen zo groot, dat besloten is dat dit ook aangepakt moet worden.” De ontwikkeling van het terrein moet gelijke pas houden met de aanpassing van de infrastructuur, zo heeft de Raad van State beslist. De eerste stap was het opwaarderen van de centraal gelegen Verbindingsweg. De IJsselmondse Knoop, onderaan de foto, gaat binnenkort op de schop om de doorstroming te kunnen blijven garanderen. is de directeur. Zij zijn enorm enthousiast over de kansen die Nieuw Reijerwaard biedt. Het wordt een toplocatie waar innovatie en duurzaamheid om voorrang vechten. En waar bedrijven die elkaar willen versterken welkom zijn. Parkmanagement Eén van de toverwoorden is ‘uitwisseling’, en dan gaat het over energie, maar ook over kennis. De spil in die uitwisseling wordt het parkmanagement. Uiteraard krijgt het parkmanagement een aantal traditionele taken, zoals het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimte en de beveiliging, ‘schoon, heel en veilig’. Metselaar: “Maar er is iets dat wij heel nadrukkelijk onderdeel willen laten zijn van het parkmanagement. En dat is kennisuitwisseling, waarmee we ook een link leggen naar educatie.” 52 - FOOD Locaties 2020/2021 Minstens even belangrijk is het energieplan. Metselaar: “We willen een van de duurzaamste bedrijventerreinen worden. Er komen drie windmolens, die leveren jaarlijks naar verwachting ongeveer 17.500.000 kWh.” Maar de plannen gaan verder. Energiebedrijf Engie is een joint venture aangegaan met recyclebedrijf Renes. Op een terrein waar veel groente en fruit verwerkt wordt is ook veel organisch afval. Dat gaat verwerkt worden in een installatie die van dat afval groen gas maakt. Van Os: “Die gaat vanaf 2022 negen miljoen kuub duurzaam opgewekt gas produceren. Dat is de hoeveelheid die 7.000 huishoudens verbruiken.” Uitwisseling Maar ook op het gebied van elektriciteit wordt er vooruitstrevend gedacht. Zo worden alle bedrijMaar de echte bottleneck is de IJsselmondse Knoop, de verbinding tussen het bestaande bedrijventerrein, de snelweg A15 en Nieuw Reijerwaard. Van Os: “Als het daar vaststaat, dan staat het ook goed vast. Het laatste wat je wilt is dat vrachtwagens op zoek gaan naar alternatieve routes door woonwijken.” En dus gaat de knoop binnenkort op de schop. Metselaar: “De opritten en de afritten krijgen extra rijstroken. Maar het gaat niet alleen om asfalt maar ook om slimme systemen, dat noemen we een iVRI, een intelligente verkeersregelinstallatie.” Die moeten er onder andere voor zorgen dat bussen ongestoord de kruising kunnen passeren. Een andere belangrijke ingreep is dat het langzame verkeer door tunnels onder de kruising doorgaat. Deelmobiliteit Om de weg zo veel mogelijk beschikbaar te houden voor vrachtverkeer zou het mooi zijn als werknemers met het OV komen. Aan de rand van het gebied ligt station Barendrecht. Voor de laatste kilometer van station naar werkplek komen er creatieve oplossingen. Metselaar: “Dan moet je denken aan deelfietsen en -auto’s, maar ook

53 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication