Verspilling in voedselketen neemt af “Bewustwording groeit, nu het gedrag echt veranderen” In Nederland verspillen we zo’n vijf miljoen kilo voedsel per dag weg. Het doel van de overheid en een groeiende groep bedrijven is om voor 2030 de voedselverspilling met de helft te verminderen. Dan hebben we het over een miljoen ton aan grondstoffen die we per jaar in de voedselketen willen behouden. Een hele opgave, maar we zijn op de goede weg, zegt de Wageningse onderzoeker naar duurzame voedselketens, Toine Timmermans. Dit jaar wordt door consumenten al meer dan een kwart minder voedsel verspild dan in 2013. Wat is er nodig om echt door te pakken? Wat moet de voedselindustrie nu doen en laten? H et goede nieuws is, dat consumenten en bedrijven zich steeds meer bewust zijn van de ernst van de voedselverspilling en de negatieve effecten hiervan voor mens en planeet. Hun houding ten opzichte van het probleem is daardoor veranderd. En er is een groeiende groep koplopers die serieus aan de slag is. Om structurele impact te hebben, is een bredere verandering van gedrag de volgende stap, stelt Timmermans. “Het is intrigerend om te zien dat veel bedrijven in de voedselketen hun gedrag, hun operatie nog bij het oude laten. Het verdienmodel om voedselverspilling tegen te gaan is economisch gezien altijd interessant, maar blijkbaar niet genoeg om collectief op systematische verandering in te zetten.” Hij weet dat steeds meer bedrijven meten hoe en hoeveel grondstoffen ze gebruiken, welke reststromen er ontstaan, en onderzoeken hoe die beter te benutten. Maar hij ziet al ruim vijftien jaar, zo lang hij met dit onderwerp bezig is, dat de foodindustrie de kansen nog onvoldoende aangrijpt om een stevige rol te pakken in de ontwikkeling naar een verantwoord circulair voedselsysteem, waarin verspilling niet bestaat. Drie drijfveren Timmermans is naast zijn Wageningse rol als onderzoeker ook directeur van de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling (STV), die een jaar geleden is opgericht. STV bestaat inmiddels uit 66 aangesloten bedrijven en publieke organisaties die als doel hebben te zorgen dat in Nederland de voedselverspilling in 2030 met de helft is teruggebracht. Timmermans signaleert grofweg drie drijfveren voor bedrijven om minder te verspillen. “Een: ze gaan dat doen omdat de CEO dat wil, die dat verankert in de strategie. Twee: ze gaan minder verspillen omdat de concurrentie het ook doet, of er nieuwe concurrenten opstaan die het beter doen. Drie: ze reageren op consumenten die hun gedrag veranderen omdat ze slimmer inkopen.” 10 - FOOD Locaties 2019/2020
11 Online Touch Home